• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Europadiesel ??

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025
Sv: Europadiesel ??

Har kört till sydeuropa fram och tillbaka i sommar och i år märkte jag ingen skillnad på förbrukningen i Sverige och Europa.
Tidigare år har jag oxå märkt att bilen drar mindre när man tankat utanför Sverige, men som sagt inte i år. Såg att dieseln var utspädd med 7% RME i Tyskland om det kan ha gjort någon skillnad....

JOE

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Vår 150 MJ 2012 har sjunkit i förbrukning sedan vi kom ner i tyskland. Låg på 10,4 l/100 km och kom ganska snart ned i 9,6 l/100 km. Ökad dock igen när vi skulle över alperna ( utan go box i österike gjorde en del för förbrukningen). Ligger nu ackumulerat på 10.0 l/ 100 km och det är ganska backigt där vi kör nu, mellersta Kroatien.
Tycker faktiskt att det är mer ork i Hubbe med Europadiesel.
Claes

F

F.d. 4220

Guest

Har Statoil hällt i lite Preem kanske?????

Om inte jag kommer ihåg fel, så är det Preem som äger det enda raffinaderiet som gör den speciella svenska dieseln. Och i så fall är det nog tvärtom, de vill slippa köpa av Preem...

- Läste på Preems site att det finns fem raffinaderier som tillverkar miljödiesel motsvarande den svenska, dock inget om var de andra ligger.

//Stefan

Rosen

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
2110
Medlemskap
2025

Hej
Jag har gjort uppföljningar under tre år med hjälp av excel program och det har visat att Statoil har visat lägsta förbrukning medan nu under 2012 visar det sig att vid körning på Preem diesel så har förbrukningen stigit till som högst 1,43 l/mil så något har påverkat efekten negativt, i pengar så blir det ganska mycket delar av kronor, normal under tidigare uppföljningar och år så har det som max kommit upp till 1,29 l/mil förbrukning.

/Rosen

Toppen