Pettsson
HBK Medlem
Sv: Eura/Hymer/LMC/Pilote - vem gör bäst helintegrerade?
Euramobil - gammal i konstruktionen? Kan du utveckla vad du menar?
Euramobil - gammal i konstruktionen? Kan du utveckla vad du menar?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Med risk att starta en väldigt lång tråd...
Har spenderat dagen på mässan i Kista och kommit fram till att det är antingen en Eura mobil, en Hymer, en LMC eller en Pilote helitegrerad med dubbelgolv och Alde-värme det kommer att bli, och att bilen kommer att vara mellan 7,4 och 7,8m lång. Den kommer att ha Fiat-chassi med 1,3l 148hk motor. Antingen Fiat maxi-chassi eller Al-ko-chassi.
Med dessa förutsättningar undrar jag nu: Vilken bil föredrar du (av dessa) och varför? (Planlösningen kan vi lämna utanför diskussionen, tycker jag). Har någon bättre köregenskaper än någon annan? Bättre vinter-egenskaper? Bättre andrahandsvärde? Bättre på något annat? Eller är alla likvärdiga?
Hade denna fundering i höstas när ja själv skulle köpa bil. Hymer gick bort direkt p.g.a.design tycker den är för ful helt enkelt, vill inte synas i en sån. Eura kändes lite gammal i konstruktionen. Topptrion för mig var Pilote, Lmc och Dethleffs. Det blev till slut en Lmc, mkt beroende på att mitt inbyte passade bra mot den handlaren som hade bilen i lager. Men jag tycker att LMC är en modern husbil, dels när det gäller färg o material i inredningen. Inga mörka tråkiga träslag utan ljust o fräscht. Snygg design utvändigt ( Explorer -15). Dessutom helt träfri konstruktion o 12 års fuktgaranti. Bra utrustad osv, men smaken är ju som baken...
Har en Eura Mobil Integra 790EB 2014 vi trodde att det var en kvalitetsbil men där hade vi fel efter ca 30 garantifel som har åtgärdats, kvalitén på det såkallade faneren på skåpluckor är så undermålig att efter ca ett och halvt år hade vi nött små hål i den, det vägrade fabriken fixa till, men vår återförsäljare bytte dom skadade. Att bo och åka i den är vi supernöjda, vi har kört ca 2500 mil med den
Det var ju hemskt att höra att det kan bli problem med skåpluckor! När du skriver "så kallade faneren", menar du då att det faktiskt inte är faner?
Har ni använt den på vintern i stark kyla?
Det var ju hemskt att höra att det kan bli problem med skåpluckor! När du skriver "så kallade faneren", menar du då att det faktiskt inte är faner?
Har ni använt den på vintern i stark kyla?
Jag är inte förvånad.
Är det nån som vet vilka tillverkare som fortfarande använder "trä" i sina luckor m.m.?
Har aldrig sett någon bil på mässor som har träfaner någonstans. Någon nischtillverkare som använder det finns kanske? Gamla bilar från 80-talet och fram på 90-talet brukar däremot ha träramar och fanerfyllning i i luckorna. Numera är det till 99% plastfolie som gäller.
Fick svar idag från Autohallen husbilar som importerar Eura nuförtiden:
"det är fanér i de Eura Mobil vi säljer"
Tror inte ett skit på det så här ser den såkallade faneren ut i vår bil som har släppt 3 ggr från lådframstyckenFick svar idag från Autohallen husbilar som importerar Eura nuförtiden:
"det är fanér i de Eura Mobil vi säljer"
Tror inte ett skit på det så här ser den såkallade faneren ut i vår bil som har släppt 3 ggr från lådframstycken
Jag är inte förvånad.
Är det nån som vet vilka tillverkare som fortfarande använder "trä" i sina luckor m.m.?