• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ET-mått

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: ET-mått

Jag letade länge efter fälgar med rätt ET och rätt maxvikt. Det va två krav jag hade.
Ville absolut inte ändra ET eftersom det ger en högre belastning på lagret som redan från början är hårt belastat med husbilens höga vikt.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag fick problem att hitta fälgar eftersom jag har en max axelbelastning på 2,5t bak o många fälgar har 1,2t. För dig är inte det något problem eftersom din är 3axlad.

molle78

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
42675
Medlemskap
2025

Lagren är ingen större fara, har du tillräckligt med plats på boggin så det inte tar i skärmarna och då framför allt vid sväng då däcken kränger lite.
Hade själv med et 55 på min Kabe innan och fick då karva ur i plast kanten på ytterskärmen då det tog i lite vid sväng.
Har nu satt på luftfjädring och då blev det förändrat et mått så jag byta till en fälg som håller 68 som orginalet för att det skulle gå fritt.
Kör org alu på vintern som också håller 68 så nu går det fritt även när den sänks i lägsta läge.
Dock tycker jag att fälgar med lägre et är snyggare då dom oftast blir mer plana, högre et gör att du för en konvex bild på fälgen, men det är en smaksak.
Kolla först hur mycket utrymme du ha bak för där är sannolikt största problemet isf.

Toppen