Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag har ett likadant som pajade 3ggr och Falkenbergs bilelektriska gav sig inte utan löste det till slut. Ring och prata med Rasmus han är väldigt kunnig på området. NE 237 är känt bland husbilssäljare att det är skitkvalitet med mycket problem..Mitt har fungerat i några år utan problem nu.Hej alla husbilskunniga!
Jag är ägare av en Adria Coral -2014 med ett trasigt elektroblock av märket "Nordelettronica NE237".
Kan jag byta ut det mot ett annat märke?
Har någon erfarenhet av detta?
//Thomas
Hei Kocken1, kan du fortelle mer om hva som var feil på din electroblock?Jag har ett likadant som pajade 3ggr och Falkenbergs bilelektriska gav sig inte utan löste det till slut. Ring och prata med Rasmus han är väldigt kunnig på området. NE 237 är känt bland husbilssäljare att det är skitkvalitet med mycket problem..Mitt har fungerat i några år utan problem nu.
Tack för svar!Jag har ett likadant som pajade 3ggr och Falkenbergs bilelektriska gav sig inte utan löste det till slut. Ring och prata med Rasmus han är väldigt kunnig på området. NE 237 är känt bland husbilssäljare att det är skitkvalitet med mycket problem..Mitt har fungerat i några år utan problem nu.
Bra pris ändå...Tack för svar!
Var i kontakt med Adria idag som sa att det inte går att ersätta med annat "block".
Var tvungen att beställa ett nytt för 8500 kr!
På det gamla har en komponent brunnit så det i princip är ett hål i kretskortet, med andra ord inget att laga..
//Thomas
Hadde du NE 237 førut?Bra pris ändå...
Jag fick ersätta ett shaudth ebl. Kostade 9680 kr.
Nej. Hade EBL. Men tänkte bara trösta att har man som jag otur så blir det dyrare...Hadde du NE 237 førut?
Inget problem att laga hål i kretskort. Inte heller att återskapa ledningarnaTack för svar!
Var i kontakt med Adria idag som sa att det inte går att ersätta med annat "block".
Var tvungen att beställa ett nytt för 8500 kr!
På det gamla har en komponent brunnit så det i princip är ett hål i kretskortet, med andra ord inget att laga..
//Thomas
Hej, Jag har inte koll på vad det var men jag minns att det en komponent som var underdimensionerad. Ring Falk. bilelektriska och prata med Rasmus.Hei Kocken1, kan du fortelle mer om hva som var feil på din electroblock?
Nja.. kan inte hålla med om att det är bra pris.Bra pris ändå...
Jag fick ersätta ett shaudth ebl. Kostade 9680 kr.
.....................svåra är ju att veta varför det skedde och se till så att det inte händer igen.
Man kan ju utläsa vart denna komponent är kopplad till i ett schema
och sedan lista ut vad som belastade komponenten så att den brann upp.
Skulle problemet ligga efter EBL så kan ju tyvärr nästa EBL få samma fel.
//Tony
Där det har brunnit ligger det normalt ca 300V likspänning, jag skulle inte laga ett så pass bränt kort.//HenrikTack för ert engagemang!
Så här ser kortet ut som "brunnit". Skall tillägas att det är det undre kortet som är skadat (kan det vara laddaren)? Det övre kortet där in/utgångar och säkringar sitter är ganska ok, förutom en säkring som brunnit fast .
Kan tillägga att detta förmodligen hänt innan vi köpte bilen för två år sedan. Kopplad till NE237 satt en extern laddare.
Anledningen till att jag upptäckte detta var att laddningen till startbatteriet inte fungerade..
//Thomas
Kortet är förkolnat och kol leder ström. Men visst, ta bort allt kol och bygg upp med isolerade ledningar så får man ihop det. Den förkolnade komponenten verkar svår att artbestämma dock. Det jag ville säga är att detta är nätspänning och man vill inte vara ansvarig om det börjar brinna där.//HenrikVilket alternativ finns då om inte kortet går att beställa?
Spänningen är ju inte problemet. Det är ju orsaken till felet som
man måste utreda.
Är det t.e.x. en kall lödning eller annat som orsakat detta.
Det är inga problem alls att laga kretskort så länge dom inte har flera olika lager med kopparbanor.
Man kan t.o.m tillverka nya kretskort och löda tillbaka alla komponenter som är uppmätt hela.
Mycket jobb men hittar man inget nytt kort så är det bara att sätta igång och rita.