• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FÖRSÄKRING VID IMPORT

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Är det någon som känner till ifall Folksam har slutat att teckna försäkringar vid import av husbil för Vagnskada och Delkasko som komplement till trafikförsäkringen som tecknas i Tyskland ?

Jag har idag ringt Folksam två gånger och fått svaret att de inte har någon försäkring av denna typ, de tecknar endast trafikförsäkring när bilen finns i Sverige och har en tillfällig registrering.

Eller är detta endast okunskap hos Folksams personal om det egna sortimentet, hur har ni gjort som tidigare tecknat denna typ av försäkring hos Folksam ?

Till saken hör att jag i December 2007 kontaktade Folksams Kundtjänst och fick information och uppgift om premien, då skulle det inte varit något problem att teckna försäkringen men idag är det betydligt svårare, dum som jag var tog jag då ej namnet på personen jag pratade med.
 
J

Jarn

Guest
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Låter märkligt Kjell,
just en sådan försäkring tecknade jag i dec -07.

Helförsäkring i 30 dagar inkl. Grönt Kort. Betalade runt 490 :-
Sedan kunde jag använda återstoden (det mesta) av premien till garage försäkringen som jag tecknade efter en vecka då bilen var klar med reg.besiktningen.

Låter som det är okunskap hos personalen. Prova att få tala med deras speciella fordonsgrupp. Det gjorde jag då första personen var osäker.

// Roland
 

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Tack för tipset Rolandn, jag skall försöka igen ?

Var det något specifikt namn på försäkrigen som man kan hänvisa till,
när du tecknade den ?

Finns det någon mer som har erfarenhet av ur man tecknar denna försäkring i Folksam ?
eller som känner till liknande försäkring i andra försäkringsbolag ? med liknande premie.
 
J

Jarn

Guest
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Kjell,
jag hittade försäkringsbrevet, där kallar Folksam det för "Korttidsförsäkring" Premien var 499:-
Sedan efter en vecka tog jag en garageförsäkring hos dem, den kostar 870:- men de drog av 410:- för tidigare inbetald, men ej utnyttjad tid på importförsäkringen.

Jag kollade först med mitt vanliga bolag, Länsförs, de skulle ha 1.490:- för importförsäkringen.

// Roland
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Använde med Folksams försäkring. Offerten jag fick när jag ringde var 500kr för 30dagar helförsäkring. När jag väl stod i Tyskland, ringde o tecknade försäkringen så kostade den bara 386kr i månaden:yes:.

Försäkringsbrevet jag fick hem såg ut som ett vanligt, med årspremie 4624kr. När jag meddelade regnr så kom ett nytt försäkringsbrev på 4231kr:mcride:. Avställd kostar den 870kr årligen.

Som kuriosa ville Trygg Hansa ha 3500kr för 30dagars försäkring:mad:
 

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Tack till er båda.

Smålänningen, var det länge sedan du tecknade försäkringen.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Hallojs skall ner i morgon och köpa bil och jag har kollat med folksam och dom har en försäkring som gäller i 30 dagar och den teknar jag när jar står hos handlaren allt verkar funka.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Det verkar vara olika med olika bolag.
Ringde mitt bolag Länsförsäkringar nu och dom kan inte ta en försäkring på en oreggad bil!
Motiverade med att det blev nytt för en tid sedan och försäkringen ska göras i Tyskland och gäller i 7 dagar! Antar att det är den försäkring som ingår i skyltarna, som hon menade.
Vidare bjuder dom på endagsförsäkring till bilprovning och ventkontroll, gratis alltså! Man talar om vilken dag och vart man ska åka.

Slog en signal till Folksam, hon tog mitt pers nr och ville veta bil, typ och schassinummer, då det inte var hundra säkert vilken bil så slog hon på en Eura -99 3,4 ton, vilket skulle kosta mig 294:-/mån. för halvförsäkring/delkasko.

Vad är det man betalar för när man köper plåtarna, att det är plåtar förstår jag och även försäkring men är det någon exportavgift eller annat som ingår. Är ju inte billigt med 250 Euro för skyltar och 30 dars försäkring!
Kan man köpa skyltarna utan försäkring?

Mvh Tuzzan
 
J

Jarn

Guest
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Hej Tuzzan,
det verkar konstigt med de svar du erhållit. Se mina inlägg ovan #2 och #4.

Det du betalar i Tyskland är för trafikförsäkring, påställningsavgift samt exportskyltar.

Jag har genom åren betalt c:a 120 - 150 Euro för det, lite beroende på vilket försäkringsbolag det varit.
Då har skyltarna varit giltiga i 15 dagar.

Du får inga tyska exportskyltar utan tysk trafikförsäkring med "Doppelkarte" dvs ett försäkringsintyg i gult o grönt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Hej Rolandn.
Ja man blir ju undrande om de inte vill försäkra en bil när man köper den, dom får ju den sedan när den är besiktad. Nu blir det nog Folksam som får ta den.
Tjejen på Länsf. känner jag dessutom ganska bra men damen på Folksam är en helt ny bekantskap.

Jaha, det går inte att köpa enbart skyltar alltså. Kunde väl tro det.

Frågan är om man hinner göra bilen besiktad på 15 dar med den nu krångliga rutinen.

