• Missa inte vårt lotteri som pågår under juli månad.
    Det enda du behöver göra för att delta är att recensera och betygsätta en Husbilsplats.
    Läs mer här

EU-Kommissionens förslag, vilka blir konsekvenserna för oss?

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.560
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
662DB744-69A8-4E07-B5D6-D43F3AF457ED.png

Igår i Bryssel enades Europeiska kommissionen, unionens verkställande organ, kring ett stort, brett och viktigt förslag. Om unionens medlemmar accepterar förslaget, innebär att det är slut på nyförsäljning av bilar med förbränningsmotorer 2035, om 14 år!

Ett beslut som säkert gör att företagsledningarna hos de flesta husbilstillverkarna får svett på pannan och dålig nattsömn. Det är väl så att vi idag, 14 år innan eventuellt bilan faller, inte har en acceptabel teknik för få en realistisk gångbar vikt och räckvidd på våra framtida husbilar.

Vi läser om miljardsatsningar i forskning och utveckling, men vi har väl ännu inte sett något stort revolutionerande genombrott inom batteritekniken som idag finns i marknaden och fungerar i husbilen.

I debatten ser vi också de som företräder vätgasen. Tekniken med bränsleceller finns redan och förstår att vissa biltillverkare i fjärran östern satsar stenhårt på den tekniken. Nu finns det ingen infrastruktur för den tekniken i Europa, vilken får tas för en bekräftelse på att vi här ser elen och batterierna som vägen fram.

Förslaget innehåller även krav på medlemsländerna att bygga ut sin infrastruktur för att möta den den nya tekniken. Utefter motorvägarna skall det finnas laddstationer var 6:e mil och tankstation för vätgasdrivna fordon var 15:e mil.

Som väntat har förslaget fått ett blandat mottagande, Greta Thunbergs kommentar var, — Minst sämst. Miljöorganisationerna är som väntat positiva medan bilindustrin använder ord som kontraproduktivt.

Även nationer med stor biltillverkning, som Tyskland och Frankrike, har aviserat att man tycker att det är för radikalt med ett stopp redan 2035 och vill t.ex. att laddhybriderna skall vara tillåtna längre.

Visst känns det ovisst för oss med intresse för husbilar och mobil fritid, men vi skall komma ihåg att innan de föreslagna reglerna eventuellt blir lag måste det godkännas av alla medlemsländerna. En process som tar sin tid. Det är inte heller bara ett problem för husbilarna, det samma gäller för hela gruppen transportbilar och då blir vi väldigt många som delar problemet, vilket ökar intresset att forska och investera i teknik som passar våra fordonsslag.

Sedan är det ju inte heller så att alla 27 medlemsländerna tävlar om att vara bäst i klassen.

Men håll med, framtiden är spännande.

48788A62-4056-493E-91E6-B112251D9B8B.jpeg
Laddar LadyMcLain Husbilsklubbens första elhusbil?

Tommy
 
Senast ändrad:

skalman52

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
3.810
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Rent formellt bestämmer inte EU-kommissionen någonting. Det är ministerrådet som tar besluten och kommissionen exekverar besluten plus lägger förslag på beslut.

Förslaget skall manglas genom EU-parlamentet och ministerrådet och då kommer väldigt mycket realpolitik (omtanke om tysk och italiensk bilindustri t.ex.) upp på bordet.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
652
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2021
Frankrike och Tyskland vill inte gå med på EU-kommisionens beslut

 

Åsa o Hasse

HBK Medlem
Inlägg
2.065
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2021
Tänk om alla miljarder som vi betalt i miljöskatt och avgifter i många år gått till forskning om förnyelsebar energi istället för att fylla upp alla slukhål som finns i statens finanser så hade vi förmodligen haft lösningar färdiga redan nu.
 

beritoove

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
5780
Medlemskap
2021
Va bra utan koldioxid växer ingenting. Livets gas. Då svälter vi ihjäl. Vi behöver inga bilar då problemet löst eller
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
19.315
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det jeg har lest av forslaget er null CO2 fra personbiler fra 2035 og noe senere for tyngre kjøretøy. Men allerede grensen for co2 for 2030 er problematisk for bilbransjen. Slik jeg leser det så vil husbiler fortsatt kunne bygges på transporter og lastbil chassi med forbrenningsmotorer en stund lengre.
 

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.560
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
Frankrike och Tyskland vill inte gå med på EU-kommisionens beslut

Vad vi sett har hänt i de västra delarna av Tyskland, delar av Belgien och Nederländerna de senaste dagarna, tror jag fått många att stanna upp och fundera på vad som händer med vår kära moder jord.

Även på hög nivå i både Tyskland och Frankrike, tror jag att man tar sig en funderare igen, innan man eventuellt ratar liggande förslag.

Tommy
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
4.458
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Översvämningar har knappast något med miljöpolitiken att göra, mera med vädret.
Alla stirrar sej blinda på en gas vi andas in varje minut.
Eftersom det är avlönade politiker som fattar besluten och inte alltid för folkets bästa utan för deras eget bästa så har jag svårt för att tro att det finns någon vettig grund för årtalen man presenterar.
Hade det inte varit jämna siffror kunde man tro lite mer att de var grundade på några vettiga vetenskapliga beräkningar utan det verkar mest som om man höftar till och tänker att då har jag en bra pension och slipper stå till svars för eländet.
Vi ska ta det lugnt tills man har ett fungerande elpaket just nu har man även som elcyklist bekymmer med räckvidden som hela tiden finns i bakhuvudet.
Har tittat en del på vm i formel e .
De tävlar ju på stadsbanor och det är ju känt folk från bla formel 1.
Det som slår mej är att det handlar mindre om tävling än att hantera sitt batteri, hastigheten är inte i närheten av en riktig formelbil och tur det eftersom de sitter på presumtiv bomb.
Jag tror inte man ska få sin nattsömn förstörd av EUs planer, finns en massa fattiga länder som aldrig kan genomföra dem i varje fall och sen finns det länder där det är för kallt för att få batterierna att fungera.
Tekniken går inte i en lugn fart den går framåt språngvis och det kan mycket väl vara så att det blir ett genombrott på elsidan men då måste vi ha vår elförsörjning tryggad och det är de flesta som vet och kan överens om att den inte är.
 
Toppen