• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett ärligt svar på Elmia Husbil i Jönköping

M

Matts Torebring

Guest
I en av de första montrarna med importerade husbilar vi gick till, frågade jag en av säljarna, ”Varför står era husbilar på näsan, en sådan skulle jag aldrig köra omkring med”? sa jag. Jag tror jag fick ett ärligt svar… ”Konkurrensen tvingar oss till att ha undermåliga framhjulsfjädrar på de speciellt billiga bilarna”. Då undrar jag, ”Hur mycket mera är undermåligt, när man gör avkall på det allra viktigaste? Läs gärna mina synpunkter om Elmia Husbil Matts Torebring

Bilagor

• IMG_2948.JPG
    IMG_2948.JPG
    2,6 MB · Visningar: 76

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Sv: Ett ärligt svar på Elmia Husbil i Jönköping

Frågade samma sak.... fick till svar att det hade med väghållningen att göra och det gick inte att byta framfjädrar på denna bil så vad ska man tro, inga köpfunderingar där iaf
Jag tror nog mer på svaret du fick, ett ärligt svar måste man ju ändå respektera.
Obs! det var inte bilen på din bild

P-zon

F

F.d. 5798

Guest

Som det brukar vara i den bistra verkligheten,man får vad man betalar för.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tycker nog att det har bytts fjädrar på de flesta märken, billiga och dyra, svenska och utländska. Det har nog inte med sådant att göra, snarare använder husbilstillverkarna samma chassie till flera olika modeller med ganska olika vikter. Vad jag har förstått finns det olika fjädrar att speca till chassierna, men säkerligen blir ju inköpspriset på chassierna lägre om många beställs helt lika. Dessutom blir det ju enklare för tillverkaren när han beställer chassier många månader i förväg, eftersom han vid den tiden troligen inte vet hur många av varje modell som kommer att byggas! :)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag är rätt trött på den där "man får vad man betalar för" .
Visst, man får oftast inte mer än vad man betalar för men det händer titt som tätt att man betalar för mer än man får.

Priset är tyvärr ingen garanti för kvalitet.

F

F.d. 29925

Guest

Det rätta svaret är nog att slutpriset skulle bli en aning högre om man bytte fjädrar, mycket enklare att inte göra fler ingrepp i originalchassiet än nödvändigt.
Men många byter nog i alla fall efter ett tag till kraftigare fjädrar från "Goldschmidt".

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det rätta svaret är nog att slutpriset skulle bli en aning högre om man bytte fjädrar, mycket enklare att inte göra fler ingrepp i originalchassiet än nödvändigt.
Men många byter nog i alla fall efter ett tag till kraftigare fjädrar från "Goldschmidt".

Jo, sen har jag inte sett att Fiat har förstärkta fjädrar som del eller reservdel. Det innebär alltså att husbilsbyggarna själva med största sannolikhet måste ordna bytet efter leverans av chassiet från Fiat.
Med de slimmade produktionslinor de har med inriktning på bodel så blir det nog väldigt dyrt att börja skruva fjäderben själva eller lämna bort hela chassien till verkstäder för byte.
Bättre tycker de då att strunta i det och låtsas som det regnar.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Om det vore så enkelt! Men så är det ju faktiskt INTE.

Ex.vis onödig och krånglig teknik gör att bilarna blir dyrare och med större fel-
frekvens till fördel för verkstäderna.

mvh

Just detta var ämnet vid frukostbordet i morse! Småverkstäderna med riktiga gamla hederliga bilmekaniker försvinner eftersom de inte orkar investera i ny diagnosticeringsdatorteknik och ersätts med datanördar som byter delar efter datorns anvisning. Ibland blir det rätt, ibland inte! Idag byts hela datormoduler i stället för den enkla pryl som gått sönder. Kanske 5-10.000 kr för modulen i stället för 14:50 för prylen!

De bilar jag körde på 60-talet hade bättre mekanik och högre kvalitet än dagens monster! Den stora skillnaden är tillkomsten av all onödig och ibland löjlig datorstyrd elektronik som har fördyrat bilägandet avsevärt!

Jappe

Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

En länk i ämnet Framfjädring » BLD
Vad jag kan förstå så är det inga Fiat fjädrar mod original som används då kanske man kan påstå att det inte går att byta fjädrar eftersom Fiat inte har något eget sortiment
Bara en tanke efter ha läst Rogers inlägg

P-zon

F

F.d. 3077

Guest

När vi köpte vår Burstner I 710,07 3 axligt,så konstaterades omgående att den hade fel framfjädrar,ÖC i Mantorp tog kontakt med Burstner som svarade att dom ej hade gjort något fel, det var Fiats huvudverk,Fiat å sin sida hade bara levererat de beställda chassierna.
Då kom ett intresankt mejl från Tyskland att dom skulle vara låga i fram för ett bekvämt insteg,sedan att axelbelastningen fram låg på maxgränsen så att fjädringen var endast 65 mm, till genomslag tyckte ALLA inblandade var helt OK.
Efter fläderbyte till rätt fjädrar blev det en helt annan bil,(som vi kostade på själva).
Vid besällningarna av chassier vid Fiat så kostar rätt fjädrar en spottstyver,mot bytena på färdiga bilar.
Det är ju nästan alla oavsett märke 2-3 axligt och prisklass som detta har berört.
När man sedan läste Byrstners nya reklambochyr ,att dom är Nordenspeceficerade med förstärkta framfjädrar så blir man rätt förgrymmad.

