• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Ett år med Lithiumbatteri

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
För ett år sedan när jag startade upp husbilen inför våren upptäckte jag att våra två 95 Ah Blybatterier var kass
Jag köpte ett160 Ah batteri av fabrikat E&J från Batteribolaget, bytte solcellsregulatorn till en Victron 75/15 samt slog ifrån 230 V laddaren.
Våra stora elförbrukare är TV:n, kylboxen vi har i garaget samt invertern för laddning av laptop och elcyklar.
Under hela året har vi klarat oss med solcellsladdningen förutom några veckor i Italien där vi stod i skugga under träd och det var 30 grd varmt
Vid avställningen under vintern har jag kopplat bort lithiumbatteriet och laddat startbatteriet med en Cetek underhållsladdare
Kan konstatera att byte till lithium är ett lyft. Sedan hoppas jag att glädjen varar
2 000 - 3 000 laddcykler skall batteriet klar, första året har det gått åt 35 enligt BMS:en

Laddninmg husbilen.jpg

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Imponerande att ni klarar er med solcellsladdning enbart. Jag får aldrig ut mer än 7-8A ur 160W panelen dvs max 60Wh/dygn när det varit riktigt soligt. Men det kanske har att göra med att vi bor med husbilen på fel ställe. Däremot är vi inte beroende av elstolpe då vi får 50A direkt från generatorn (via VE boostern) när motorn startas.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
När jag kör laddar generatorn ca. 35A om kylskåpet går på el annars 45-50A
Högsta laddning om än kortvarigt från solcellerna en kall solig aprildag 200W

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
För ett år sedan när jag startade upp husbilen inför våren upptäckte jag att våra två 95 Ah Blybatterier var kass
Jag köpte ett160 Ah batteri av fabrikat E&J från Batteribolaget, bytte solcellsregulatorn till en Victron 75/15 samt slog ifrån 230 V laddaren.
Våra stora elförbrukare är TV:n, kylboxen vi har i garaget samt invertern för laddning av laptop och elcyklar.
Under hela året har vi klarat oss med solcellsladdningen förutom några veckor i Italien där vi stod i skugga under träd och det var 30 grd varmt
Vid avställningen under vintern har jag kopplat bort lithiumbatteriet och laddat startbatteriet med en Cetek underhållsladdare
Kan konstatera att byte till lithium är ett lyft. Sedan hoppas jag att glädjen varar
2 000 - 3 000 laddcykler skall batteriet klar, första året har det gått åt 35 enligt BMS:en
Vi laddar också 200A litium bara med 200w solcell hittills, batt räcker till 4-5 dar om det är mulet, Kör april-sept, 12v kylskåpet drar mest, har inte behövt ladda från generatorn ännu ,(stängt av den) om vi står på camping och ström ingår använder vi det om vi inte har fullt batteri på kvällen.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Den brukar ge underhållsladdning, om den inte har Li-läge. Underhållsladdning vill man inte ha med Li-batterier. Jag tror det är därför.
Underhållsladdning är inget problem, men du bör inte ha den inkopplad med det i flera veckor, men använda laddaren för att ladda batteriet är inget problem, många är rädda för att använda sin 230V laddare till litium, men det fungerar om än inte optimalt.

Kan man ladda ett litiumbatteri med en vanlig blybatteriladdare?​

I de flesta fall går det bra att använda original 230V laddaren som sitter monterat flertalet husbilar. Vanligen är lite enklare trestegsladdare som sitter monterat original eller inbyggt i EBL. Sitter det däremot en mer avancerad blybatteriladdare/multistegsladdare med avsulfatering och temperaturkompensering som ej kan kopplas från? Då behövs ett byte till en specifik LiFePO4 laddare.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
En gammal blybatteriladdare ger 14,2v maxladdning lipo4 är 14,6 volt men de sista volten behöver man normalt inte så det fungerar i min bil alldeles utmärkt men solpanelen har ju inget att göra och regulatorn är i frånläge.
Jag skulle kunna stå utan el och köra dieselvärmaren och spara mellanskillnaden 20kr /dag men jag har ju vattenkokaren på el och kylen så går på ett ut. Dieselvärmaren och des strömförsörjning ger ju en trygghet och oberoende vilket ör viktigt, som det blivit på senare år är det ofta fullt på ställplatserna och även campingar det har blivit så att folk som har en plats kan bli tvingade att stanna där om de inte chansar, och hamna på en stor grusplan med en massa husbilar överallt och köer till toa och sånt är ju inte semester egentligen.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Växlar din batteriladdare till underhållsladdning?
Isåfall skulle du kunna låta din solpanel överta laddningen helt ifall din regulator har Litium-läget.

Toppen