• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett ärligt svar på Elmia Husbil i Jönköping

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Ett ärligt svar på Elmia Husbil i Jönköping

Helt otroligt att det är just husbilstillverkarna som råkar ut för undermåliga fjädrar:twitcy:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Om detta är sant med undermåliga fjädrar så borde man väl kunna göra ett garantiärende mot Fiat av detta? Dessutom 3-år eftersom det är ett ursprungligt fel.

F

F.d. 2577

Guest

Kostnaden för att montera rätt fjäderpaket fram så att bilen inte går på nosen mäste vara minamal. Det kostar inte mer att montera en fläder som i material kostar 8€ mer till följd av en bättre stålkvalite. Alltså är det något annat som styr.

Dagen biltillverkare är vana att montera många varianter, färger mot inredningsklädsel, med och utan alufälgar, farthållare o.d. Alltså är det något annat som styr.

Husbilstillverkaren beställer det som är lämpligt utifrån design, alltså blir det med nosen i backen, vill vi ha bilar som inte ser ut som spårhundar, eller med pool på taket, får vi tala om det för fabrikerna. Hur det sen ska gå till är en annan fråga, designers har fortfarande ett högt anseende i bilvärlden.
Leffe

F

F.d. 55338

Guest

När jag läser alla inlägg i denna tråd, förstår jag att det är ett tydligt branschproblem. När vi satt kvar i vår husbil och fikade nära ut- & infart från hela mässan, följde jag alla bilar för att se hur "plana" bilarna är när de kör. Jag såg några av de absolut dyraste bilarna som "gick på näsan" medan andra var helt plana av samma fabrikat. (De som rullade plant kanske hade en Smart där bak)

Varför sitter det bara fyra ledlampor och 16 st av den gamla typen i min egen husbil, (årsmodell -10)? (nu har jag bytt ut till led lampor på alla) Naturligtvis för att de är dyrare.

Varför finns det inte halkvarnare i alla bilar som jag skrivit om tidigare?

Det känns som det sparas in på fel saker i produktionen av våra bilar.
Hur är det med den svenska "kvalitetsbilen" (KABE) behöver inte ni byta fjädrar, p.g.a. att dom står på "näsan"???? Jag bara undrar, och jag vet att så är fallet!!! M.A.O. man ska inte kasta sten när man själv sitter i glashus som sägnen säger!! OVE.:twitcy:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är inte bara husbilar utan också moderna personbilar som lutar framåt! Det skulle se lite konstigt ut om det vore tvärtom, kanske en vanesak?

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025

Jag är ägare till en Carthago som bara är ett år gammal. Ganska direkt konstaterades att framfjädringen inte fungerade tillfredställande(den slog lätt igenom mot gummibuffertarna).Efter kontakt med Bossings i Linköping byttes fjädrana till sådana som är anpassade till fordonets vikt. Husbilen fick därefter en mycket god körkomfort.
Märkligt att så många husbilsägare av senare årsmodeller och som på eget initiativ måste åtgärda en så viktig detalj som fjädring och säkerhet.

Bilagor

• Carthago fjäderbyte 003.jpg
    Carthago fjäderbyte 003.jpg
    1,7 MB · Visningar: 2
M

Matts Torebring

Guest

Hur är det med den svenska "kvalitetsbilen" (KABE) behöver inte ni byta fjädrar, p.g.a. att dom står på "näsan"???? Jag bara undrar, och jag vet att så är fallet!!! M.A.O. man ska inte kasta sten när man själv sitter i glashus som sägnen säger!! OVE.:twitcy:

Den som säger att jag sitter i glashus och kastar sten känner inte mig. Dock går jag emot alla tillverkares brister, lika mycket som om de heter Kabe eller något annat märke.

Jag skrev även i ett tidigare inlägg, att detta med för svaga framfjädrar har såväl de dyraste märkena, såväl som de billigare, det är ett branschproblem.

Jag hade en lång tråd under vintern i detta forum, där jag skrev att det var mycket dåligt av Kabe att inte montera halkvarnare i en så pass dyr bil som det ändå är. Mvh Matts Torebring

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om detta är sant med undermåliga fjädrar så borde man väl kunna göra ett garantiärende mot Fiat av detta? Dessutom 3-år eftersom det är ett ursprungligt fel.

Knappast mot Fiat, men möjligen mot husbilsleverantören?!:confused:

Fredie W

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2025

Har vid ett antal resor i Tyskland varit i kontakt med lokala handlare av Tyskproducerade husbilar. Att skälla på Fiat är orättvist. Dom tillhandahåller förstarkta fjädrar från sin produktlina, om husbilstillverkaren beställer. Jag såg även vad det kostade: mellan 150 och 200:- € beroende pa fabrikat. Att sen handlarna i Sverige vill ha 4-5 tusen ar en annan historia.
Fredie W

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hur är det när bilarna kommer från bilfabriken som tomhylsor till husbilsfabriken , när bestäms det när vilken bil blir vad ?

När vi passerade en husbilsfabrik i Italien så stod ju bilhytterna med en bit rambalkar och sedan stod rumpen på en annan bil fäst i andra änden = dom stod 2 och 2 .

