• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Europadiesel ??

F

F.d. 25270

Guest
Statoil annonserar idag på sina mackar att man kommer att tillhandahålla "Europadiesel" fr.o.m. den 1 juni och en tid framöver. Vad är Europadiesel ?
Jag frågade på Statoilmacken hemmavid men de visste inte, däremot skulle de få information på ett möte nästa vecka. Nästan säker på att här på forumet får jag svar med en gång.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Europadiesel ??

I Spanien heter den lite olika på olika mackar Diesel-Plus eller e diesel mm
Det enda är att den är dyrare och bilen drar inte mindre.

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

Hej! nu blev det ju intressant ,då jag/vi har tyck oss kontatera,att tex.den tyska/holländska/belgiska/luxemburgska dieseln ger bättre effekt på bilen,dvs den blir "piggare",och att verkningsgraden blir bättre, har haft en teori om detta kontra den svenska dieseln,att det är rapsoljan man blandar i här hemma som gör skillnaden.
Ni får piska mig ,eller skälla ut mig ang. detta:twitcy:
mvh
KaMa1

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Vi befinner oss nu i södra Cornwall och kört från norra Sverige, (ca 2700 km än så länge ) så fort vi tankar utanför Sverige så är vår bil piggare samt drar 3 deciliter mindre per mil även när vi ligger på motorväg o kör mellan 100 -120 så vi märker verkligen en faktiskt skillnad i effekt, så vi kan bara hålla med KaMa1, skillnaden är tydlig.

Sylvia & Micke

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Var kan man hitta info angående Statoils initativ om att säja EU diesel?

Googlat och hittar inget aktuellt

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.
Vi har fartet rundt i Frankrike og Tyskland i to måneder, var tilbake i Bergen i går.

Etter å ha lest en artikel i bladet "Husbilen" om dieselforbruk og dieselkvalitet begynte
vi å følge med på forbruk og hvilken dieselkvalitet vi fylte på tanken i vår Sprinter 316
med 163 hk og 5-trinns automat.

Det vi erfarte var at jo dyrere og mer "exklusiv" diselen var, uansett merke, så gikk
forbruket opp og effekten ned?

Det endte opp med at vi kjørte på Shell sin billigste diesel, den eneste som luktet
god, gammeldags illeluktende diesel. Den ga topp effekt og lavest forbruk?

Forbruket varierte fra 1.0l/mil på topp til 0.83 l/mil som laveste måling over 740km
med Shell sin rimeligste.

Snittforbruk på turen ble 0.9 l/mil etter 9000 km kjøretur.

Hilsen Atle.

F

F.d. 53078

Guest

Ett företag i Benalmadena som har en dymo gjorde en test på min gamla V70 diesel när dom instalerade den.

Eftersom min bil hade gått då något mer än en miljon km så slog dom vad om att bilen skulle bilen ha tappat minst 20hk av dom 140 som var original. Den toppade faktiskt 139 hk

Sedan tankade vi den dyra dieseln med ett högre energivärde och då toppade den faktiskt den förlorade hästen.

Förrukningen har jag samma eller försumbart bättre. Däremot så har jag en känsla av att den dyrare dieseln renar motorn eller i alla fall inte ger samma svarta r◘k om man accelerar kraftigt.

F

F.d. 1286

Guest

Låter som "hokus pokus" att bilen kan dra 3 dl mindre med den "finare" dieseln. När vi var i södra europa tankade vi olika sorter i olika länder men märkte absolut ingen skillnad. Den drog 1,07 l/m oavsett fabrikat. Ingen effektökning alls!

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Inte tre dl men väl en. Vår bil ligger i Sverige med Statoil diesel på mellan 0.97 och 1.0 l/mil.- I Tyskland är vi nere på 0.9. Det behöver inte bero enbart på dieseln. Vägbanan har nog också betydelse. På svenskt storgrus i asfalten blir det både bullrigare och det rullar sämre.
Fast visst låter motorn bättre med tysk soppa i tanken :)

I

Ice-Man

Guest

Fast visst låter motorn bättre med tysk soppa i tanken :)

Jag föredrar tyst soppa! :)

Varför säljer Statoil "Europadiesel +" under en begränsad period? Blir den inte flytande under vintern? Ska man behöva fylla upp med något annat i okt-nov?

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Jag föredrar tyst soppa! :)

Varför säljer Statoil "Europadiesel +" under en begränsad period? Blir den inte flytande under vintern? Ska man behöva fylla upp med något annat i okt-nov?

Man vill nog skapa ett behov. När folk upptäcker att det finns bättre diesel för samma pengar (utom skattemässigt då) inser man att man blivit lurad och då börjar aftontidningarna skriva....

Opinionsbildning kallas det också för.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Låter som "hokus pokus" att bilen kan dra 3 dl mindre med den "finare" dieseln. När vi var i södra europa tankade vi olika sorter i olika länder men märkte absolut ingen skillnad. Den drog 1,07 l/m oavsett fabrikat. Ingen effektökning alls!

Jo, jag märkte stor skillnad med min trelitrare på Tysklandsresan. Inte 3dl men 1,5. Skillnaden märks direkt!

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

jag läste läste att jet i skåne och stockholm också säljer europa diesel.
kolla jet.se.

F

F.d. 52945

Guest

! dl. per mil utanför Sveriges gräns..inte mer men det räcker!!
Pilot

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

Hasse o Tage gjorde för länge sen en Lindeman med en Shell-representant som ville sälja Shell Premium med ACI.
ACI-tillsatsen visade sig vara att de hällt i lite BP!!!

Varför dyker den här sketchen upp i det här sammanhanget, måntro??

Har Statoil hällt i lite Preem kanske?????

Toppen