• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra backkamera- trådlös lösning, Bluetooth eller Wi-Fi?

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Hej,
Jag skulle vilja utrusta husbilen med extra backkamera. Min plan är att använda en backkamera med Bluetooth (sådan backkamera som finns inbyggd i ramen för bilens regnr.) Då jag vill slippa dra för många kablar så vill jag dra bara backkamerans plus kabel till backlampan och minus kabel till karossen. Som skärm vill jag använda en gammal mobil med Bluetooth. Alltså bildsignal överföring sker via Bluetooth.
A) Vad tycker Ni? Kommer det att fungerasmed Bluetooth?
B) eller måste det vara överföring av bildsignal med WiFi ?
C) Vilka andra kabelfria (med undantag för strömkablar) lösningar skulle Ni rekommendera?

Tack för alla svar och/eller förslag.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Det är 2 st AA litiumbatterier och jag byter dem inför säsongen. Har även just nu provat med vanliga alkaline och det fungerar mot navigatorn. Däremot får jag inte kontakt med mobilen som du frågade efter.
Tommy
Tack Tommy, det vore perfekt att ha batteridriven kamera ...

Jag har sett information om denna backkamera - den kräver 12V strömförsörjning. Vad tycker Ni om det?

https://www.amazon.se/Nummerskylt-B...3&psc=1&mcid=f91bf8f01585331c925d35d21748577f

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Som vanligt är omdömena spridda några är missnöjda några är nöjda.
Man får lov att våga chansa med kinaprodukter, jag har slängt massor med "smarta prylar" från kina som var rent skräp.

Mitt senaste skräp ligger här på skrivbordet, 2st hänglås, det ena går inte att öppna, det andra går inte att låsa :msn_wall:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som vanligt är omdömena spridda några är missnöjda några är nöjda.
Man får lov att våga chansa med kinaprodukter, jag har slängt massor med "smarta prylar" från kina som var rent skräp.

Mitt senaste skräp ligger här på skrivbordet, 2st hänglås, det ena går inte att öppna, det andra går inte att låsa :msn_wall:
Varför beställer vi skräpet då? Låter vi oss alltid luras av det låga priset? Och i sådant fall varför?
Trots att vi egentligen vet att det mesta inte är bara billigt, utan också av låg kvalitet. Och beskrivningarna är ofta
felaktiga och okompletta.
Jag beställde tre PWM regulatorer från kina och ingen av dom fungerade som jag ville.
Ringde en svensk firma som sysslade med sådant, och fick en som fungerade som jag ville direkt. Visserligen var priset
3-4 gånger högre än de från Kina, men jag hade den på 2 dagar och kunde äntligen göra klart mit projekt i husbilen.
Så nu har jag tre PWM från Kina som jag inte behöver, och en i husbilen som fungerar, från ett svensk företag.
Om jag hade beställt därifrån direkt hade jag sparat ca 500:- och en månad.

Irritationen över det höga priset går fortare över än den irritation som en dålig produkt orsakar hela tiden..?! :wideeyed:

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Varför beställer vi skräpet då? Låter vi oss alltid luras av det låga priset? Och i sådant fall varför?
Trots att vi egentligen vet att det mesta inte är bara billigt, utan också av låg kvalitet. Och beskrivningarna är ofta
felaktiga och okompletta.
Jag beställde tre PWM regulatorer från kina och ingen av dom fungerade som jag ville.
Ringde en svensk firma som sysslade med sådant och fick en som fungerade som jag ville direkt. Visserligen var priset
3-4 gånger högre än de från Kina, men jag hade den på 2 dagar och kunde äntligen göra klart mit projekt i husbilen.
Så nu har jag tre PWM från Kina som jag inte behöver, och en i husbilen som fungerar, från ett svensk företag.
Om jag hade beställt därifrån direkt hade jag sparat ca 500:- och en månad.
Irritationen över det höga priset går fortare över än den irritation som en dålig produkt orsakar hela tiden..?!

