• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ESP blir ett lagkrav 2014

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: ESP blir ett lagkrav 2014

Trafikforskningen visar att sladd är den vanligaste orsaken till olyckor med dödlig utgång skriver dom men dom skriver inte att sladdar oftast uppkommer vid för hög hastighet! :confused: Här ligger inte bara en hund begraven!

Jappe

Nä det ligger 2 gravade hundar i garderoben

-Risken är att de som bäst behöver antisladdsystem inte vill betala för det.
-Alla handlare kan inte skilja på antispinn och antisladd!!

//Bosse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Detta med oftast hög fart stämmer nog inte riktigt. Behöver inte åka särskilt fort om det är tillräckligt halt och man vevar med ratten. Finns ju dessutom bilförare som har riktigt dåliga däck, bilförare ovan vid såväl trafik som väglag mm mm.
Allt kan nog inte tillskrivas höga farter, fast det är ju enkelt.

Mycket enkelt! Jag kan berätta att jag fick "sladd" med en buss en gång i 0 km/tim! Jag hade kört in på en parkplats och "dragit handbromsen" för en kort rast när jag plötsligt kände att bussen började glida iväg i sidled! Det kallar jag halka det! Svårt dock att säga att jag körde för fort eftersom bussen stod stilla!

Jappe

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Så kan det vara Jappe. Körde buss i 10 år efter högeromläggningen och har samma erfarenhet, har många gånger glidit iväg vid hållplatser även med idragen handbroms, glashala gator gjorde det ibland mycket spännande.

Toppen