• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ESP blir ett lagkrav 2014

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
November 2014 ska alla nya fordon vara utrustade med ESP.
Elektroniska Stabilitets Program hjälper föraren i nästan alla kritiska körsituationer. De innefattar funktionerna i ABS, låsningsfria bromsar, och antislirsystem.
Något att tänka på vid husbilsköpet. Handlare vill gärna inte nämna det utom när man frågar.

//Bosse

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: ESP blir ett lagkrav 2014

Alla bilar? även äldre? eller bara på nybyggda bilar? var kan jag läsa om det här kravet?
Många frågetecken blev det.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Trafikforskningen visar att sladd är den vanligaste orsaken till olyckor med dödlig utgång skriver dom men dom skriver inte att sladdar oftast uppkommer vid för hög hastighet! :confused: Här ligger inte bara en hund begraven!

Jappe

F

F.d. 50195

Guest

Alla bilar? även äldre? eller bara på nybyggda bilar? var kan jag läsa om det här kravet?
Många frågetecken blev det.

Du kan slappna av, man kan inte ändra fordonets godkännande i efterhand, det är en rättsprincip i Sverige.

mvh

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Detta med oftast hög fart stämmer nog inte riktigt. Behöver inte åka särskilt fort om det är tillräckligt halt och man vevar med ratten. Finns ju dessutom bilförare som har riktigt dåliga däck, bilförare ovan vid såväl trafik som väglag mm mm.
Allt kan nog inte tillskrivas höga farter, fast det är ju enkelt.

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Hoppas det blir urkopplingsbart så man kan ha lite kul ibland.
JOE

Det ÄR skitkul med ESPn inkopplad. När jag kommer med min Volvo och det är isgata och jag utan att bromsa bara vrider om ratten i en korsning och innerhjulen tvärnitar och bilen vrider sig runt mittpunkten och helt plötsligt är man på väg i en annan riktning. Det är häftigt. För att inte tala om att köra in i en rondell rätt fort och det låter GRRrrrrrr från vänsterhjulen när dom bromsas.
Jag kan köra mycket fortare med det systemet än jag klarar av när det är urkopplat.
Ja, ja, jag vet, det är inte det systemet är till för.
(Det går fortfarande att göra en handbromsvändning med ESP inkopplad)

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Det ÄR skitkul med ESPn inkopplad. När jag kommer med min Volvo och det är isgata och jag utan att bromsa bara vrider om ratten i en korsning och innerhjulen tvärnitar och bilen vrider sig runt mittpunkten och helt plötsligt är man på väg i en annan riktning. Det är häftigt. För att inte tala om att köra in i en rondell rätt fort och det låter GRRrrrrrr från vänsterhjulen när dom bromsas.
Jag kan köra mycket fortare med det systemet än jag klarar av när det är urkopplat.
Ja, ja, jag vet, det är inte det systemet är till för.
(Det går fortfarande att göra en handbromsvändning med ESP inkopplad)

Det gäller att inte styra emot en sladd i alla fall om man åker Volvo. Gör man det så låter det GRrrrrr sen stannar det, så risken att bli påkörd bakifrån är uppenbar.
Här gäller det att hålla hjulen rakt och styra med gasen.
Träna gärna på en plogad isbana på vintern så ni vet hur det fungerar vid ett skarpt läge.
:twitcy:
JOE

F

F.d. 53091

Guest

Har bara en fråga? Va du vid La Mrina idag?:mcride:

F

F.d. 5322

Guest

Eländet har varit ytterst nära att orsaka avåkning ett flertal gånger, för min del. Man räknar med att bilen ska uppträda på ett särskilt sätt med givna konstanter. Då ändrar den sig helt oberäkneligt!
Personligen gillar jag inte det, även om det är mer eller mindre effektivt på olika bilmärken. Volvo är den bästa av de jag prövat.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Då gäller det också att handlaren vet vad man frågar om för när vi var och tittade på en ny bil för 2 årsedan så frågade jag om det var ESP på bilen och visst var den utrustad med detta ....

När jag själv kikade så visade sig att men efterfrågade ESP (antisladd) var ASR (antispinn) och det är ju stor skillnad på detta och inte ens samma sak .

Toppen