F
F.d. 54171
Guest
Vi har en Kabe i810 MY 2017, alltså med 2.3 177 hk Euro6-motorn. Jämfört med vår tidigare 3.0 177 hk går den mjukare, är lika stark och har samma bränsleförbrukning. Bortfallet i cylindervolym kompenseras säkert av ökat turbotryck (för att göra det möjligt att spruta in lika mycket bränsle)
Men jag har tyckt mig märka att mororbromsförmågan är sämre än i 3.0 - motorn, vilket också är logiskt med tanke på den mindre cylindervolymen och att turbon i princip inte bidrar med laddtryck vid motorbromsning.
Jag är därför lite orolig för hur man t.ex. klarar sig utför ett alppass med den här drivlinan. Finns här någon som har erfarenhet? Tål bromssystemet att kompensera (i vårt fall ett 2-axligt Al-Ko chassi, belastat till ganska nära 4.5 tons maxlasten)?
Men jag har tyckt mig märka att mororbromsförmågan är sämre än i 3.0 - motorn, vilket också är logiskt med tanke på den mindre cylindervolymen och att turbon i princip inte bidrar med laddtryck vid motorbromsning.
Jag är därför lite orolig för hur man t.ex. klarar sig utför ett alppass med den här drivlinan. Finns här någon som har erfarenhet? Tål bromssystemet att kompensera (i vårt fall ett 2-axligt Al-Ko chassi, belastat till ganska nära 4.5 tons maxlasten)?