• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av TEC Towerugnen?

F

F.d. 3426

Guest
När jag såg TEC Towern med sin ugn första gången kunde jag inte annat än häpnas. Att sätta den hetaste prylen rätt ovanpå den kallaste måste väl ändå vara galenskap! Och när man känner till hur dåliga absorptionsskåpen är i varmt klimat så frågar jag mig hur ugnen påverkar kyl/frysens funktion. Helt uppenbart är detta en lösning som tillfredsställer husbilsbyggarna främst. Det sparar på installationskostnaden. Det är ju så att det är husbils/husvagnsbyggarna som är kylskåpsfabrikanternas kunder, inte vi slutanvändare.

Men kanske den inte är så dålig som den verkar vara så här på avstånd betraktat?

Ni som har denna ugn - jag vill gärna höra era praktiska erfarenheter. På min förra husbil hade jag inte ugn och jag saknade den verkligen. Hemma använder jag min ugn väldigt mycket.

Alltså

TT ugnen verkar vara väldigt liten. Vad kan man använda den till egentligen? Vad är dess inre effektiva höjd räknat från nedre plåtnivån? Ryms en kyckling t.ex.? Steker man ett bröd? Är den kanske mer lämplig för att värma frukostbullarna med? Pizza? Jag förstår att man kan göra en gratin och baka kladdkaka.
Borde man se denna som ett komplement till en grill med huv kanske? Fast då skulle en mikro vara så mycket smartare.
Vad är dess tempområde? Alltså min/max temperatur?

Hur påverkar ugnen kylen/frysen? En ugn ger ifrån sig mycket värme och om den värmer upp utrymmet bakom "stapeln" så måste kyl/frysens redan anstrända funktion försämras. En ugn måste man kunna använda under en längre stektid. Annars är den rätt värdelös. Finns det nån separat luftningskanal ut t.ex. eller hur är det ordnat? Kanske det i manualen står nåt om att den bara får användas i max 30 minuter eller nåt sånt. Vi har säkert alla råkat ut för såna fullständigt underliga "features" i apparater.

Ugnen är också väldigt högt uppe. Hur är hanterligheten? En viss höjd är bara bra men är inte detta väl högt? Man har ju här en het spislucka och det heta som skall ut och emellanåt tillbaka in.

OK. En massa frågor men jag skulle uppskatta information av dom som faktiskt har personlig erfarenhet och inte bara knarrar i gungstolen som jag. ;-)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av TEC Towerugnen?

Det var mye på en gang, vi fikk vår nye bil levert i 2008 med techtower.
Temperaturinstillingen er trinnløs 100 til 250 grader, har brukt den til endel forskjellig: kaker i form (tilsvarende brød), kake i langpanne (vanskelig å få bra i mange store ovner), foliebaking av fisk og flere andre ting.

Størrelsen er for oss 2 aldri noe problem, selv om helstekt kalkun ikke er mulig. Brukstid på flere timer er prøvd. En liten svakhet er at den kan være litt varmere innerst i forhold til ved døren, og at det tar lengre tid enn i en varmluftovn.

Ovnen skal ha egen utlufting over tak og påvirker ikke frysen under, og med topphengslet dør så er det ingen problemer for oss på 170+ å passere med den oppe - kan være i veien for en på 180. Vårt tårn står på en ca 10 cm sokkelskuff.
 
Toppen