Knut
FD HBK Medlem
Norge og Tyskland praktiserte omtrent samme overgangsregler som UK I begge land kunne en i en periode (forskjellig antall år i landene) bytte sitt gamle kjørkort med ett med C1E og BE da gammel personbil grense i alle 3 land var 7500 kg. Men Norge og Tyskland hadde på forhånd grense på antall passasjerer så D1 ble ikke aktuellt. Den norske overgangstiden var kun 5 år, mener at den tyske var mye lengere.
Problemet med den svenske "løsningen" er at kjøretøy klasser ikke var definert på vekt med bruk og husbiler er klassifisert som personbiler skattemessig. Hadde selv på tidlig 1990 tall problemer med svensk politi med min Chevy G30 Van da den var registrert som lastebil og jeg ikke hadde lastebil kjørkort. Hadde ingen problemer med dette i Tyskland - de sa greit det er din bil og du har lov til å kjøre den hjemme så ok her og.
Problemet med den svenske "løsningen" er at kjøretøy klasser ikke var definert på vekt med bruk og husbiler er klassifisert som personbiler skattemessig. Hadde selv på tidlig 1990 tall problemer med svensk politi med min Chevy G30 Van da den var registrert som lastebil og jeg ikke hadde lastebil kjørkort. Hadde ingen problemer med dette i Tyskland - de sa greit det er din bil og du har lov til å kjøre den hjemme så ok her og.