Jag har kört etanolbil sedan 2007. Kör fortfarande den bilen. 2010 såldes det smutsig etanol. Det var för hög svavelhalt i etanolen. Spridarna sattes igen.
Jag var en av de som fick spridarna förstörda. Ingen billig historia.
Etanolen har varit okej sen dess.
Det finns ett problem med tankar och etanol.
Vatten och etanol blandar sig med varandra. Det gör inte andra bränslen.
Jag har säkert tankat en hel del vatten under årens lopp utan att veta om det.
Etanol och Vinteruppställning går nog ganska bra ihop. Etanolen binder upp kondensvatten. För fick man hälla i k-sprit i tanken.
Jag har testat med min gamla Hymer med 75 hk ur starka motor, med att blanda in etanol. 10% då märktes det ingenting. Om jag ökade på inblandning då fick jag dra ut choken.
Rena etanolbilar: En del har fått hög oljeförbrukning. En teori är att kolvringarna har tagit stryk av etanolen. Då har trycket ökat i motorn. Oljan har tryckts in i insuget och in i motorn och försvunnit.
Jag var en av de som fick spridarna förstörda. Ingen billig historia.
Etanolen har varit okej sen dess.
Det finns ett problem med tankar och etanol.
Vatten och etanol blandar sig med varandra. Det gör inte andra bränslen.
Jag har säkert tankat en hel del vatten under årens lopp utan att veta om det.
Etanol och Vinteruppställning går nog ganska bra ihop. Etanolen binder upp kondensvatten. För fick man hälla i k-sprit i tanken.
Jag har testat med min gamla Hymer med 75 hk ur starka motor, med att blanda in etanol. 10% då märktes det ingenting. Om jag ökade på inblandning då fick jag dra ut choken.
Rena etanolbilar: En del har fått hög oljeförbrukning. En teori är att kolvringarna har tagit stryk av etanolen. Då har trycket ökat i motorn. Oljan har tryckts in i insuget och in i motorn och försvunnit.