• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EZetil kompressor kylbox

F

F.d. 28368

Guest
Funderar på at skaffa en EZetil kompressor kylbox till VW-bussen. Det blir på håret om höjden medger 45 l boxen (EZetil EZC45). Annars får det bli 35 l varianten (EZetil EZC35). Tänkte utrusta boxen med specialkylklampar, som finns som tillbehör, så kompressor kan vara avstängd nattetid. Jag har en 12v timer som jag tänkte använda i kombination med ett växlande relä, så jag kan programmera när kompressor kylboxen skall gå. Reläet kommer att överbrygga timern när motorn går (D+), så kompressor kylboxen inte behöver vara avstängd om man kör nattetid.

Jag funderar att på sikt ersätta VW-bussen med en större egenbyggd "plåtis" och då tänkte jag även kunna använda kompressor kylboxen i denna.

Är det någon som har erfarenhet av EZetils kompressor kylboxar?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

Skulle vara trevligt med några kommentarer :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

Använder inte kompressor kylskåp.
Men om det verkligen betydligt mindre energi?
Brus inte på natten?
Men OK, tycker jag att det svalnar lite bättre.
Priset verkar mycket högre än 400 kr som annars för en 4,5 Amp. 20-30 liters låda.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

Hej sokrates,, en kommentar ska jag väl kunna uppbringa.:)
Tyvärr har jag inga erfarenheter av EZetil kompressor kylbox men däremot så har jag en kompressorbox av märket Isotherm TB32 som jag är nöjd med.

Köpte den på Hjertmans förra våren när de hade den på kampanj och innan den hade jag en termoelektrisk variant från waeco och jag kan konstatera att en kompressordriven box är energisnål men givetvis betydligt dyrare.

Thermoprodukter

Kylboxtest

Angående körning av box nattetid så kan jag berätta att i min tidigare Vw-buss så hade jag boxen placerad under min säng och det hände att man vaknade av den när den sate igång men med en placering lite längre bort än 10 cm från mina öron så tror jag inte att man behöver tänka på ljudet från den.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

Tack för era vänliga svar. Jo, kompressor kylbox är mycket dyrare än termoelktrisk kylbox. Det kostar att ligga på topp :) Det blir dock betydligt billigare än att byta VW-bussen mot en dyr husbil.

Så här långt har jag använt en billig termoelektrisk kylbox från Harald Nyborg. Maten håller sig när jag kör mellan Sverige och Spanien. Mina resor brukar ta 10-12 dagar. Jag brukar lägga i en frusen 1,5 l vattenflaska som hjälper till att hålla kylan i början. Termo-boxen drar dock lite mycket ström, 40 W konstant. Den strömförsörjs via en spänningsvakt från mitt "bodelsbatteri". Kylboxen brukar kunna gå fram till tidig morgon om man kör några timmar varje dag. Om jag däremot vill köra lite mindre per dag fungerar det inte lika bra. Det är då kompressor kylboxen kommer in i bilden.

Jag sover med huvudet ovanför kylboxen och det är därför jag tänkte koppla den via timern, så jag inte behöver vakna av att kompressorn drar igång.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: EZetil kompressor kylbox

:)Hei.

Jeg har en "Plåtis" med kompressor 65 l med kjøl/frys.Er svært fornøyd med skapet.
men mener at en kjøleboks med lokk er et enda bedre alternativ.Frysedelen holder -19.

Vårt skap går så stille at vi ikke våkner av lyden det lager. Vi har også diesel
varmer/vannvarmer og den lager mer bråk når den starter en gang for natten.


Ingen problemer med strømforbruket med 90w solceller på taket.

Lykke til.

Hilsen Atle.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

:)Hei.

Jeg har en "Plåtis" med kompressor 65 l med kjøl/frys.Er svært fornøyd med skapet.
men mener at en kjøleboks med lokk er et enda bedre alternativ.Frysedelen holder -19.

Vårt skap går så stille at vi ikke våkner av lyden det lager. Vi har også diesel
varmer/vannvarmer og den lager mer bråk når den starter en gang for natten.


Ingen problemer med strømforbruket med 90w solceller på taket.

Lykke til.

Hilsen Atle.

Det låter bra att 90w solceller räcker för att köra din stora kompressor kyl/frys.
 
F

F.d. 29701

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

kolla med engel kompressor kylskåp/ boxar
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: EZetil kompressor kylbox

Jag har en Waeco kompressordriven kyl/frysbox, använder den som extrafrys i garaget, har aldrig upplevt att det är en särskilt stor strömtjuv, så strömförbrukningen på en kompressordriven box är förmodligen relativt liten.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: EZetil kompressor kylbox

Jag har en hemmabyggd mycket välisolerad kylbox i bilen som kyls av ett Isothermaggregat med en Danfosskompressor och den har gått dygnet runt, året runt i tio år! Drar den någon ström överhuvudtaget så är det knappt mätbart! Lätt överdrift naturligtvis men den har väldigt låg strömförbrukning!