Jag ser Temu m.m. som ett gigantiskt loppis, ibland händer det att man gör ett fynd o_O
När det gäller elektronik så kommer det mesta ändå från Kina, det svåra är att finna produkterna med ok kvalitet, men just elektronikprylar har jag varit nöjd med en hel del prylar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag ser Temu m.m. som ett gigantiskt loppis, ibland händer det att man gör ett fynd o_O
När det gäller elektronik så kommer det mesta ändå från Kina, det svåra är att finna produkterna med ok kvalitet, men just elektronikprylar har jag varit nöjd med en hel del prylar.
Visst kommer det mesta sådant från Kina, men skillnaden är att de som jobbar med sådant här vet vad dom skall beställa för att få grejor som fungerar, dom har sorterat bort de dåliga leverantörerna, dom beställer rätt kvalitetsklassning för att få rätt produkt. När man säger "det kommer ändå från Kina" missar man en viktig sak, den som importerar professionellt och kan sin sak, kan specificera det utförande man vill ha inom vida gränser. Varan ser likadan ut, men har andra egenskaper och innehåller eventuellt andra komponenter, eller så har den ett annat temperaturområde eller spänningstålighet, fukttålighet m.m. Ett sådant företag kan ge besked vad som är lämpligt för en viss uppgift, och om den tål den användning man har tänkt sig.

Senast ändrad:

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2025
Det följer med en lite plåtbit som man skruvar/limmar fast på bilen.
Själv har jag skruvat fast min i den lilla "vingen" upptill på min Mclouis.
Sen kan man ju tillverka fler "plåtbitar" att sätta på olika ställen om man vill.
Bild kvaliteten är riktigt bra. Laddningen håller ca 1 vecka under "normal" användning.
Funderar på att köpa en extra kamera att använda till utloppet för gråvattnet så man kan placera sig rätt vid tömning.

Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Det följer med en lite plåtbit som man skruvar/limmar fast på bilen.
Själv har jag skruvat fast min i den lilla "vingen" upptill på min Mclouis.
Sen kan man ju tillverka fler "plåtbitar" att sätta på olika ställen om man vill.
Bild kvaliteten är riktigt bra. Ladningen håller ca 1 vecka under "normal" användning.
Funderar på att köpa en extra kanera att använda till utloppet för gråvattnet så man kan placera sig rätt vid tömning.
Tack Agneta & Kjell.
Alltså kameran fästs på den lilla plåtbiten tack vare stark magnet i kameran. Sitter kameran tillräckligt fast (risk för stöld)? Tar Ni bort den när Ni inte använder husbilen under några dagar? Upplevde Ni inte att den skulle lossna t.ex. vid körning på farthinder, stenar, guppar och dylikt.

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2025
@Agneta & Kjell Skulle man kunna fästa kameran direkt på en plåtis? Finns det risk att det förstör lacken?
Visst går den att montera på en plåtis så länge det är direkt mot plåten och ingen plastbit.
Klart att det kan bli lackskador om man monterar sden starka magneten som kameran har direkt mot lacken.
Renhet och kanske en tunn plast bit under själva magneten passar er doch när ni sätter dit kameran håll undan fingrarna ANNARS GÖR DET ONT.

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2025
@JanneB

Kameran sitter som berget, jag har kört 900 mil i år på alla vägtyper som finns och kameran sitter alltid kvar.
Helt plan montering så kommer den att sitta kvar.
Som jag skrev tidigare akta fingrarna när ni sätter dit kameran annars gör det ONT! jag vet........:mad:
Jag tar inte bort min kamera då den sitter högt så inte ens jag som mäter 202cm når upp utan nått att stå på.
Om man placerar den lägre skulla jag ta bort den når bilen står still.

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Hej,
Jag skulle vilja utrusta husbilen med extra backkamera. Min plan är att använda en backkamera med Bluetooth (sådan backkamera som finns inbyggd i ramen för bilens regnr.) Då jag vill slippa dra för många kablar så vill jag dra bara backkamerans plus kabel till backlampan och minus kabel till karossen. Som skärm vill jag använda en gammal mobil med Bluetooth. Alltså bildsignal överföring sker via Bluetooth.
A) Vad tycker Ni? Kommer det att fungerasmed Bluetooth?
B) eller måste det vara överföring av bildsignal med WiFi ?
C) Vilka andra kabelfria (med undantag för strömkablar) lösningar skulle Ni rekommendera?

Tack för alla svar och/eller förslag.
Hej, kika in på www.Bergmann-Koch.com,
de har kanske det du söker. Fraktfri leverans till S.
God jul

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Hej, kika in på www.Bergmann-Koch.com,
de har kanske det du söker. Fraktfri leverans till S.
God jul
Hej Klaus & Loui,
Tack för information och länk till företag som har flera intressanta backkamera produkter. Specifikationer för dessa produkter är också mycket bra. Det finns även lösning framtagen för EU regnr skyltar ... t o m kampanjpris på system med både fram- och backkamera. Kanske blir detta julklapp förslag... skriver nu brev till St Nikolaus ;=))

Klaus & Loui God Jul till Er

Toppen