• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ev. köpa "plåtis"

F

F.d. 25057

Guest
Vore kul att höra åsikter från er som "gått ner" fr. stor husbil till en "plåtis" , vad man skall tänka på osv. vid ett ev köp. Skall vara under 6m.
Guy
:music-icon:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Ni är ju erfarna - så det är bara att prova sig fram.
De flesta på 6 m och därunder har väl tvärställd säng bak. Då kan man ju tänka sig för om man vill ha öppningsbara dörrar bak - med risk för damminträngning under färd - eller en fast vägg bak som flera av tex ScandiMobil har. Vet inte om SMC har nån med fast vägg bak.
Ja det där med värme vet du redan - jag föredrar det tystare vattenburna - men det är jag det.
Mötte ett par i 65+ åldern i sommar som köpt sin första husbil - det blev en Plåtis på 6 m och de trivdes bra med den.
Ev är det lite mindre färsk- och spillvattentankar i en del Plåtisar jämfört med stora husbilar.
Vår Plåtis på 6 m är med längsgående sängar å det funkar bra - men nu vill hustru efter 2 st Plåtisar prova en "större" husbil - å då blir det så.
Körning och parkering är ju väldigt smidigt med en Plåtis.
Sen är det ju detta med fram- och bakhjulsdrift å svängradie - men sånt vet du redan.
Lycka till med Plåtislivet - har hört flera som bytt upp/ner sig till en Plåtis å är väldigt nöjda med det. :)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Hej

Vi i Maja har gått från "vanlig", fullbred husbil till plåtis - och ångrar inte det för en endaste minut!

Vi valde bil utifrån ökad mobilitet - dvs att kunna förflytta oss, parkera (även nattparkera) oberoende av ställ- eller campingplats, hitta smultronställen längst inne i en italiensk bergsby, vid en badvik längst ut på en mindre grusväg vid en sjö i Småland eller mitt inne i storstaden Stockholm!

Vi valde då också en bil som är utrustad för detta mobila liv. Vi har nu en bil med dieselvärmare, kompressorkylskåp, dubbla bodelsbatterier, rejäl solcell, vinterisolerad gråvattentank med elvärme, isolerkappa för framrutorna, igensatta/isolerade fönster i bakdörrarna, extra vinterförhängen mot bakdörrar och förarplats, dubbade vinterdäck etc.

Vissa plåtisar har (av utrymmesskäl?) placerat kylskåpet längst nere vid golvet - inte så smart tycker vi! Dubbelsängen bak är något att vänja sig vid - inte helt enkelt att klättra över kärestan för att nå toan. Finns ju dessutom plåtisar med långbäddar men då blir bilen lite längre och därmed inte fullt lika lättparkerad.

Lastvikten är fullgod tycker vi. "Färdig för avfärd", dvs bil inkl fyllda tankar, besättning och all nödig/onödig utrustning brukar ligga strax under 3000 kg. Det betyder 300 kilo kvar till (flytande) souvenirer mm.

Att sedan vår plåtis allt som oftast får agera vardagsbil till jobbet eller brädgården (suveränt för 4 m långa 2"x4") gör den ju inte till ett sämre val!

Annars blir bilen bättre o bättre ju mer vi använt den - vi blir helt enkelt "in-nötta" i det lilla formatet. Tyvärr rullar Maja just nu ytterst lite p.g.a. ohälsa men vi hoppas på bättre tider!

Hoppas ni fått någon hjälp av dessa små reflektioner!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Vi skulle helst vilja gå ännu längre, och då kan man kanske inte längre kalla det "husbil".
Vårt huvudintresse är att kunna resa runt till diverse utställnings- och jaktaktiviteter med våra hundar. Då blir det i regel övernattning i regel bara en eller två nätter och sen hem igen. Dessutom huvudsakligen i S och DK.

Vår stora, bekväma husbil känns egentligen alldeles onödig med all sin bekvämlighet och onödigt dyr. Tankarna går nu mer och mer mot ett slag "camper", som man kan resa bekvämt med, ta sig fram bra med 4wd och som hundarna kan övernatta i när vi själva hyr stuga eller tar in på t ex vandrarhem.

Tanken är också att denna "camper" ska kunna ersätta vår andrabil och användas året om till allt möjligt, bl a med hjälp av dragkärra. Ett tänkbart alternativ, som vi ska titta på är VW Multivan-konceptet. Har kanske någon likasinnad erfarenheter av den eller liknande lösningar, så vore vi tacksamma.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Vore kul att höra åsikter från er som "gått ner" fr. stor husbil till en "plåtis" , vad man skall tänka på osv. vid ett ev köp. Skall vara under 6m.
Guy
:music-icon:

Vi har haft 2 små plåtisar först sen 2 husbilar men för vårt behov blev det plåtis tillbaka, nu kör vi med tredje plåtisen efter husbilarna. Vi kommer inte att ha annat än plåtis den passar vårt behov exakt. Vi kör ganska mycket så vår nuvarande som är 2.5 år har gått över 59000 km i dag o sitter o planerar en resa till Bodö i Norge som bäst.

