• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färsk potatis

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Färsk potatis

I rätt kombination Underbar.

Gräslök, gräddfil, lök, snaps. inlagd sill.

Håller med. Men när anser du att den är färsk? Ingen butik påstår att brödet är färskt om det inte är bakat samma dag. Men hur är det med potatisen?

:confused:

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

I Borås där jag är uppvuxen kannas potatisen "färskpotatis" i Halland och Skåne där jag har bott de senaste 9 åren kallas den "nypotatis"
En geografisk skillnad tror jag samma som att slang inte är samma överallt :)

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Nypotatis eller färskpotatis skall vara liten, inte större än en golfboll. Till och med det är nästan för stort. Den skall ej heller behöva skalas utan en lätt tvätt räcker.
Detta är min personliga relation till "nypotatis" o jag kommer aldrig att låta mig övertygas om något annat. :D:D:D

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Det är skillnad på färskpotatis och färsk potatis. Färsk potatis får inte vara äldre än än 12 timmar gammal, då den inte behöver skalas utan bara lätt rullas mellan händerna för att skalet skall gå av. Allt annat än färsk potatis är en styggelse, smaklösa, vattenfyllda och utan hållbarhet. Då är "gammpotatis" av rätt sort mycket bättre.

Färsk potatis skall dessutom vara av sorten Solist.

Sedan skall det vara matjesill till och inte inlagd sill.

När det gäller smak har jag tolkningsföreträde;-)

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Nypotatis tas direkt ur jorden och kokas omedelbart och kan således inte köpas. Vilken sort som är bäst beror till stor del i vilken jordmån som den har växt i.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Jag föredrar inlagd sill, äter aldrig matjessill.....

Det som stör mig är att dom inte behöver ange vilken sort det är.

Finns ingen potatissort som heter färskpotatis

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Odlar ingen potatis själv numera. Handlar i butik eller gårdsbutik. I gårdsbutiken får man besked om att den är upptagen idag.

Tyckte bättre om nyupptagen "sen potatis" än motsvarande "tidig potatis". Saknar ett namn eller benämning på färskpotatis som har egenskapen att man lätt kan skala den med tummen. Att jag skrev färsk potatis var inget särskrivningsknas utan att den benämningen tydligen kan användas så länge den inte har börjat ruttna. Önskar en låda i butiken med texten "dagsfärsk potatis". Annan låda med texten "årets potatis" eller "ny potatis".

:)

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Våra vänner neråt landet säger att vår nyupptagna och kokade mandelpotatis i kombination med "dopp i kopp" d.v.s. smör som smälts i portionskoppar i vattenbad och blandas med nyskördad finklippt gräslök där sedan potatisen doppas är svårslaget. När man sedan äter detta tillsammans med nyrökt sik, tunnbröd med västerbottensost och dricker en god kall öl och ev. även tar en kall liten till har man nått delikata höjder på ett snabbt och enkelt sätt.
Prova det gärna!
//Kjell

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Våra vänner neråt landet säger att vår nyupptagna och kokade mandelpotatis i kombination med "dopp i kopp" d.v.s. smör som smälts i portionskoppar i vattenbad och blandas med nyskördad finklippt gräslök där sedan potatisen doppas är svårslaget. När man sedan äter detta tillsammans med nyrökt sik, tunnbröd med västerbottensost och dricker en god kall öl och ev. även tar en kall liten till har man nått delikata höjder på ett snabbt och enkelt sätt.
Prova det gärna!
//Kjell

Har nyss käkat men blev hungrig igen. Swedish dip?

:)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Skala potatisen? Det gör jag aldrig annat om det är tjock skorv på den. Mycket av den fina smaken sitter enligt min uppfattning just i skalet (och detta gäller inte enbart mandel).
Aake

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Nej, men lite allvar:

Vi måste som konsumenter kräva att får reda på sort, odlingsort (terroir), samt skördedatum. Jämför vin!

Vi bor mitt i "nypotatisland" där bönderna utan att skämmas vattnar så mycket de kan för att öka vikten. Men de är därtill nödda och tvungna då de finner sina potatis tre dagar senare förpackade på ICA med ett pris som kan vara 10 ggr högre än vad de själva fick av grossisten.

Lyckligtvis kan vi själva köpa potatis i stånd utmed vägen och lägger pengarna i en låda.

F

F.d. 25045

Guest

Tidigpotatisen som man tar upp själv är ju underbart god men den som jag köpte i går smakade absolut ingenting o den var mycket blöt, om odlarna kunde låta bli o vattna så förskräckligt mycket så skulle potatis o grönsaker kanske börja smaka något igen.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi har ju löjrommen och surströmmingen här i norr så vi kan gärna även bjuda på Swedish dip!
:msn_thumbup: Kjell

Såg inte att ni bor i Haparanda. Nu nämner ni också den verkliga delikatessen, surströmming. Ju längre norrut man bor desto bättre förstår man sig på delikatesser. Kommer själv från Hälsingland och har lite i bagaget i alla fall.

Hoppas snösmältningen är över!

Ha de bra!

Alve

Toppen