• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färdplatser

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bocken håller nog men allt annat flyger omkring. Tänker bara hur det skulle vara att ha obältade personer i husbilen
Jag blev bara nyfiken på att det kom uppgifter att säten och bältade passagerare kom flygande, och det borde ju betyda att den godkända
bältesbocken hade gett sig? Men det var tydligen inte så?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det var ett klipp med en äldre husbil som jag hade i minnet, där lossnade det mesta även säten.

Som jag förstått det så krävs det inte bälten i längsgående sittplatser på husbilar från 2005 och äldre.
I min är det dock midjebälten monterade i sofforna, dock inte original enligt Hymer Center, de rådde mig att skruva ur dem inför reg.bes. till pb2, då de menade att det inte var godkänt med bälten där.
Jag gömde dem under dynorna, men de gick inte ens in i husbilen på reg.bes.
Det enda de kollade var att däcken klarade 120km/h.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Bocken håller nog men allt annat flyger omkring. Tänker bara hur det skulle vara att ha obältade personer i husbilen
Svårt att se men tyckte det såg ut som att passagerarsätet fram i den helintegrerade förflyttat sig en bra bit och där sitter väl bältesfästena i allmänhet i stolen. Sa han inte att årsmodellen var 2017 på båda?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jo..båda HB 2017 modell
Modellen X290 med de smalare strålkastarna kom 2014/2015. Innan dess var det X250 och det är en sådan som syns i filmen. 2017 för den halvintegrerade verkar alltså inte stämma. Men det spelar nog ingen roll för hur den uppför sig vid en krock.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Modellen X290 med de smalare strålkastarna kom 2014/2015. Innan dess var det X250 och det är en sådan som syns i filmen. 2017 för den halvintegrerade verkar alltså inte stämma. Men det spelar nog ingen roll för hur den uppför sig vid en krock.
Är det inte vanligt att fordonsdelen är "äldre" än bodelen?
Vi har själv en 2016 fordonsdel, men 2017 års bodel/inredning.

Så den är säkert registrerad som 2017 i registret.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Är det inte vanligt att fordonsdelen är "äldre" än bodelen?
Vi har själv en 2016 fordonsdel, men 2017 års bodel/inredning.

Så den är säkert registrerad som 2017 i registret.
Jovisst. Men för er bil är det bara ett år som skiljer. Det blir ju två/tre år för en X250 som är registrerad som en 2017. Då skulle alltså chassit vara tillverkat 2014 och husbilen 2017. Njaa. Men såvida inga ändringar i strukturen har gjorts mellan X250 och X290 så spelar det ju ingen roll.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Nu har jag även lyssnat på talet och läst transkriptionen. Jag uppfattar det som om forskaren uttalar sig om den helintegrerade när han nämner 2017 års modell. Jag tycker också att inredningen på den halvintegrerade, t ex instrumentbräda och nackstöd mm, ser ut som äldre än 2014. Läser man kommentarerna är det en som skriver:
"@m80116för 4 år sedan (redigerad)
Actually... if we look at a similar crash with a Ducato converted campervan the result isn't brilliant but it's not too bad either considering it's structurally a car from 2007. But once you deprive the 2007 car from it's roof and body strengthening structure the results are pitiful. For converted campervans there surely is a path to improve and get almost as good as the best cars, but for regular coachbuilt RVs the road is much tougher, with their weight constraints they're unlikely to become safer without havily sacrificing the already meager user load included in the nominal 3.5T driving license."

Är den kanske t o m så gammal? Någon med bättre kunskap om inredning i X250 kan klargöra.

Toppen