Du kan titta på våra bilar, det finns bilder under (våra gamla bilar) Foto galleri mina bilder.

Mvh
Leif
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Flat Mates - en tidligere kolega av meg som drev med polarhunder bygde en kenel på en 4x4 PickUp med 8 bur for hunder 1 eller 2 hunder i hvert bur (ikke verdens mest sosiale hunder) og plass for sleden på toppen.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Ev. köpa "plåtis"

:)Hei.

Vi har gjort det. Etter tre helintegrerte bobiler fra 1998 til 2010 bestilte vi sist høst en
La Strada Regent S som vi fikk levert i april i år.
Den har til nå trillet 5000 km, og vi er så langt fornøyd.

Om dere går inn på "Regent" vil dere kunne lese hvordan vi har utstyrt bilen for å
kunne klare oss noen dager i fjellet uten strømtilkobling, bl.annet i Portugal/Spanien
til høstens tremåneders tur, som blir generalprøven på om vi har valgt riktig.

Hilsen Atle
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Skillnaden är användbarheten - längden densamma.
En plåtis kan vara lättare på vägen.
En camping modell lättare att leva i.

Men hur är det med alkoven ?
Där kan du få extra 1 ½ meter utan att öka längden.

Min husvagn parkerar på vanliga parkeringsplatser - och vänder på liten, med korta avstand på hjulbas och bakhjulsdrift.
Mindre vändradie än som VW.
Stabiliteten regleras av tryluftaffjedring.
Rimor L'europeo alkove Ford 2,5 L - 96 modifierat - BredoMobil’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Glömde en viktig aspekt. Säkerheten.

Vår bil är ju i grunden en komplett "skåpbil" som inretts för mobilt boende. Det betyder att alla förstärkningbalkar och andra typer av krockskydd är intakta i hela bilen. Skulle olyckan vara framme skulle jag hellre välja att sitta i en plåtis än i en "påbyggnadsbil". Se gärna avskräckande bilder i en annan tråd om en olycka i Motala.

Dessutom har vår plåtis ESP, det säkerhetshöjande tillbehör som klassats som viktigast sedan säkerhetsbältenas intåg. Förlåter inte allt men känns som en klar tillgång. Personligen skulle jag inte köpa en ny husbil med mindre den har ESP som standard.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Helt klart Staffan och mindre förbruk av diesel.
Avgifter, tyckes jag, också mindre.

Möjligheten att åka 150 km/t - meeen akta.
:rolleyes:
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Hej har sålt vår husbil söker nu efter en Plåtis, men vill ha bakhjulsdrift villka fabrikat har detta?

Tacksam för hjälp.
RolfH
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

De flesta plåtisar som säljs i Sverige byggs på Fiats skåpbilar. Scandimobil i Falköping har byggt några på Volkswagen/Mercedes som bas. Sedan finns det en del andra märken i Tyskland som bygger på Mercedes/VW men inte har agentur i Sverige. Sök på mobile.de och markera att du söker "Kastenwagen" så får du många förslag på plåtisar.

Sedan kan jag tycka att framhjulsdrift är helt OK på en plåtis eftersom bilen oftast har ett hjul i varje hörn och därför saknar de nackdelar som "vanliga" husbilars överhäng ställer till med.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Sålde min svensktillverkade Plåtis i höst.
Bakhjulsdriven med dubbelhjul bak . och otroligt liten svängradie. Diff mm - förmodligen en av de bästa vinteregenskapena på en svensk husbil - utan 4-hjulsdrift.
SMC-tillverkad Iveco Daily - finns nu i Göteborg - igen.
Lycka till i letandet!
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Hej har sålt vår husbil söker nu efter en Plåtis, men vill ha bakhjulsdrift villka fabrikat har detta?

