• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ersättning vid försening, kompensation?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Jo, jag väntar ju på vår nya husbil som skulle ha kommit i månadsskiftet mars-april, skriftligt på ordererkännandet. Den har fortfarande inte dykt upp och vi är snart uppe i sex veckors försening.

Min fråga är då om man har RÄTT till nån form av kompensation?
Om inte, vad skulle var skäligt att begära?

Min tanke är att kanske kunna få lite extra tillbehör av leverantören, säg till ett värde av kanske 1% av konsumentpriset på bilen. Det bör betyda kanske 0,5% i inköpsvärde för leverantören. Låter det rimligt? Eller är det bara att bita ihop och betala?

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad
Sv: Ersättning vid försening, kompensation?

Med så lång leveransförsening så har du väl rätt att säga upp kontraktet utan kostnad ?.

Piraten

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jahaja.
Skulle kommit till Sverige idag men det gjorde den inte.
Måndag nytt bud. Och nästa helg ska den användas...
Spännande! :wideeyed:

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025

Jag hade testat att få extragrejer. Går det så är det ju bra. Begär stort så får du kanske lite. Begär du lite så får du inget.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ett alternativ kan ju vara att " ni ger mej 1% i förseningsersättning på delar i er butik alternativt river vi kontraktet och jag (du) köper bil på annat håll för ni är inte dom enda som säljer husbilar ".

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jo, fast vi har ju gått och längtat efter just den här i ett halvår snart, och det är nog tveksamt att jag hittar en annan med samma specar för samma pengar...

Men hur som helst så nämnde hustrun kompensation när hon ringde idag, och det hade dom redan tänkt sig så det kanske ordnar sig ändå!
Det är ju inte så att jag kräver jättemycket, men NÅNTING skulle kännas bra.
Och det verkar det ju bli då! :)

(Det hade varit värre om halva sommaren hunnit gå!)

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Gäller definitivt inte alla handlare att dom höjer.

Vi köpte vår bil 2009 när euron stog i rekordnivå på 11.50 kr men behövde inte lägga något extra från 9.20 kr som var kursen när vi köpte på Elmiamässan.

Kurts Husvagnar i Ludvika va det som vi handlade hos.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Mja, vi har ju ett fast pris på kontraktet.
Gäller ju åt bägge håll så att säga.
Och kompensation är utlovad, så det är nog lugnt!

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Trevligt att se undantag från det brukliga. Även höjning regleras i avtalet mellan husvagnsbranschen och KOV. Men om höjningen skulle bli alltför hög så har kunden rätt att avstå.
De flesta höjningar aviserars vid skifte av modellår och innehåller ofta kompensation för höjning av växelkurser.

En höjning av euron med 2,30 som ditt exempel innebär är en dryg 20%-ig höjning av kostnaden för handlaren. Runt 120 000 på utpriset för en bil på 600 000. Antingen har handlaren rejäla marginaler eller också hade Kurt låst sitt pris i svenska kronor mot sin generalagent. En handlare ger inte bort så mycket pengar!

JCoMC

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tredje alternativ er at han har sikret seg ved forhåndskjøp av valuta, betaler en liten premie for å overlate valutarisikoen til et finansforetak. Binder ikke opp penger, men har en sikker pris på varen. Ulempen er om valutaen faller i verdi, han må da kjøpe seg fri fra den høyere prisen elelr rent ut btale det som er avtalt.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Trevligt att se undantag från det brukliga. Även höjning regleras i avtalet mellan husvagnsbranschen och KOV. Men om höjningen skulle bli alltför hög så har kunden rätt att avstå.
De flesta höjningar aviserars vid skifte av modellår och innehåller ofta kompensation för höjning av växelkurser.

En höjning av euron med 2,30 som ditt exempel innebär är en dryg 20%-ig höjning av kostnaden för handlaren. Runt 120 000 på utpriset för en bil på 600 000. Antingen har handlaren rejäla marginaler eller också hade Kurt låst sitt pris i svenska kronor mot sin generalagent. En handlare ger inte bort så mycket pengar!

JCoMC

Visst är det så som du skriver.

Men onekligen blir man en nöjd kund och återvänder med säkerhet.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Om man kommit överens om ett pris i kronor så är det väl det som gäller vid leverans oavsett ev kursändringar ?
Såvida man inte uttryckligen har avtalat om valutajusteringar förstås.
Eller?

Fast det kanske är praxis att alltid skriva in det i avtalet ?

Undrar Roger som aldrig har köpt någon ny husbil (än)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det finstilta på baksidan av kontraktet står det tydligt att handlaren kan kompensera sig efter valutaförändring.

Senast ändrad:

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Om man kommit överens om ett pris i kronor så är det väl det som gäller vid leverans oavsett ev kursändringar ?
Såvida man inte uttryckligen har avtalat om valutajusteringar förstås.
Eller?

Fast det kanske är praxis att alltid skriva in det i avtalet ?

Undrar Roger som aldrig har köpt någon ny husbil (än)

Om man inte har gjort en egen överenskommelse i köpeavtalet om hur förändrade valutakurser ska hanteras, så gäller husvagnsbranschens och KOV överenskommelse punkt 7.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Hur hanterar man detta vid en försening då?
Valutakursen KAN ju ändras rätt drastiskt på kort tid.
Är det kursen när den skulle levererats som gäller eller kursen när den faktiskt levereras?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Om man inte har gjort en egen överenskommelse i köpeavtalet om hur förändrade valutakurser ska hanteras, så gäller husvagnsbranschens och KOV överenskommelse punkt 7.

Jag förmodar att detta bara gäller när man använder branschens standardavtal där detta då redan står med i standardtexten alternativt att säljaren är medlem och därmed har förbundit sig att följa riktlinjerna?

Ja då gäller det nog att vara vaken som köpare idag. Med tanke på hur kursutvecklingen har varit så kan det nog vara lätt hänt att handlaren "glömmer bort " att det kanske skall prisjusteras nedåt.

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Jag förmodar att detta bara gäller när man använder branschens standardavtal där detta då redan står med i standardtexten alternativt att säljaren är medlem och därmed har förbundit sig att följa riktlinjerna?

Ja då gäller det nog att vara vaken som köpare idag. Med tanke på hur kursutvecklingen har varit så kan det nog vara lätt hänt att handlaren "glömmer bort " att det kanske skall prisjusteras nedåt.

Branschens avtal med Konsumentverket är tillämpligt oavsett vilken text som finns på köpeavtalet. Inte helt ovanligt att det inte bifogas några särskilda köpevillkor med köpeavtal (läs "finstilt").

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Branschens avtal med Konsumentverket är tillämpligt oavsett vilken text som finns på köpeavtalet. Inte helt ovanligt att det inte bifogas några särskilda köpevillkor med köpeavtal (läs "finstilt").

Men då det det ju rimligen bara handlaren som kan bli tvingad att gå med på justering av priset även om det inte står i avtalet. Jag som kund kan ju inte förväntas gå med på en valutajustering om det inte står i det avtal jag skriver på.

Toppen