Absorptionsskåp har varit omoderna i hemmen i decennier! Varför dom fortfarande finns i husbilar begriper jag inte!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

Jappe - det är helt rett - bättre isolerad.
Oavsett om du väljer gas - kompressor eller elektro-isotermisk (Peltier-system).

Har eksperimenterat liten med elektro isotermisk.
Mer 50 mm isolering - super.

Men om man skal dra fördel, så måste det vara med termostat.
Ventilering av det termoelektriska kylelementet.

Länk: Thermoelectric cooling - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

Jag har en hemmabyggd mycket välisolerad kylbox i bilen som kyls av ett Isothermaggregat med en Danfosskompressor och den har gått dygnet runt, året runt i tio år! Drar den någon ström överhuvudtaget så är det knappt mätbart! Lätt överdrift naturligtvis men den har väldigt låg strömförbrukning!

Absorptionsskåp har varit omoderna i hemmen i decennier! Varför dom fortfarande finns i husbilar begriper jag inte!

Jappe

Nu blir jag nyfiken. Har du möjlighet att lägga upp lite bilder?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: EZetil kompressor kylbox

Nu blir jag nyfiken. Har du möjlighet att lägga upp lite bilder?

Jag gick ut och tog några bilder!

Isotherm heter aggregatet. Här ser man kompressorn (Danfoss) i garaget. Den är omgiven av en massa bråte. Ovanför den sitter gasolpannan (Gastherm), en fantastisk apparat!

Danfoss.jpg

Boxen är infälld i en köksbänk. Det är en djup box.

box stängd.jpg

Luckan öppen. Isoleringen runt själva boxen är ännu tjockare än i locket. Till vänster i bilden ser man en vattenarmatur enbart för kallt dricksvatten (5 liter) direkt från kylboxen. Strömbrytaren är den röda knappen.

box öppen.jpg

Detta fungerar utmärkt för två personer på resa. Barnfamiljer kräver säkert större doningar men för oss är det tillräckligt.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

Okej,,, jag hade lite ostrukturerade idéer förra våren på att bygga en egen platsbyggd kylbox, jag lät mig inspireras i boken "Inredning ombord" som har ett kapitel om det, men till slut så valde jag den enkla vägen ock köpte en färdig kompressorbox.
Nu när sokrates startade sin tråd så anföll mina gamla idéer igen, boken letades fram och jag lät mig inspireras en stund men lyckades återigen förskjuta dessa idéer till en plats långt inne i knoppen.
Idag kommer du Jappe med bilder på en riktigt bra lösning som dessutom levererar kallt vatten, hmmm,, ja vi får se hur det utvecklas den här gången,,, kanske ett projekt när vintern kommer. :twitcy:
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

Jag gick ut och tog några bilder!

Här ser man kompressorn i garaget. Den är omgiven av en massa bråte. Ovanför den sitter gasolpannan (Gastherm), en fantastisk apparat!

Visa bilaga 55966

Boxen är infälld i en köksbänk. Det är en djup box.

Visa bilaga 55967

Luckan öppen. Isoleringen runt själva boxen är ännu tjockare än i locket. Till vänster i bilden ser man en vattenarmatur enbart för kallt dricksvatten (5 liter) direkt från kylboxen. Strömbrytaren är den röda knappen.

Visa bilaga 55968

Detta fungerar utmärkt för två personer på resa. Barnfamiljer kräver säkert större doningar men för oss är det tillräckligt.

Jappe

God idé att ha kompressorn i "garaget". Jag gillar också idén med kylt driksvatten. Hur stor är din kylbox? Var har du fått tag på kylkompressorn och dess element?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

Jappe
Mycket inspirerande.
Min gas kylskåp (Electrolux) fungerar mycket bra - så ingen anledning för mig att ändra den.
Men om jag måste börja om från början - jag skulle nog göra annorlunda och titta på dina lösningar.
När allt jag kanske försöka med 30 L termoelektrisk (Peltier) och god isolering.
Med termostat ca. 40 - 50 watt / 12 - 18 timmar pr. dygn.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: EZetil kompressor kylbox

Googla på Isotherm! Där hittar man bl.a. detta: Isotherm Build-in units

Min box är inte särskilt stor men tillräckligt stor för oss. Storleken avgör man själv! Sedan väljer man aggregat. Jag har valt att inte ha någon frysdel vilket förmodligen sparar massor med ström. Dessutom gillar jag färsk mat och inte konserver (djupfrysning är en konserveringsmetod).

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: EZetil kompressor kylbox

För ca. 9 år sedan jag använt vatten i kyl och separat kran med en vattenpump i 5 liter vattentank.
Övergav projektet - lite besvärligt.
En vattenflaska i kyl är lättare och fräschare.
 
Toppen