Tacksam för hjälp.
RolfH

Om det är 6 meters bil du ser efter, är VW Crafter/MB Sprinter alternativen med bakhjulsdrift. Jag har under hösten varit hos ett antal producenter i Tyskland som gör slike bilar.
Kortaste vägen från Sverige går till Lübeck, där hittar du på östsidan av stan WOMO, spennande tycker jag: http://www.reisevan.de/media/download_gallery/DOMO-590-Life-komprimiert.pdf . Kostar ca 55 000 € i exportutförande.
I riktning Hamburg, ca 30 min norr, hittar du CS CS-Reisemobile Impressum . Lite större (högare tak) och lite dyrare. Just nu har CS en demo på 5.4 m till salu som kostar 47000 €.
Annars har Bresler i närleken av Chemnitz, La Strada vid Frankfurt og HRZ vid Stuttgart bra lösningar och är kände för kvalitetsbyggen, men det är en längre resa om du åker bil. Alla nämnda producenter gör bilar med vinterisolering, på tyska "Winterfest", inte bara "Wintertauglich", och om du kollar hemsider finns bilder och berättelser om vintertur till Skandinavien.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Hej!
En gammal tråd men vi sparkar väl liv i den på nytt.
Man blir bara mer villrådig med att läsa alla dessa trådar om Plåtis.
Både på gott och ont som man brukar säga.
Vi har funderingar på att gå från en stor husbil till plåtis.
Varför köra med en korvmoj när du kan köra en riktig husbil du får klaustrofobi i en Plåtis (nja) det vet det sjutton om det är så, skillnad är det säkert en del av åsikterna.
Det är säkert delade meningar om det är klokt eller inte.
I grunden är det ju oftast samma chassie Fiat eller liknande.
Själva bodelen är ju lite olika från fabrikat till fabrikat.
Det som jag inte riktigt blir klok på är vinter egenskaper.
Inte bara värmen i bilen det kan man fixa men detta med frusna tankar och ledningar(rör) för vatten påde in och ut.
Vad jag sett på Plåtisar så är det dåligt men isolering av dessa.
Är det gjort riktiga tester på vinteregenskaper?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Nästan bara fördelar , i det trånga Europa så går det en plåtis trend nu.
Sängarna i plåtisar är lika stora som i vanlig husbil , ytan är mindre. Men skall man inte dansa i bilen eller bjuda in en massa folk så räcker det. Den mindre volymen gör att den är lättare att värma upp. Men en riktig vinterbil är 95 procent av plåtisarna inte.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Westfalia finns med vattenburen värme där man även kan få golvvärme och systemet drivs med en dieselvärmare.

Adria har ju även en plåtis med vattenburen värme med golvslingor från Alde. Det är väl de närmaste man kan komma vinterduglig plåtis.

Sedan finns det ju en hel massa mer eller mindre kända nischtillverkare som säkert gör vinterdugliga plåtisar som exempelvis SM husbilar i Falköping.

Kenneth
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Jag var förbi en handlare igår och hämtade broschyr på Adria och fick även med en prislista på 2016.
I den listan fanns en massa tillval b.la. vattenburen värme.
Vi har i vår bil idag vattenburen värme och klart tystare är det säkert än luftburen värme.
Vi har även utrustat vår bil med en 2 Kw luftvärmare som är monterad under dinett soffan.Vi änvänder nästan mest denna för uppvärmning.
Själva golvet är ju en källa till att få (kalla fötter).
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Hej!
En gammal tråd men vi sparkar väl liv i den på nytt.
Man blir bara mer villrådig med att läsa alla dessa trådar om Plåtis.
Både på gott och ont som man brukar säga.
Vi har funderingar på att gå från en stor husbil till plåtis.
Varför köra med en korvmoj när du kan köra en riktig husbil du får klaustrofobi i en Plåtis (nja) det vet det sjutton om det är så, skillnad är det säkert en del av åsikterna.
Det är säkert delade meningar om det är klokt eller inte.
I grunden är det ju oftast samma chassie Fiat eller liknande.
Själva bodelen är ju lite olika från fabrikat till fabrikat.
Det som jag inte riktigt blir klok på är vinter egenskaper.
Inte bara värmen i bilen det kan man fixa men detta med frusna tankar och ledningar(rör) för vatten påde in och ut.
Vad jag sett på Plåtisar så är det dåligt men isolering av dessa.
Är det gjort riktiga tester på vinteregenskaper?

Du kan ju välja till vinterpaket så får bl a tankarna isolerade. Värmen i övrigt är inga problem även om du har luftburen eftersom det är så pass liten volym.

Själv väntar jag på leverans av min Globecar Globestar 600L i april, bara 5,99 lång men med långbäddar och givetvis med både AC och vinterpaket :)
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Vi skulle helst vilja gå ännu längre, och då kan man kanske inte längre kalla det "husbil".
Vårt huvudintresse är att kunna resa runt till diverse utställnings- och jaktaktiviteter med våra hundar. Då blir det i regel övernattning i regel bara en eller två nätter och sen hem igen. Dessutom huvudsakligen i S och DK.

Vår stora, bekväma husbil känns egentligen alldeles onödig med all sin bekvämlighet och onödigt dyr. Tankarna går nu mer och mer mot ett slag "camper", som man kan resa bekvämt med, ta sig fram bra med 4wd och som hundarna kan övernatta i när vi själva hyr stuga eller tar in på t ex vandrarhem.

Tanken är också att denna "camper" ska kunna ersätta vår andrabil och användas året om till allt möjligt, bl a med hjälp av dragkärra. Ett tänkbart alternativ, som vi ska titta på är VW Multivan-konceptet. Har kanske någon likasinnad erfarenheter av den eller liknande lösningar, så vore vi tacksamma.

En VW California med högtak kanske? Har själv en VW California Biker med ett Polyroof-högtak. Gick också ner i storlek, är mycket nöjd med den!
 
Toppen