• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Export av husbil

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Nu när jag är i färd med att köpa nybyggt så blir det snart dags att sälja min fyrhjulsdrivna plåtis. Efterfrågan på terrängdugliga husbilar tycks vara större på kontinenten, men hur ser regelverket ut för export?

Sökfunktionen här på forum ger inga napp på "export" (svaren handlar uteslutande om import till Sverige). Någon som har erfarenhet?

aake
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Export av husbil

Se till att behålla skyltarna, de måste skickas in med ägarbyte/exporthandlingarna. Annars måste man kunna bevisa att bilen registrerats in i det nya landet.

Jag missade detta när jag sålde en van till Estland.
Det tog nästan 6 år att bli av med det juridiska ansvaret för bilen...
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Export av husbil

En köpare lär väl också behöva något slag av skyltar. Särskilda exportskyltar?
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Export av husbil

Tycks vara både knepigt och osäkert. En köpare på tillfälligt besök i Sverige och utan adress i Sverige måste få med sig bilens skyltar (Transportstyrelsens variant 2) och som säljare kan man då uppenbarligen drabbas av problem om köparen inte raskt sköter sitt i hemlandet och sänder tillbaka skyltarna.

aake
 
F

F.d. 29991

Guest
Sv: Export av husbil

En fråga går det att beställa två nya skyltar nu och sända in dom efter du har sålt bilen,så kan man eventuelt kringå problemet. mvh Ducen
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Export av husbil

Bilen avregistreras inte på mig förrän Transportstyrelsen fått bekräftelse från köparens land om att bilen är registrerad där.

aake
 
J

Jarn

Guest
Sv: Export av husbil

Jag exporterade en pb till Finland år 2000.
Jag såg framför mig en massa merjobb, men det visade sig att köparen en gång varit i Sverige och arbetat och betalt skatt. Så det betydde att han hade ett tillfälligt svenskt personnummer som låg kvar i systemet.
Det gick då att använda, så den försäljningen blev som en helt vanlig svenk affär.

Nu är det väl kanske inte så ofta man råkar på det, så det hjälper kanske inte dig, men bara som info.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Export av husbil

Leverera bilen själv och se till att få in pengarna på banken och ta sedan hem skyltarna!

Lite merkostnader , men det finns många skojare ute i Europa!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Export av husbil

Bedrövlig historia! För den som har 100 mil eller mer för att ta sig ner till Skåne så blir det rena expeditionen att sälja bilen till utlandet med Sharkys förslag. Om Tyskland hade lika knöliga regler skulle inte många husbilar bli sålda till Sverige. Ett handelshinder!?

aake
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Export av husbil

Jag har sålt några bilar utomlands och det har varit lätt p.g.a att bilarna gått iväg antingen med kärra eller på lastbil!

Så skyltar har jag aldrig lämnat ifrån mig.
De gånger jag har sålt och transporten har varit på lastbil så har det räckt att jag har skickat in fraktsedeln till Transportstyrelsen (självklart tillsammans med regskyltar och reg. beviset där jag har kryssat i att bilen gått på export)

Därför tänkte jag att om man säljer iväg en husbil så kanske det finns firmor som tar över transporten utomlands via lastbil...........
Bara en tanke, men.......
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Export av husbil

Situationen är svår , i denna typ av handel så kan man inte lita på någon. Köparen litar inte på säljaren , säljaren släpper inte bilen förrän han ser pengarna på sitt konto. Hur vet då köparen att bilen i sinnomtid kommer på lastbil????

Att träffas eller avstå är nog tyvärr den krassa verkligheten.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Export av husbil

Självklart att man gör upp affären vid personlig kontakt i vanlig ordning. Men jag tror att det krävs mer än ordinär motivation för en köpare om denne inte får köra bilen hem utan måste ordna lastbilstransport. Känns som ett handelshinder!

aake
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Export av husbil

Jag ser det som säljarens problem att köra hem den utan skyltar.
Tillfälliga "grönskyltar" får DOM ordna, inte jag.
Annars får det numer vara för min del...
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Export av husbil

Vad man kan fundera på vid export är att svenska myndigheter kräver CoC intyg, tidigare utfärdade regbevis, dessa behåller man och dom kan inte lämnas tillbaka, vilka regler gäller egentligen i andra unionsländer, dom kanske också kräver CoC och alla tidigare utfärdade regbevis.
Jag anser att klubben skall verka för att myndigheten lämnar tillbaka dokument som tillhör fordonet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Export av husbil

Tyskland har en noe annorlunda håndtering av skilter, og der er det enkelt å få skilter med begrenset holdbarhet for bruk ved forsäljing. Røde og gule striper på siden av skiltet signaliserer at dette er et korttids skilt - den ene typen kan bare benyttes innenfor Tyskland og den andre (som koster mer) over hele Europa. Har tidliger sett svenske eksportskilt, men det var på nye biler solgt til Norge. Tror disse skiltene finnes fortsatt - har en farget stripe til høyre på skiltet med utløpsdato (nesten som på de røde tilfeldige skiltene). Røde skulle også kunne benyttes, om en kan få bilen over på røde før eksporten.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Export av husbil

Aake, Anders Bergqvist på Husbilen.com o Mellerud är väldigt bra att ha att göra med vad detr gäller import av husbilar. Om han kan tänka sig att ta ner din bil i samma vända som han ska hämta en egen mot en rimlig ersättning så har ni ju båda vunnit. Hur han ställer sig till ett sådant arrangemang vet jag inte men det kostar ju inte så mycket prata med honom och fråga!
http://www.husbilen.com/
// Göte J
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Export av husbil

Göte J

Förstår inte riktigt vitsen med ditt upplägg. Problemet gäller i första hand hanteringen av skyltarna och registreringen på en ev. tysk köpare. Upplever inte att jag kommer närmare en lösning på dessa frågor genom att köra bilen de närmare 70 milen till Mellerud.
När jag har köpt begagnade bilar så har jag hämtat den själv och jag antar att en ev. tysk köpare som är ute efter en så pass speciell bil som det handlar om vill göra detsamma.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Export av husbil

SoreBeard

Tycks inte fungera om inte köparen har en svensk adress eller ett svenskt personnummer:

"Om köparen till exempel endast är i Sverige över dagen och dessutom saknar svensk adress, kan detta sätt alltså inte tillämpas."

aake
 
Toppen