Återigen husbilsfolk har för dålig kompetens,många som jag pratade med ang,fjädringen hade inte en aning om vad det var som dunkade ifram,vid dålig väg och ojämnheter??.
Bernt

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Just detta var ämnet vid frukostbordet i morse! Småverkstäderna med riktiga gamla hederliga bilmekaniker försvinner eftersom de inte orkar investera i ny diagnosticeringsdatorteknik och ersätts med datanördar som byter delar efter datorns anvisning. Ibland blir det rätt, ibland inte! Idag byts hela datormoduler i stället för den enkla pryl som gått sönder. Kanske 5-10.000 kr för modulen i stället för 14:50 för prylen!

De bilar jag körde på 60-talet hade bättre mekanik och högre kvalitet än dagens monster! Den stora skillnaden är tillkomsten av all onödig och ibland löjlig datorstyrd elektronik som har fördyrat bilägandet avsevärt!

Jappe

Jappe,

Jag håller med om att det var enklare förr. Det är å andra sidan roligare idag.
Jag älskar saker som blinkar, surrar å pyser när jag trycker på knapparna.
Finns det också en stor display full med onödigt vetande så blir lyckan total :D

Men nog gör elektroniken nytta. Ta bara en sån sak som bränsleförbrukning och avgasrening.
Vi hade aldrig varit där vi är idag utan all denna elektronik.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Husbils-yran påminner mycket om dator-yran på 80-talet.
Marginalerna verkar vara otroligt höga hos visa tillverkare. Man påpekar gärna att bilen är prisvärd - jovisst, för säljaren men inte för kunden.
Vi konsumenter är inte tillräckligt kunniga för att bedöma om en ny bil ska kosta 900tkr eller 650tkr och betalar gärna för mycket för att "då har vi köpt det bästa"

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

I en av de första montrarna med importerade husbilar vi gick till, frågade jag en av säljarna, ”Varför står era husbilar på näsan, en sådan skulle jag aldrig köra omkring med”? sa jag. Jag tror jag fick ett ärligt svar… ”Konkurrensen tvingar oss till att ha undermåliga framhjulsfjädrar på de speciellt billiga bilarna”. Då undrar jag, ”Hur mycket mera är undermåligt, när man gör avkall på det allra viktigaste? Läs gärna mina synpunkter om Elmia Husbil Matts Torebring
Då är det bara att bojkotta sådana handlare som inprterar sådana bilar.

M

Matts Torebring

Guest

Då är det bara att bojkotta sådana handlare som inprterar sådana bilar.

När jag läser alla inlägg i denna tråd, förstår jag att det är ett tydligt branschproblem. När vi satt kvar i vår husbil och fikade nära ut- & infart från hela mässan, följde jag alla bilar för att se hur "plana" bilarna är när de kör. Jag såg några av de absolut dyraste bilarna som "gick på näsan" medan andra var helt plana av samma fabrikat. (De som rullade plant kanske hade en Smart där bak)

Varför sitter det bara fyra ledlampor och 16 st av den gamla typen i min egen husbil, (årsmodell -10)? (nu har jag bytt ut till led lampor på alla) Naturligtvis för att de är dyrare.

Varför finns det inte halkvarnare i alla bilar som jag skrivit om tidigare?

Det känns som det sparas in på fel saker i produktionen av våra bilar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tror faktiskt att det beror på att funktionella saker säljer sämre än mer spektakulära som t.ex. blåbelysta vitrinskåp, skinnklädsel, ledbelysning som ändrar färg i duschen m.m. ;)

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

En undran. Vem står för garantierna om jag gör eller får gjort ett fjäderbyte med delar som inte är Fiats original och det blir ett fel på drivaxlar eller något annat under garantitiden?
Vem vet.
Jag har själv fått starkare fjädrar på vår bil och fått en mycket bättre
bil. Men det var efter garantitiden.
Hälsn. Krister.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är ju ganska osannolikt att det blir problem med drivaxlarna, eftersom du faktiskt ser till att de kommer att arbeta i sitt rätta läge, men annars hänger det säkert på vekstaden om de bryr sig om att ange att fjärarna är utbytta? Det känns rätt otroligt att de skulle bry sig! :)

bryngan

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2025

Vi var idag på mässan och fick en pratstund med representanten för FIAT. Han berättade att Fiat anlitar flera olika tillverkare av fjädrar för att säkerställa produktionen. Vissa av dessa tillverkare har tillverkat en undermålig fjäder, därför går en del på nosen och andra är OK. Alltså inte husbilstillverkarens fel, enligt representanten. / Ingemar

Toppen