• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett bra larm, finns det?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag funderar på att sätta larm i husbilen (alltid avskräcker det någon klåfingrig typ).
I de flesta bilar (både bo och vanliga) har jag haft larm.
Oftast har dessa varit egeninstallerade och några gånger egenkonstruerade.
Nu börjar ju dock bilarna bli lite mer avancerade (läs CANBUS) än vad de var för 15-20år sedan...

Så efter att ha botaniserat marknaden har jag riktat in mig på lite smarta funktioner jag skulle vilja ha och några jag kan vara utan.

En sak som jag inte vill ha (även om installationen blir enkel) är trådlösa sensorer.
Hederliga magnetkontakter funkar bra och går inte att störa ut samt man slipper eviga batteribyten.

Rörelsesensor inne i bilen är ju bra men då ska den vara enkel att koppla ifrån så man bara har ett skalskydd.

Extra fjärrkontroll - nej tack. Det räcker gott med originalklumpen men det vore bra om larmet slogs av/på när låset manövreras via bilens fjärr.
Och lika så ska ju larmet gå om någon öppnar en dörr...

Geofenching vore väldigt bra om någon, mot förmodan, skulle stjäla bilen så ser man vart den är på väg.
En väldigt bra funktion i sammanhanget vore då om motorn helt enkelt kunde stoppas.
Detta kräver kommunikation via mobilen vilket är helt ok, den är ju nästan alltid med ändå nu för tiden.

Men nu till själva kärnfrågan....
Finns det något passande larm?

Jag har en premiss till. Det får inte kosta skjortan och ha svinhög månadsavgift.

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Någon som har erfarenhet av Thitronik?
Japp. Vi har det i vår bil och haft det i 5 år nu. Det har varit både och. Topp när det fungerar men strul med glapp ien kontakt och nu är en till ”lost”. Vi har en diskussion med Thitronik i Tyskland nu för att komma fram till vad som är fel och beroende på utfallet i den diskussionen så får vi se om vi är nöjda eller inte. Det bästa med larmet så långt har varit dess smidighet och larmslingan som vi köpt till. Den är riktigt bra när man ska låsa fast cyklar, grill eller något annat man inte vill bråka med att lyfta in och ut i garaget. Med vänlig hälsning, DavidS

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Japp. Vi har det i vår bil och haft det i 5 år nu. Det har varit både och. Topp när det fungerar men strul med glapp ien kontakt och nu är en till ”lost”. Vi har en diskussion med Thitronik i Tyskland nu för att komma fram till vad som är fel och beroende på utfallet i den diskussionen så får vi se om vi är nöjda eller inte. Det bästa med larmet så långt har varit dess smidighet och larmslingan som vi köpt till. Den är riktigt bra när man ska låsa fast cyklar, grill eller något annat man inte vill bråka med att lyfta in och ut i garaget. Med vänlig hälsning, DavidS
Och nu har vi varit hos Thitronik i Tyskland. Efter att de gått igenom värt larm och installerat om samtliga sensorer så fungerar allt topp! En sensor var trasig (oklart vem som haft sönder den) men den har varit utsatt för mekaniskt våld så ingen skugga på Thitronik. De som installerade larmet och tog dyrt betalt för det hade dock gjort ett underkänt jobb Oavsett, thitroniks kundbemötande och arbete var bättre än 10 av 10 så där kommer vi definitivt installera nästa larm också, när vi byter bil i framtiden
Ha en fortsatt fin dag. DavidS

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Jag har skippat tracker och använder Apples AirTag i mina bilar.
Vi med.
Vi har alla kopplade till en mobil, och hittills har ingen annan Iphone varnat för att det finns Airtags i närheten under 2 års tid.
Vi har inte heller råkat ut för att vi fått en avisering från andra Airtags i närheten, och då vet vi att det finns en aktiv Airtag.

Toppen