• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färsk potatis

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: Färsk potatis

Såg inte att ni bor i Haparanda. Nu nämner ni också den verkliga delikatessen, surströmming. Ju längre norrut man bor desto bättre förstår man sig på delikatesser. Kommer själv från Hälsingland och har lite i bagaget i alla fall.

Hoppas snösmältningen är över!

Ha de bra!

Alve

Tack! En av mina mågar, född, uppvuxen och även utbildad till gourmetkock i London bor och jobbar nu som kock här i Haparanda. Han är helt lyrisk över, som han säger, de mest fantastiska råvaror vi har här uppe. Fisk, bär, vilt och inte minst mandelpotatisen är några av de råvaror han räknar upp.

Ja, islossningar och snösmältningar är passerade, gräsmattor klippta och grönskan och blomningen i full gång. Tydligen blir det även rejäla sommartemperaturer igen här i nordligaste Norrland. 26 grader som varmast i länet i dag. Bra förutsättningar för tidig, härlig mandelpotatis, således!

Ha det gott!

Kjell

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det sitter en liten klistrelapp ett eller annet sted på lådan, men er denne kjørt inn i et skåp ser ikke vi forbrukere den. Butikspersonlaen som setter på plass lådan kan se den - den er der.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Tidigpotatisen som man tar upp själv är ju underbart god men den som jag köpte i går smakade absolut ingenting o den var mycket blöt, om odlarna kunde låta bli o vattna så förskräckligt mycket så skulle potatis o grönsaker kanske börja smaka något igen.

Det kan ha varit importerad potatis. Potatis skall inte ha för varm jord att växa i, kommer den från sydeuropa så håller den tyvärr ganska dålig kvalité.

Har den växt här så beror smaklösheten inte enbart på vattningen. De tidiga sorterna är framkorsade för att bli klara på kortast möjliga tid, tyvärr är de oftast känsliga och är beroende av artificiella näringsämnen samt diverse kemikalier.
De växer snabbt men förlorar det mesta vad gäller smak.

Själva odlar vi helt utan kemikalier och artificiella näringsämnen, det innebär att ingen av de tidiga sorterna är lämpliga att använda så vi odlar endast vinterpotatis av sort som är lämplig för jorden här. De första av dem är klara ca två veckor senare än tidigsorterna men då har man å andra sidan delikatesser att hämta ur landet.

Jorden har mycket stor betydelse för vilka sorter man skall odla, mandelpotatisen som ofta höjs till skyarna (det är i regel gul mandel) är verkligen en mycket fin potatis, men då när den har växt på rätt ställe.
Jag försökte att odla den här men här blev den inte alls bra, däremot fungerar blå mandel utmärkt att odla här.

Toppen