• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extern antenn

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Hej på er.
Jag har en Kabe husbil 2021 där det finns en inbyggd router. Jag funderar på att sätta en antenn på taket. Helst en sån som ligger platt på taket med genomföring.. Jag vill behålla den "gamla" routern (Tp link) och slippa köpa en ny.. Tar gärna lite tips på hur ni har gjort och vilken sort ni använt?
//Stewe
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Kolla att routern har ett uttag för extern antenn. Det är en liten 3.5mm hona. Husvagnshallen kan ju hjälpa dig med monteringen. Det ska till ett hål i taket ovanför skåpet där du har routern. Det gäller att anslutningen mot taket är tätt....Tänk på att du har en 5-årigt fuktgaranti och det tillåter nog inte att du gör ett hål i taket...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej på er.
Jag har en Kabe husbil 2021 där det finns en inbyggd router. Jag funderar på att sätta en antenn på taket. Helst en sån som ligger platt på taket med genomföring.. Jag vill behålla den "gamla" routern (Tp link) och slippa köpa en ny.. Tar gärna lite tips på hur ni har gjort och vilken sort ni använt?
//Stewe
Jag har provat med en lös extern antenn på taket, i vissa fall fick jag bättre mottagning, men ofta var den inbyggda antennen nästan lika bra,så har du inte stora problem med mottagningen så skulle jag avstå, och som Seppo skriver kolla med Kabe vad gäller garantin.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag har provat med en lös extern antenn på taket, i vissa fall fick jag bättre mottagning, men ofta var den inbyggda antennen nästan lika bra,så har du inte stora problem med mottagningen så skulle jag avstå, och som Seppo skriver kolla med Kabe vad gäller garantin.

Bara håller med Olof G. Jag har gjort motsvarande tester och kom fram till att byte till längre antenner direkt på MR600 var bäst.
Om du har MR400 bör den bytas till MR600 för att få bra täckning utanför större tätorter.

/GB
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bara håller med Olof G. Jag har gjort motsvarande tester och kom fram till att byte till längre antenner direkt på MR600 var bäst.
Om du har MR400 bör den bytas till MR600 för att få bra täckning utanför större tätorter.

/GB
Jag bytte antenner dessa passade på min MR600
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Jag har provat med en lös extern antenn på taket, i vissa fall fick jag bättre mottagning, men ofta var den inbyggda antennen nästan lika bra,så har du inte stora problem med mottagningen så skulle jag avstå, och som Seppo skriver kolla med Kabe vad gäller garantin.
Om det inte är grym uppgradering i mottagningen så står man över att göra hål! Får helt enkelt tänka ett varv till//Stewe
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Satte en Teltonika-antenn på vår TV-mast.
Inte superstor skillnad, men skillnad.
Framförallt om man står lite i radioskugga, då man kan skicka upp antennen 1m.

Vi har den kopplad till en TP-Link MR600Visa bilaga 226631
Det här gillade jag!! Antennen sitter ju där så det där måste vara den optimala lösningen! Fästet för pucken är det något du gjort själv eller finns det att köpa? genomföringen för kablarna var den svår att få till? SUPERINTRESSANT!!
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det här gillade jag!! Antennen sitter ju där så det där måste vara den optimala lösningen! Fästet för pucken är det något du gjort själv eller finns det att köpa? genomföringen för kablarna var den svår att få till? SUPERINTRESSANT!!
Fästet är 3D-printat utifrån en modell jag gjort. Så den är specialanpassad till vårt rör.

Den har samma typ av kabelgenomföring/dragning som originalhatten hade.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Vi har en router från Kjell&Co för 12V och med Sim-kort. Kostade ca 495:-. Ligger lös inne i bodelen.
Fungerar utmärkt överallt
Vi tar med Sim-kortet hemifrån så har vi samma kanaler som hemma och utan extra abbonemang.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.573
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att en antenn kan göra stor skillnad om täckningen är dålig. Fungerar det utan antenn efter de vägar man brukar åka så är det kanske tveksamt men i norrlandsskogarna kan det behövas.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har haft den här antennen ett par år. Fungerar väldigt bra till min TP-Link MR 600. Det är oftast stor skillnad.

Jag upplever stor skillnad med Wifi.se nya takantenn. Jag har personligen inga problem att borra ett 20 mm hål i taket på min nya husbil, med de fantastiska tätningsmedel vi har idag. Gjorde likadant i vår förra husvagn. Men sedan finns antennen också med sidomonterade kablar om man inte vill borra hål. Ex använda nedgång för TV-antennkabel eller solcellernas kablar. Eller helt enkelt lägga upp den provisoriskt på taket och dra in de smala kablarna genom ett fönster. Kanske limma fast en magnet på antennen och en galvad stålbit på taket. Jag har provat många antenner genom åren men denna står i en klass för sig. Vill man ha wifi förstärkning också och har en router som har ingång för extern wifi, finns den för det också. Då går det fyra kablar från antennen. Suveränt om man vill ta in en svag wifisignal på en camping. Men det kräver sin router!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag upplever stor skillnad med Wifi.se nya takantenn. Jag har personligen inga problem att borra ett 20 mm hål i taket på min nya husbil, med de fantastiska tätningsmedel vi har idag. Gjorde likadant i vår förra husvagn. Men sedan finns antennen också med sidomonterade kablar om man inte vill borra hål. Ex använda nedgång för TV-antennkabel eller solcellernas kablar. Eller helt enkelt lägga upp den provisoriskt på taket och dra in de smala kablarna genom ett fönster. Kanske limma fast en magnet på antennen och en galvad stålbit på taket. Jag har provat många antenner genom åren men denna står i en klass för sig. Vill man ha wifi förstärkning också och har en router som har ingång för extern wifi, finns den för det också. Då går det fyra kablar från antennen. Suveränt om man vill ta in en svag wifisignal på en camping. Men det kräver sin router!
Jag håller helt med dig angående montering, MEN har man fuktgaranti på bilen försvinner den när du sätter i borren i taket, skulle du få en vattenskada i golvet tex., det spelar ingen roll, ingen garanti i allafall.
Så ta en fundering innan ni borrar, få ett kvitto från auktoriserad verkstad på borrning/montering.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag håller helt med dig angående montering, MEN har man fuktgaranti på bilen försvinner den när du sätter i borren i taket, skulle du få en vattenskada i golvet tex., det spelar ingen roll, ingen garanti i allafall.
Så ta en fundering innan ni borrar, få ett kvitto från auktoriserad verkstad på borrning/montering.
Stämmer det verkligen? Kan förstå om fuktskadan kan härledas till det ställe där man gjort åverkan.
 
Toppen