Fick ett alternativ av en kille i tyskland.
Du kan köra hem bilen på förra ägarens plåtar, som sedan ska skickas tillbaka. Kostar 100 Euro. Försäkra bilen innan hemfärd förslagsvis i Folksam.
Vad tror ni om detta?

Mvh Tuzzan
 
J

Jarn

Guest
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

När jag köpt bil av en privatperson, har jag någon gång gjort som du säger. Jag har kört hem bilen på hans tyska skyltar.
Däremot har de ibland råkat ut för stora svårigheter att sedan avregistera bilen i Tyskland. De har blivit krävda på tyska skyltarna (som du ju sänder ner) men viktigast av allt, de tyska myndigheterna har krävt Fahrzeug brief (tyska reg.beviset) i original vid avställningen.

Detta har ju du i Sverige och skall absolut inte lämna ifrån dig. De behöver ju du.

Rent försäkringsmässigt skall det väl inte vara något problem, du tecknar ju en egen försäkring.
När jag gjorde detta fanns inte denna möjligheten och man var ju då lite ute på svag is.
Om någon annan förorsakat en ersättningsbar skada, hade ju tysken fått pengarna.

Själv tycker jag nog att det är värt att betala de 120 - 150 Euro för att få riktiga export skyltar.
Då gör även tyska myndigheter en kontroll, så att bilen står på ägaren i fråga.
Handlar man av firma, kan man ibland få de att stå för kostnaden.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Jag köpte 30 dagars skyltar med (trafik)försäkring för att vara på säkra sidan. Kostnad 140€, Tror det var 10 € dyrare än 15 dagarsskyltarna.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.543
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Hej!

Jag har vid varje tillfälle ställt som krav till säljaren att exportskyltar och försäkring skall ingå i priset och vara klart vid leverans. Detta har funkat perfekt.

mvh - Åke
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Nu har jag fått nya bud från Länsförsäkringar.
Enligt det ny 5:e Direktivet på Länsf. går det numera att ta en tillfällig försäkring vid import av husbil.
Den gäller i 30 dagar, bilen 6,3 meter, 3,5 ton totalvikt.
Nu kommer det allvarliga, priset för trafikförsäkring är 4780:-.!!!!
Jo, det är sant! Det finns även tilläg för vagnskada men priset på den blev aldrig aktuell.

Man häpnar, eller hur!
Jag upplyste damen om Folksams summa 294:-/mån.
Hon blev alldeles stum och trodde att det måste vara något fel på Folksams uppgifter.

Om man belönar kunder som varit trogna hela sitt liv med att lura av folk 4780:- för att köra hem bilen från Tyskland, då är man inte mycket värd som kund.

Har ni gämfört era försäkringar på bilen med andra bolag? Kanske dags att göra en koll.

Mvh Tuzzan
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Glömde att jag fick ett pris på exportskyltar 30 dagar med försäkring för 327:70 Euro.

Tycker det låter dyrt men han sa att det är summan vi får betala.
Kan det vara så att en del firmor subventionerar skyltarna eller varför hör man så olika pricer.

Mvh Tuzzan
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Se till att dom där skyltarna ingår för köper man en dyr bil så får man förklara att det inte finns pengar kvar till skyltar hi
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

#17
Jag förhandlade bort skyltarna mot en markis, trodde dom kostade 140 Euro, enligt en annan uppgift här på forumet.
Det är nog bara att bita ihop!
Han hotade med att köpet skulle gå tillbaka när jag ville ha en fylld gasoltub med på köpet, det kan ju betyda att det är rätt pris på den.
Visste inte att tyskarna säljer bilarna utan tuber.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Nya och förhoppningsvis riktiga uppgifter från Länsförsäkringar.

De 4780:- som angavs i tidigare inlägg är årspremie trafik för obesiktad importerad husbil 3,5 ton. Riskpremie är då pålagd med 300% p.g.a. Att bilen inte har en svensk identitet!
Jag betalar nu för 30 dagar 392:-
Normal svensk husbil har premie på 1400:-/år

Man skyller problemet på vägverket som ändrat sina regler två ggr på ett halvår, sista gången vid årskiftet.

Det blev lite envägskommunikation på slutet men jag vill rätta till röran som Länsförsäkringar orsakat mig.
Dom ber så mycket om ursäkt och lovar ge medarbetarna bättre information.

Ha det bra
Tuzzan
 
J

Jarn

Guest
Sv: FÖRSÄKRING VID IMPORT

Hej Tuzzan, det som skiljer i Tyskland på hur mycket man betalat för exportskyltarna, beror på vilket försäkringsbolag det är.
Skyltarna i sig kostar bara runt 20 - 30 Euro, sen är det avställnings. resp påställningsavgift, samt den stora kostnaden för trafikförsäkringen.
Normalt kostar försäkringen 100 - 120 Euro om det är en 15 dagars, som är det vanligaste.
Du behöver ju absolut inte ha mer om du kommer till Sverige inom den tiden, eftersom du ju skall ha en försäkring av Länsförs.

Skulle vara kul att veta vad handlaren heter som vägrar dig en gasoltub, de är normalt alltid med. Jag brukar däremot ha diskussion om att jag vill ha två.
Nya nyfyllda tuber kan man ju få där för 5 -600 SEK så jag förstår inte riktigt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen