• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extern antenn till router med modem

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
I oktober fick jag uppgiften att ta fram en lösning för kamerabevakning av ett plåtskjul i skogen utan tillgång till fiber och 230V.

Jag tog en gammal ammunitionslåda för 20mm luftvärnsgranater, satte in min husbils- och reserv-router TP-link Archer MR200 tillsammans med en 12V ackumulator. Köpte en Diablo TS9 4G-antenn med Mimo 7-8 dBi:

Satte antennen på plåtskjulet, tog min Arlo Essential Övervakningskamera utomhus som jag har i husbilen på somrarna:

Uppgiften var löst, en månads batteridrift på routern och kameran, mitt ute i skogen.

Men nu till det intressanta. När jag kom hem med routern och antennen testade jag att sätta antennspröten direkt på routern. Testade mottagningsstyrka och hastighet med 1. Original-antennspröten, 2. hela Diabloantennen, 3. Diablo-antennspröten direkt på min reserv-router. Den lösningen hade den bästa och snabbaste mottagning från bredbandsnätet och över till WiFi. Nu kommer jag att köra på den lösningen i fortsättningen, både i husbilen och som reserv hemma:

1644444699480.png

Montera MIMO-antenner rätt

MIMO med två antenner. Den andra modellen är att montera två antenner, och då kommer du kanske snabbt till frågan, skall du ställa bägge antennerna rakt upp, eller hur skall de monteras?

Som tumregel är att om du befinner dig nära en basstation så är en montering av antennerna med en förskjutning på ±45 grader från lodrätt att rekommendera.

Om du inte har fri sikt så rekommenderar vi 0° respektive 90° från lodrätt till att börja med. Detta är inte fasta värden utan en utgångspunkt. Från dessa värden kan du sedan testa dig fram och mäta. Har du en proffsrouter för 4G, ja då kan du se signalvärdena direkt i routerns adminmeny.

Till våren kan jag ta ner min MidiMag-antenn från husbilstaket.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är ingen tekniker men gör en himla massa praktiska försök på mina galna idéer. Men jag vet att viss förlust är det i kabeln, särkilt om den har skarpa veck.
Jag har samma antenn och router,fick obetydligt högre hastighet med antennen på taket jämfört med orginalantenn inne i bilen,nu blir det till att prova din variant.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
I oktober fick jag uppgiften att ta fram en lösning för kamerabevakning av ett plåtskjul i skogen utan tillgång till fiber och 230V.

Jag tog en gammal ammunitionslåda för 20mm luftvärnsgranater, satte in min husbils- och reserv-router TP-link Archer MR200 tillsammans med en 12V ackumulator. Köpte en Diablo TS9 4G-antenn med Mimo 7-8 dBi:

Satte antennen på plåtskjulet, tog min Arlo Essential Övervakningskamera utomhus som jag har i husbilen på somrarna:

Uppgiften var löst, en månads batteridrift på routern och kameran, mitt ute i skogen.

Men nu till det intressanta. När jag kom hem med routern och antennen testade jag att sätta antennspröten direkt på routern. Testade mottagningsstyrka och hastighet med 1. Original-antennspröten, 2. hela Diabloantennen, 3. Diablo-antennspröten direkt på min reserv-router. Den lösningen hade den bästa och snabbaste mottagning från bredbandsnätet och över till WiFi. Nu kommer jag att köra på den lösningen i fortsättningen, både i husbilen och som reserv hemma:

Visa bilaga 221410

Montera MIMO-antenner rätt

MIMO med två antenner. Den andra modellen är att montera två antenner, och då kommer du kanske snabbt till frågan, skall du ställa bägge antennerna rakt upp, eller hur skall de monteras?

Som tumregel är att om du befinner dig nära en basstation så är en montering av antennerna med en förskjutning på ±45 grader från lodrätt att rekommendera.

Om du inte har fri sikt så rekommenderar vi 0° respektive 90° från lodrätt till att börja med. Detta är inte fasta värden utan en utgångspunkt. Från dessa värden kan du sedan testa dig fram och mäta. Har du en proffsrouter för 4G, ja då kan du se signalvärdena direkt i routerns adminmeny.

Till våren kan jag ta ner min MidiMag-antenn från husbilstaket.
Har ”kört” på detta sätt under flera år och märker stor skillnad mot originalantennerna. Lutningen på antennerna skiljer sig åt beroende på var routern är. I storstadsmiljö har jag en lutning nära upprätt medan den på landet är lite mer vinklad.

Har även monterat Kjells riktantenn med två spröt till en router. Här kan vi snacka om skillnad i mottagning. Gick upp från 20-30 Mbit/sek till 150-200Mbit/sek. Har toppat på lite över 260Mbit/sek.

Kjell
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag är ingen tekniker men gör en himla massa praktiska försök på mina galna idéer. Men jag vet att viss förlust är det i kabeln, särkilt om den har skarpa veck.

Kenth, gillar din test, har nästan samma utrustning och ska prova med TS-9 antennerna på min MR-600 till våren. Tyckte inte TS-9 gjorde nån nytta, jmf med "kaninöronen" så den ligger bara i skåpet.

Bara tjatar igen om att MR-200 inte klarar det viktiga band 28 som oftast operatörerna har utanför tätorter.
Passa på att byta till MR-600, även högre hastighet, kampanjpris nu.../GB

 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag TROR att det är bara MR200 som klarar både en routerantenn och en antenn på taket samtidigt, så som jag hade det först. Det är dax för routerbyte till sommaren. :)
 

pepetsan

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Piteå
HBK-Nr
25779
Medlemskap
2024
Visst behöver man köpa till en 12v adapter till TP-Link routern ? Och i så fall vars?
Finns det på Kjell & C ?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Behövs ingen 12V adapter utan klipp kabel till strömadapter bara och se till att få rätt på + o -. Har kört så i flera år utan problem, MR600 tål laddspänning utan problem.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Någon som har koll på om denna mod kan vidaresända Wi-Fi från tex campingar, så man slipper ändra prylarna i husbilen?
Fri surf i Sverige, men inte utanför
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nej, MR600 kan inte vidaresända wifi. Min erfarenhet är att det oftast är dålig wifi söderöver och många platser tillåter inte att man vidaresänder. Dessutom är det ofta dyrt så vi brukar ha med ett par Telenor kontantkort som ger 100G per månad för 500:-.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Visst behöver man köpa till en 12v adapter till TP-Link routern ? Och i så fall vars?
Finns det på Kjell & C ?

Jag har en separat 12V anslutning, så att 230V kan användas som backup hemma när husbilen är på vintervila. /GB

Såhär svarar Kjell & Company i FAQ

Den som medföljer är 12V 1.5A, 230V in och 12V ut. Kontaktens storlek ska vara 5,5 x 2,1mm, är den universal och vändbar så ska det vara + i mitten och - i höljet.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Om man är rädd för att 14,5 volt är för mycket för routern, kan man installera en dc/dc-adapter. Kostar inte skjortan. Det här är ett exempel. Finns hos Kjell.0CC1C6DA-B2B7-49EA-8442-E53313C17B00.jpeg
 
Toppen