• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Expansionskärl

stasond

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
8066
Medlemskap
2021
Är det någon som vet varför vattennivån i Expansionskärlet har minskat och nästan är tomt, jag kan inte hitta något läckage. Nu har jag fyll på med färdigbladad glykolm men kommer det här att hända igen. Vår bil är en Carthago c-line 4.8

/Staffan
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Expansionskärl

Hej. Det kan ha varit luft kvar i systemet sedan installationen. Var noga med att kontrollen sker vid samma temperatur i systemet det skiljer sig mellan varmt och kalt.
Ingmar
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.969
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Expansionskärl

Det är många bilar som haft problem med att den automatiska avluftaren på 3010-pannan läcker. Då försvinner glykolblandningen droppvis ut genom avluftarens avakueringsslang, genom golvet.

Se liknande trådar här på forumet.

:-/<rister
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Expansionskärl

Det avdunstar hela tiden en viss mängd vatten ur systemet och det är helt i sin ordningen, enlig Alde.

Samma talesman gav mig även beskedet att endast fylla på med rent vatten. Eftersom glykolen inte avdunstar kommer blandningen i så fall att få för hög procent glykol.

Det är endast när man återfyller efter t.ex läckage som man skall fylla på med glykolblandning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Expansionskärl

Kontroller styrken på glykolblandingen i systemet - har funnet nye biler med så svak blanding som -20°C. Er blandingen svak kan en etterfylle med ren glykol, er den meget sterk så etterfyller en med vatn. Er blandingen "rett" så etterfyller en med blanding. På den bilen jeg har var blandingen frostsikker ned til -30°C, etter etterfylling ligger den nå på -35°C
 
Toppen