• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bodelsbatteri!

Goldwing

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2024
Har precis beställt en Dethleffs White Edition 2011 (En variant på Black Magic Edition), en halvintegrerad byggd på Fiat.
Har lite funderingar på strömförsörjningen...
Lutar åt att sätta in ett extra bodelsbatteri, vad krävs för detta? Måste man ändra laddare, etc, eller kan man koppla in batteriet paralellt med det ordinarie?
Någon som vet om och var det finns plats till ett extra bodelsbatteri på den bilen ? Vad blir bäst GEL eller annan typ av batteri, som även skall fungera paralellt med standard-bodelsbatteriet...?
Vet att det finns många duktiga HBK-Medlemmar som är insatta i dom här problemen, tackar på förhand !
:spinny:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Extra bodelsbatteri!

Ska du komplettera med ett extra batteri så bör det vara av samma sort och typ. Begär ett likadant som sitter monterat eftersom detta brukar vara enklast. Efter några år så kan du själv välja.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Extra bodelsbatteri!

Vi har beställt en Eura Mobil Contura 700EB 2011 den är förberedd med plats för tre bodels batterier vi valde till ett extra så vi kommer att ha två på 105ah vardera :msn_idea:
 

Goldwing

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri!

Har precis beställt en Dethleffs White Edition 2011 (En variant på Black Magic Edition), en halvintegrerad byggd på Fiat.
Har lite funderingar på strömförsörjningen...
Lutar åt att sätta in ett extra bodelsbatteri, vad krävs för detta? Måste man ändra laddare, etc, eller kan man koppla in batteriet paralellt med det ordinarie?
Någon som vet om och var det finns plats till ett extra bodelsbatteri på den bilen ? Vad blir bäst GEL eller annan typ av batteri, som även skall fungera paralellt med standard-bodelsbatteriet...?
Vet att det finns många duktiga HBK-Medlemmar som är insatta i dom här problemen, tackar på förhand !
:spinny:
Ingen mera som vet något om detta?
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri!

Du bör ha samma typ,men inte nödvändigtvis samma Ah.
Det finns de här på HBK som blandat batterityper och inte haft några problem med det.
Lite konstigt är det eftersom olika typer har olika laddningsspänningar.
Däremot om man har samma typ men olika åldrar,så kommer det batteriet som är yngst ej att bli fulladdat.Det äldsta har nämligen ett högre inre motstånd Ri, vilket gör att det blir fulladdat först och därmed avbryts laddningen.

Jojje
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri!

Vi har också best. en Dethleff White, men vi bad husbilsfirman fixa så att vi fick monterat ett extra batteri. Enklast så. De monterar också en solcell på bilen när dom ändå håller på. Gott att någon att gå å gnälla hos om det inte funkar som det är tänkt.
Nu håller vi tummarna för våra " Leffar"
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Extra bodelsbatteri!

Hej, som sagts ovan bör du välja, kanske ett helt likvärdigt batteri med det som redan sitter i bodelen. Batteriladdare har ett ett maxvärde på hur stor batteribank de orkar ladda upp mätt i A/tim. Det är säkert inget problem vid två batterier, men bör kollas upp om man plockar in tre eller kanske fyra stycken. Sedan måste du troligen programera om elpanelen/displayen så den vet hur stor batteribank den har att jobba med för att visa rätt laddstatus.

M.v.h. JANKRO.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri!

Sedan måste du troligen programera om elpanelen/displayen så den vet hur stor batteribank den har att jobba med för att visa rätt laddstatus.

M.v.h. JANKRO.[/quote]

Detta du nämner om att programmera om display/elpanel är intressant. Jag har dubblat min batteribank och tycker att displayn inte "hängt" med. Vet du hur detta görs? Jag har en Calira 30/20 EVS som elektronikblock som sitter i en Knaus Sun Tr 700 DG.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Extra bodelsbatteri!

Sedan måste du troligen programera om elpanelen/displayen så den vet hur stor batteribank den har att jobba med för att visa rätt laddstatus.

M.v.h. JANKRO.

Detta du nämner om att programmera om display/elpanel är intressant. Jag har dubblat min batteribank och tycker att displayn inte "hängt" med. Vet du hur detta görs? Jag har en Calira 30/20 EVS som elektronikblock som sitter i en Knaus Sun Tr 700 DG.[/quote]

Ingen som vet hur det görs?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Extra bodelsbatteri!

Hej på er, nej jag kan tyvärr inte ge någon direkt instruktion på hur det görs. Det finns säkert dessutom flera varianter beroende av displayen, elblocket m.m. Ämnet har varit uppe många gånger förut med en del instruktioner om hur man gör. Om det inte finns med i instruktionsböckerna till bilen så kan man kanske ha tur och får hjälp av någon villig mek. på firman, eller i värsta fall kan det tillhöra "hemliga klubben" och betinga ett pris för omprogrammering.
Två andra vägar kan vara att söka på tillverkarnamnet av elblock och/eller display, eller ställa frågan här om det finns någon som har programmerat en av samma fabrikat som din.

Ett tillägg till mitt förra inlägg. Om batterierna blir placerade "långt" från varandra så bör man helst sätta två säkringar på pluskabeln, en i var ände mycket nära varje batteripluspol och kabeln där i mellan. Om det då skulle bli kortis mot jord mitt på kabeln så ryker båda säkringarna och allt är skyddat. Säkringarna kan vara i storleksordningen minst 40A för de skall bara skydda kabeln mot brand vid tvärkortis och inte kunna gå sönder vid kraftig laddström från laddare eller generator.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri!

Detta du nämner om att programmera om display/elpanel är intressant. Jag har dubblat min batteribank och tycker att displayn inte "hängt" med. Vet du hur detta görs? Jag har en Calira 30/20 EVS som elektronikblock som sitter i en Knaus Sun Tr 700 DG.

Ingen som vet hur det görs?


När man vet vilken Bord Control är det lätt att svara :wink:

För vanlig är det en Knaus (Calira) BC2004 eller BC2015
och de har ej batteridator eller shunt
Om det är fulladdat eller inte mäta BC genom batterispänning

Finns en Calira Check-Panel 210 så är det lätt att programmera om
Det behövs ingen hemliga klubben eller speciella code

Mvh.

Norbert
 

Goldwing

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri!

Hej på er!
Kul att ni också beställt en White!
Vi får väl hoppas att vi blir nöjda med våra "leffar" !

Får man fråga, vad det kostade med extra batteri + solcell monterat ?

Pelle
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri!

HEJ!
EN KABEL + TILL + POL . EN KABEL - TILL - POL. ANVÄND EN 50m2 KABEL SÅ SLIPPER DU PROBLEM GÅR MED MINDRE MEN EN GRÖVRE KOSTAR BARA NÅGRA KR MERA FINNS PÅ METERVARA.
UNO
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri!

Hej brukar räcka med samma tjocklek på kabel som du har mellan nuvarande
batterie och laddblock kan väl vara en ide och gå upp i dimention om du har en tungdriven inverter (12 till 220)en bra grej med att komplettera med ett extra batterie är att det nya är så likt det gamla som möjligt men det beror
ju givetvis på eventuellt ytrymme (om det får plats) som redan nämts
Ps tänk på lastvikten också;)
 
F

F.d. 12164

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri!

Ingen mera som vet något om detta?
Det är inga problem att parallellkoppa 2 batterier av samma typ. 2 Gel eller 2 "vanliga" Jag har en Adria Coral - 09 med en converter som lämnar 1000 W där det sitter 1 st 90 Ah och 1 st 80Ah och det räcker fullgott till Tv och frugans hårtork
Janne
 
Toppen