• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ersättare till Kaspersky antivirus

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har sedan några år använt Kaspersky Internet security på mina tre datorer, två stationära (XP resp. Win7) och en laptop (Win7) och samt tösens laptop /Win10).

Det slog mig nu en tanke på att det där är faktiskt ett ryskt program. Med tanke på den ryska Ukrainainvasionen så känns det inte helt bra och jag skulle därför vilja byta ut Kaspersky mot något annat ickeryskt. Jag skulle tro att det är det enda ryska jag har, förutom ett gammalt 50 mm objektiv från 60-talet, men det är en produkt för mycket.

Tänkte därför höra vad ni andra här använder och kanske kan rekommendera.

//Michael, medlem
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag använder McAfee, bra program som inte slöar ner datorn som tex Norton, dock så håller jag Norton för snäppet bättre men jag tycker det sinkar datorn för mkt.

Sedan så har du Panda som ofta får mkt bra kritik men det har jag själv ingen erfarenhet av.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Norton hade jag en gång för evigheter sedan men som sagts, det verkade slöa ner datorn ganska mycket. Kanske beroende på den tidens begränsning av RAM-minnet som kunde hanteras. Idag är det ju annorlunda men bra att få en uppdatering på detta.

//Michael, medlem
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Norton hade jag en gång för evigheter sedan men som sagts, det verkade slöa ner datorn ganska mycket. Kanske beroende på den tidens begränsning av RAM-minnet som kunde hanteras. Idag är det ju annorlunda men bra att få en uppdatering på detta.

//Michael, medlem
Det slöar fortfarande ner datorn men som sagt ett jäkla bra program.
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Jag har sedan några år använt Kaspersky Internet security på mina tre datorer, två stationära (XP resp. Win7) och en laptop (Win7) och samt tösens laptop /Win10).

Det slog mig nu en tanke på att det där är faktiskt ett ryskt program. Med tanke på den ryska Ukrainainvasionen så känns det inte helt bra och jag skulle därför vilja byta ut Kaspersky mot något annat ickeryskt. Jag skulle tro att det är det enda ryska jag har, förutom ett gammalt 50 mm objektiv från 60-talet, men det är en produkt för mycket.

Tänkte därför höra vad ni andra här använder och kanske kan rekommendera.

//Michael, medlem
Har haft Norton nu i 10 år och är nöjd. Märker inte att datorn påverkas negativt i mitt användande. Den fungerar som förväntat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har sedan några år använt Kaspersky Internet security på mina tre datorer, två stationära (XP resp. Win7) och en laptop (Win7) och samt tösens laptop /Win10).

Det slog mig nu en tanke på att det där är faktiskt ett ryskt program. Med tanke på den ryska Ukrainainvasionen så känns det inte helt bra och jag skulle därför vilja byta ut Kaspersky mot något annat ickeryskt. Jag skulle tro att det är det enda ryska jag har, förutom ett gammalt 50 mm objektiv från 60-talet, men det är en produkt för mycket.

Tänkte därför höra vad ni andra här använder och kanske kan rekommendera.

//Michael, medlem

Kör du win7 och xp så finns det nog inget säkerhetsprogram kvar som stöder dessa (osäker).
Jag skulle först o främst uppgradera OS, och sen skaffa ett säkerhetsprogram som fyller mina specifika behov.

Här en 1år gammal artikel, men den tar upp diverse problem runt säkerhetspaket.
9 säkerhetspaket – stort test av årets programsviter
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Kör du win7 och xp så finns det nog inget säkerhetsprogram kvar som stöder dessa (osäker).
Jag skulle först o främst uppgradera OS, och sen skaffa ett säkerhetsprogram som fyller mina specifika behov.

Här en 1år gammal artikel, men den tar upp diverse problem runt säkerhetspaket.
9 säkerhetspaket – stort test av årets programsviter
Enig med PeterK her. XP og Win7 er eldgammelt og håpløst utdatert, og det beste du kan gjøre er å oppgradere til Win10 (om du ønsker å fortsette med Windows) og bruke den integrerte beskyttelsen som Win10 har, ev. teste ut Linux hvis du har lyst på et eventyr...;)
 

Ramse

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
33495
Medlemskap
2024
Kör du win7 och xp så finns det nog inget säkerhetsprogram kvar som stöder dessa (osäker).
Jag skulle först o främst uppgradera OS, och sen skaffa ett säkerhetsprogram som fyller mina specifika behov.

Här en 1år gammal artikel, men den tar upp diverse problem runt säkerhetspaket.
9 säkerhetspaket – stort test av årets programsviter
Ska enl programtillverkare stödja xp o win7. Kanske värt stt kolla. o dessutom gratis. Har själv använt Avast i många år och icke fått in nå styggt i maskinerna.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Ska enl programtillverkare stödja xp o win7. Kanske värt stt kolla. o dessutom gratis. Har själv använt Avast i många år och icke fått in nå styggt i maskinerna.
Har også hatt veldig god erfaring med Avast tidligere, men de fikser ikke problemene med utdatert OS som er EOL (End Of Life) for mange år siden, og som aldri mer vil motta oppdateringer. Skal du kjøre XP eller Win7 i dag må det bli på en maskin som er isolert fra nettet, ellers blir det ren gambling.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Windows egna Defender fungerar hur bra som helst. Haft det i många år utan några problem. Är nog lika bra som de man betalar extra för enligt mig.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har en Win10 också men denna är totalt isolerad från omvärlden och används enbart i bilen som navigator. Att den inte är uppkopplad beror på att jag en gång höll på att får nervsammanbrott när vi skulle åka vidare från en nattparkering. När allt var klart för avfärd startade jag datorn för att öppna navigationsprogrammet. Men se det ville inte Win10 vara med om, den ville uppdatera med tillhörande omstarter vilket gjorde att vi inte kom iväg förrän nästan tjugo minuter senare. Otroligt korkat att tro att jag köpt en dator för att ägna mig åt uppdateringar. Sedan dess har den datorn aldrig varit uppkopplad mera och lär därför inte behöva något antivirus heller.

//Michael, medlem
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det lutar nog åt att det blir BitDefender i treårsversion för fem datorer.

Jag funderar dock på om jag egentligen behöver något till XP-maskinen som enbart används för utskrifter av bilder på en halvstor färgskrivare. Jag skulle kunna ta bort nätverkskabeln och ersätta denna med en USB skrivarkabel samt använda ett minneskort för de bilder jag skall skriva ut.

Men det gör ingen skillnad på priset för BitDefender men kan vara ett alternativ om antivirus inte tycker om XP.

//Michael, medlem
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Windows 10 holder seg oppdatert automatisk og gratis, og er mye sikrere enn både XP og Win7, som begge avgikk med døden for flere år siden. Du kan selvfølgelig tviholde på XP og Win7, men da kan du heller ikke klage når (ikke hvis) alt går bananas. Ditt eget valg.
 
Toppen