• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra ljuddämpning till hel-integrerad - lämpligast?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Vill gärna dämpa väg och motorljud i den mån det går, vad kan man använda som är lämpligt?
Vilka vanliga vägar vandrar ljudet in? Oerhört svårt att pinpointa källan.. eller vandringsväg.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hittade en intressant artikel. Bör ju vara liknande på en helintegrerad.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag uppgraderade högtalarna i bildelen och monterade då ljuddämpande mattor från BRL i dörrarna vilket
gjorde vägbullret mer dämpat och ljudet från högtalarna bättre. Det fanns inget som dämpade i dörrarna antar
att hela bildelen är dåligt ljuddämpad
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har ljuddämpat min bil genom:

Tunga ljuddämpningsmattor i förardelen, under original heltäckningsmatta. Jag köpte dessa mattor på Bauhaus, dom marknadsförs för att läggas under tvättmaskin/torktumplare. Dessa mattor är hårda och mycket tunga, inte som vanlig motorrumisolering.
Jag hittar dom inte på hemsidan, så ingen länk.

Det andra var att jag isolerade med vanlig gullfibermatta under instrumentpanellocket.

Resultatet blev mycket bra.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Fick in mest ljud genom takluckan. Detta eftersom den inte är tät pga. kraven på lufttillförsel. Sätt en spoiler på taket framför luckan. Eller täta luckan med gummilister och ha den alltid lite öppen när ni står stilla.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har en helintergrerad Dethleffs Esprite från 2017 som var oliidligt bullrig när vi köpte den. Vi upplevde att mycket ljud kommer från motorn som endast ligger en plåt under framstolarna. Jag lade in 30mm ljuddämpningsmatta under heltäckningsmattan runt framstolarna, limmade ljuddämpningsmatta i motorrummet där det inte fanns någon. Även i utrymmet mellan dubbelgolven lade jag in grå 20mm tjock filt, i alla utrymmen i dubbelgolvet klippte jag till heltäckningsmatta. Isolerade instrumentpanel locket och sydde en matta av tjock filt och lade ovanpå instrumentpanelen.Det har varit lite detektivarbete, men ganska roligt när man märker resultat. Lycka till!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det är mycket märkligt att den inte ingår på just Fiat's husbilschassin, speciellt då ac-kompressorn sitter väldigt oskyddad på flera generationer, jag fattar ingenting.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det är mycket märkligt att den inte ingår på just Fiat's husbilschassin, speciellt då ac-kompressorn sitter väldigt oskyddad på flera generationer, jag fattar ingenting.
Det som täcker remdrivningarna/höger sida på motorn brukar finnas där, i övrigt kan man nog räkna med att det är husbilstillverkarna som väljer bort det heltäckande motorskyddet i besparingssyfte. Det är ju husbilstillverkarna, inte FIAT som till stor del bestämmer spec:en på bilen/chassiet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det som täcker remdrivningarna/höger sida på motorn brukar finnas där, i övrigt kan man nog räkna med att det är husbilstillverkarna som väljer bort det heltäckande motorskyddet i besparingssyfte.

Ja troligen, men viktbesparingen är inte gigantisk.
Säljaren tjänar några kronor, och brukaren förlorar några kronor i ökad bränsleförbrukning och ja sidoskydden är alltid kvar, så troligen går inte dem att välja bort av byggaren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja troligen, men viktbesparingen är inte gigantisk.
Säljaren tjänar några kronor, och brukaren förlorar några kronor i ökad bränsleförbrukning och ja sidoskydden är alltid kvar, så troligen går inte dem att välja bort av byggaren.
Jag tänkte nog på ekonomisk besparing..?;)
 
Toppen