Det är väl husbilsfabrikantens ansvar att dom utrustar hyttens fjädrar allt eftersom dom belastar bilen med "tyngd" .

Eller vem skulle annars ha helhetsansvaret ? Sen får väl dom vända sig till resp biltillverkare .

F

F.d. 16416

Guest

Inte bara framfjädringen, som kan vara undermålig. På vår husbil låg bakfjädrarna mot anslagsgummit även när den var olastad. Stötigt och skumpigt. Efter egen modifiering med tillsatsfjädring genom luftkuddar fick vi fjädring bak och husbilen blev behaglig att köra.
Med rätt fjädrar från husbilstillverkaren hade vi sluppit denna kostnad.

Roadglider

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Har vid ett antal resor i Tyskland varit i kontakt med lokala handlare av Tyskproducerade husbilar. Att skälla på Fiat är orättvist. Dom tillhandahåller förstarkta fjädrar från sin produktlina, om husbilstillverkaren beställer. Jag såg även vad det kostade: mellan 150 och 200:- € beroende pa fabrikat. Att sen handlarna i Sverige vill ha 4-5 tusen ar en annan historia.
Fredie W

Stämmer det verkligen att Fiat kan leverera bilar med förstärkt fjädring på beställning direkt från fabrik?
Ja, förutom Maxi chassiet i sig då.

Fjädringen skall ju vara dimensionerad för att klara registret från nästan tom bil(flak?) till max totalvikt och förutom husbilstillverkarna så lär det vara få köpare av chassien som sen bygger dem så den nya tjänstevikten hamnar precis under totalvikten.
?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Egentligen är ju den diskussionen ganska ointressant, om husbilstillverkarna som är stora kunder till Fiat, krävde kraftigare fjädrar skulle det ju naturligtvis bli så. Detta är ju inget stort tekniskt problem. Skillnaden i pris netto i tillverkarledet är säkert under 100:-!
Sanningen är nog att hittills har husbilstillverkarna kommit undan med att leverera bilar med felaktig fjädring, och köparna har snällt accepterat att bekosta ändringarna själva.
Inte förrän nybilsköparna reklamerar dessa bilar med felaktiga fjädrar, till sin säljare, och kräver att de betalar de kostnader som uppstår för att rätta till felen, kommer husbilstillverkarna att reagera. :confused:

F

F.d. 2621

Guest

Just så är det nog i de flesta fallen, och jag fick det bekräftat häromdagen av leverantören av vår hb.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Egentligen är ju den diskussionen ganska ointressant, om husbilstillverkarna som är stora kunder till Fiat, krävde kraftigare fjädrar skulle det ju naturligtvis bli så. Detta är ju inget stort tekniskt problem. Skillnaden i pris netto i tillverkarledet är säkert under 100:-!
Sanningen är nog att hittills har husbilstillverkarna kommit undan med att leverera bilar med felaktig fjädring, och köparna har snällt accepterat att bekosta ändringarna själva.
Inte förrän nybilsköparna reklamerar dessa bilar med felaktiga fjädrar, till sin säljare, och kräver att de betalar de kostnader som uppstår för att rätta till felen, kommer husbilstillverkarna att reagera. :confused:

Jo absolut, tyvärr verkar ju en del av tillverkarna hävda att fjädrarna är anpassade för bilen enligt Fiat och att de därmed inte är felaktiga.
Det gör det svårt att reklamera det efteråt.

Men visst är det rätt väg att gå för att få problemet löst. Vi som köpare måste nog också lägga till det på check och kravlistan innan vi köper en bil: "OK jag tar den, om ni garanterar att den har/får fjädring anpassad efter bilens tjänstevikt".
Och inte ett skit extra skall man betala för det..

F

F.d. 3077

Guest

Jo absolut, tyvärr verkar ju en del av tillverkarna hävda att fjädrarna är anpassade för bilen enligt Fiat och att de därmed inte är felaktiga.
Det gör det svårt att reklamera det efteråt.

Men visst är det rätt väg att gå för att få problemet löst. Vi som köpare måste nog också lägga till det på check och kravlistan innan vi köper en bil: "OK jag tar den, om ni garanterar att den har/får fjädring anpassad efter bilens tjänstevikt".
Och inte ett skit extra skall man betala för det..

Håller med att ett större tryck på handlarna är ett måste.
Husbilsbranchens handlare är fruktansvärt nonchalanta,jämfört med den i transportsektorn,(yrkesmässiga )där rättas fel omgående om så här stor missnöjd skara skulle vara aktell,annars gräver dom sin egen grav.
Tyckte att jag hade stor erfarenhet att handla fordon sedan ett 40 årigt liv som åkare ,men gick på pumpen med köpet av sista husbilen,(framfjädrar och motoroptimering).
Alla i denna suveräna Husbilsklubb,STÅ PÅ ER skriv in i kontraktet när ni köper en ny bil att framfjädringen ska vara OK,bry er inte om vad försäljaren säger,han har sällan en susning om vad saken gäller.det är min erfarenhet.
Mvh Bernt

Toppen