• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ev. orsaker "gungig gång"?

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Maxi Chassie 16"
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3.0 Multijet
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: La Strada
Husbilsmodell: Avanti EB
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Ospecificerat
Har nu kört ca 20 mil och det känns som om man kör på en väg som är lite vågig.
Kan nån förklara vad som kan vara orsaken till det här "stötiga" beteendet på en helt ny Fiat?
Har försökt leta information, men inte lyckats.// Pirkko
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Är man helt okunnig på området så är det inte lätt att veta vilken information man ska söka ...
Därför min önskan om tips här.
Nu har jag via telefon fått tips om att söka på " fjädring Fiat" ... // Pirkko
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite svårt att veta vad du känner, men känslan att det gungar i sidled och vägen känns ovanligt "vågig" i en husbil är väl att man sitter mycket högre i en husbil än i en personbil. Det gör att långa vågigheter som finns på de flesta vägar när de sjunkigt och satt sig (ofta i ytterkanter) efter några år, gör att i komb. att man sitter högre upp och pendelverkan förstärks, så gungar det mycket mera i sidled än vad man är van vid i en personbil.
Om man sätter sig i något som är ännu mera högbyggt, en lastbil eller kanske även en större husbil baserad på Iveco med högbyggd förarplats så blir våggunget ännu mera påtagligt, för bra fjädring kan inte kompensera för långa "vågrörelser".

Jag hade en mycket högbyggd terrängbil förr. Den var förskräcklig att åka i på vägen med tanke på gung i sidled. Man fick vänja sig och lära sig att man inte behövde justera med ratten så fort det sög till i sidled.

Om du i stället menar att det små stöter/vibrerar och hoppar lite hela tiden (tvättbräda), och det verkar följa och öka med hastigheten så kan det kanske vara att däcken är ovala efter att bilen stått länge med samma däckspunkt neråt ?
En del husbilar har även rätt liten fjädringsväg kvar p.g.a. att de är nedtyngda av inredning m.m. Men det brukar mera kännas som väldigt hård fjädring vid gupp, kanter m.m.

M.v.h. JANKRO.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Nu tror jag mig veta vad som är problemet ... fjädringen i framvagnen känner av precis varje liten ojämnhet på vägbanan och borde nog beskrivit problemet som "stötigt".
Är bortskämd eftersom förra husbilen, som var större och högre, hade väldigt bra körkomfort men där var ljudnivån i förarhytten högre.
Blir säkert perfekt när jag, nån gång i framtiden, lämnar in den för byte av fjädring i framvagnen.
Efter ca 50 mils körning känns det inte lika irriterande, så det kan hända att man vänjer sig ... // Pirkko
 
Toppen