• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exploderande bilhjul..

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
I morse hörde jag på TV nyheterna att det vid två tillfällen hänt olyckor vid reparation av bilhjul där man använt "resevhjul på burk".

Vår tämligen nya husbil Adriatic (Fiat Ducato -08) levererades utan normalt reserhjul, endast en väska med burk innehållande reparationsvätska och en liten kompressor. Är det någon som vet om drivgasen i denna flaska är explosiv? Det borde ju i så fall gälla alla husbilsmärken som använder Fiatchassiet.

Leif
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Exploderande bilhjul..

Jag är på jobbet nu så jag kan inte kolla, men jag tror att det skall stå på burken om den innehåller brandfarlig drivgas.
 
F

F.d. 4639

Guest
Sv: Exploderande bilhjul..

Du kan vara helt lugn, punkteringstuben är helt ofarlig så länge man använder den på rätt sätt. Dom två olyckorna som har hänt, tror det var dödsolyckor bägge två, beror på att personen i fråga har svetsat på fälgen med däcket på varvid det har blivit butangaser som gjort att det hela har exploderat. Du lär knappast stå och svetsa en fälg på din husbil utefter vägen, inte heller komma på tanken att svetsa på din gasoltub..
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Exploderande bilhjul..

Rullan ,jag rekommenderar att skaffa en riktig reservhjul.
Fick nyligen punkan på en liten firma bil,har använd en "reserv hjul" och kom hem.Så länge
var det plus grader var det OK.Vid minus är punkan faktum igen.Han ej reparera däcken
pga helg.Körde sammanlagt ca 20 km.
För mig en "reserv hjul är en falsk trygghet,som sagt det var en Ford Express,hur funkar det vid en tung fordon som husbil,vill ej tänka.

Mvh

Perrovski
 
Toppen