• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Fanns det nån representant från Husbilsklubben.se med vid diskussionerna innan reglerna för färdskrivare i PB2 blev färdiga?
Isåfall vem eller vilka?

Det är något som inte stämmer med de olika svar som olika myndigheter ger.

Hans Östh på Transportstyrelsen, som skapar reglerna, hänvisar till regelverk och paragrafer som säger att färdskrivare krävs endast vid yrkesmässiga vägtransporter.
Han säger också att jag kan göra körprov för C1 behörighet med min egen husbil om den väger minst 4000 ton.
Detta är Ok ...

Gina Solander, inspektör på Trafikverket, som tillämpar reglerna och som är ansvarig för körproven säger att färdskrivare krävs för PB2 vid körprov för C1 behörighet.

Hur många av oss har färdskrivare i husbil PB2?
Varför krävs detta vid körprov för C1 behörighet när färdskrivaren inte krävs varken före eller efter körprovet?

Undanber kommentarer om B- kort taget före juli-96.
Min önskan är att hela min familj ska kunna framföra vår husbil. // Pirkko
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Transportstyrelsen får göra undantag från krav i författningen (enl. §26) .
I ett annat inlägg är ett svar från transporstyrelsen där man hänvisar till förordningen som ger stöd för undantaget.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Transportstyrelsen får göra undantag från krav i författningen (enl. §24) .
I en annan länk är ett svar från transporstyrelsen där man hänvisar till förordningen som ger stöd för undantaget.

Transportstyrelsen kan fatta beslut om undantag, enskild tjänsteman kan inte fatta några beslut. När Transportstyrelsen har fattat ett beslut så kommer detta skriftligt i lämplig form, dock inte som e mail. Såvitt jag vet finns i nuläget inte något undantag från kravet om färdskrivare på fordon som används för C1 förarprov.
Håller dock med om att ett undantag vore rimligt.

// Stig
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Körkortsbehörighet C1 ger också möjlighet att köra yrkesmässiga transporter med lastbil upp till 7,5 tons totalvikt. Då kommer en del andra saker på köpet, kör och vilotidsregler börjar vid just 3,5 ton och därmed kravet att använda färdskrivare. Undantag finns men man skall ha kunskapen. http://www.transportstyrelsen.se/Gl...lotider/EG_nr_561-2006_konsoliderad_AC_TS.pdf
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.698
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Vill bara upplysa att styrelsen arbetar med frågan att få fram vad som gäller vid uppkörning för C1 behörighet avseende exempelvis färdskrivare och lastutrymme mm.

Eftersom vi ännu inte fått ett helt entydigt svar så har vi inte lagt ut information om detta.

Det verkar dock som att det kommer att kunna bli undantag avseende krav på färdskrivare på PB II. Observera att vi inte lyckats få detta helt bekräftat men vi arbetar vidare med frågan och hoppas kunna ge ett heltäckande svar i närtid.

/Leif
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Leif,då är det väl på tiden att ni informerar, så att vi som håller på och "krigar" ensamma och var för sig mot myndigheterna kan slappna av lite. :wink:
Jag menar att det räcker med att informera om att ni jobbar med frågan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Leif,då är det väl på tiden att ni informerar, så att vi som håller på och "krigar" ensamma och var för sig mot myndigheterna kan slappna av lite. :wink:

Var det inte exakt det han skrev? Att så fort de har entydiga uppgifter om vad som gäller så lägger de ut information om hur det ligger till.
Att komma med något innan dess spär ju bara på den allmänna förvirringen.

//Stefan
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Stact, jag har "bråkat med myndigheterna sedan i november och mailat fram och tillbaka senast igår.
Hade jag vetat att HBK också jobbar med detta hade jag kunnat spara den energin till annat!
Min erfarenhet inom bl a arbetslivet är att brist på information ökar förvirringen ...
 
Senast ändrad:

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Lugn nu, hasta inte.
Det kommer C1 med yrkestrafikbehörighet undantagen innan årets slut.
Det kommer att spara ett och annat grått hår.;)
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Ok ... ska hålla mig lugn.
Onödigt att föröka de grå håren, som redan finns.
Nu vet jag ju att det jobbas inom området ... och jag hoppas att sonen kan göra körprovet med vår egen husbil. ;)
 
F

F.d. 24053

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

håller helt med. varför ej informerat..ska skriva nu den 21 jan . vad gör jag sen??väntar ett år eller??som ni vet behövs ej skrivare i andra eu länder..nä nu vill jag att ni ligger på transp styrelsen:wub:
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Har du kommit så långt att du skall skriva så gå hela vägen och kör upp. Det blir inga begränsningar med fordon på din C1-behörighet.
Lycka till!
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Hur är det egentligen, kan man bara beställa en uppkörning eller måste man genomgå viss utbildning?
 
F

F.d. 24053

Guest
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

privatist går bra..men om jag kör upp måste jag hyra en lastbil krulle:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:

brittan

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2025
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Regelsamlingen kör- och vilotider 2011

Enligt 561 artikel 3 undantag från användandet av arbetstidregel och därmed föreskrivare

h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke- kommersiell transport av gods.

Tolkning.
Detta innebär att fordon över 7,5 ton skall ha färdskrivare oavsett behörighet
eller vilket fordon, lagtexten ovan talar enbart om fordon. Tidigare har det funnits undantag för fordon i privat körning oavsett vikt, men gör det inte längre.

Hälsningar Brittan
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

Det är ju viktigt att komma ihåg att detta inte är ett körkort som är anpassat för just husbilar. Därav krav på att man skall kunna sköta surrning av last och färdskriveriet.
C1 är ju ett lasbilskort för lättare lastbilar.

Det är väl samma sak för husvagnsägarna, de kan väl inte köra upp för BE med sina husvagnar just pga att lastyta saknas.

Tror det är fel att försöka få till dispenser, för detta hur skulle då körkortet se ut?
Men är det skillnad emot resten av EU är något galet.

Det kommer säkert att visa sig snart hur det blir.

Tur man sitter med ett A B C :)
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Färdskrivare i PB2 vid uppkörning för C1 behörighet?

På körkorten finns det en punkt "Villkor" där det kan stå `glasögon´, `automat´, `alkolås´mm. Det kommer alltså till en villkorskod under C1 med innebörden typ `ej yrkestrafik´, något som blev klart med ett direktiv i eu före jul. De länder som inte har villkoret sedan tidigare har 2013 på sig att införa det i sina länders lagar och författningar, däribland Sverige.

Fordon mellan 3,5t och 7,5t finns i en uppsjö av olika varianter, byggnationer och brukande.
Vilka fordon skall höra till yrkestrafik eller ej yrkestrafik?
Skall fordonet vara registrerat på ett företag eller vara registrerat på en fysisk person?
mm.

Det är lite att ordna innan talmannen i riksdagen kan dunka klubban.;)
 
Toppen