Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hur är det med den svenska "kvalitetsbilen" (KABE) behöver inte ni byta fjädrar, p.g.a. att dom står på "näsan"???? Jag bara undrar, och jag vet att så är fallet!!! M.A.O. man ska inte kasta sten när man själv sitter i glashus som sägnen säger!! OVE.När jag läser alla inlägg i denna tråd, förstår jag att det är ett tydligt branschproblem. När vi satt kvar i vår husbil och fikade nära ut- & infart från hela mässan, följde jag alla bilar för att se hur "plana" bilarna är när de kör. Jag såg några av de absolut dyraste bilarna som "gick på näsan" medan andra var helt plana av samma fabrikat. (De som rullade plant kanske hade en Smart där bak)
Varför sitter det bara fyra ledlampor och 16 st av den gamla typen i min egen husbil, (årsmodell -10)? (nu har jag bytt ut till led lampor på alla) Naturligtvis för att de är dyrare.
Varför finns det inte halkvarnare i alla bilar som jag skrivit om tidigare?
Det känns som det sparas in på fel saker i produktionen av våra bilar.
Hur är det med den svenska "kvalitetsbilen" (KABE) behöver inte ni byta fjädrar, p.g.a. att dom står på "näsan"???? Jag bara undrar, och jag vet att så är fallet!!! M.A.O. man ska inte kasta sten när man själv sitter i glashus som sägnen säger!! OVE.
Om detta är sant med undermåliga fjädrar så borde man väl kunna göra ett garantiärende mot Fiat av detta? Dessutom 3-år eftersom det är ett ursprungligt fel.
Har vid ett antal resor i Tyskland varit i kontakt med lokala handlare av Tyskproducerade husbilar. Att skälla på Fiat är orättvist. Dom tillhandahåller förstarkta fjädrar från sin produktlina, om husbilstillverkaren beställer. Jag såg även vad det kostade: mellan 150 och 200:- € beroende pa fabrikat. Att sen handlarna i Sverige vill ha 4-5 tusen ar en annan historia.
Fredie W
Egentligen är ju den diskussionen ganska ointressant, om husbilstillverkarna som är stora kunder till Fiat, krävde kraftigare fjädrar skulle det ju naturligtvis bli så. Detta är ju inget stort tekniskt problem. Skillnaden i pris netto i tillverkarledet är säkert under 100:-!
Sanningen är nog att hittills har husbilstillverkarna kommit undan med att leverera bilar med felaktig fjädring, och köparna har snällt accepterat att bekosta ändringarna själva.
Inte förrän nybilsköparna reklamerar dessa bilar med felaktiga fjädrar, till sin säljare, och kräver att de betalar de kostnader som uppstår för att rätta till felen, kommer husbilstillverkarna att reagera.
Jo absolut, tyvärr verkar ju en del av tillverkarna hävda att fjädrarna är anpassade för bilen enligt Fiat och att de därmed inte är felaktiga.
Det gör det svårt att reklamera det efteråt.
Men visst är det rätt väg att gå för att få problemet löst. Vi som köpare måste nog också lägga till det på check och kravlistan innan vi köper en bil: "OK jag tar den, om ni garanterar att den har/får fjädring anpassad efter bilens tjänstevikt".
Och inte ett skit extra skall man betala för det..