• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av Mc Louis

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Nybörjare som vi är undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av Mc Louis husbilar. De byggs på fiatchassi men vad är det för en tillverkare?

Tacksam för tips och erfarenheter om denna modell.

/Per & Camilla

:)
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej vi köpte våran Mc louis i februari -06 och har redan kört 3000mil med den vi är nöjda, det har inte varit några större fel på den,vattenpumpen och batteriet har krånglat men det är väl inget som kan skyllas på Mc Louis. Mc Louis ingår i SEA gruppen. Länk: Sea Camper Web Site | English
MVH Michael T
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Dungens husbilar i Örebro säljer Mc louis,kan varm rekomondera dom.
dom ställer upp på kunderna med allt.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hänger på tråden!

Jag uppfattar att Mc Louis är avsevärt billigare än andra märken i samma storlek, nybilspris som avses.

Skall det tas som intäkt för att kvaliten är sämre, enklare standard eller vad.

Något måste det ju vara som skiljer, Italien kan väl inte räknas som något lågprisland!

/Bosse
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej!

Vi hämtade vår McLouis Steel 464 den 22 december i Örebro. Vi böjade köra i 29 april och har kört 570 mil i dagsläget. Vad det gäller bodelen har vi inte haft stora problem. Jag har gjort en del egna modifieringar. Vi bytte alla gardiner och draperier och vi satte kardborrband på yttergardinen. När jag tryckte dit bandet for hela skenan ner. Materialet är klent men det är det nog i många bilar. Jag har satt dit genomgående skruv med vingmutter på undersidan, den kan inte vibrera av. Skåpen har inga mellanhyllor. I många av skåpen har jag satt dit en 6mm playwood. Jag limmade kvartsstav i hörnen så skivan går att lyfta bort.
Sängen är ju gasdämpad och slapprar när man kör. Där har jag fäst en hasp i sängbottnen och öglan på väggen under. Jag förstärkte på baksidan med en plyfabit.
Bordet som är flyttbart och med skjutbar skiva har jag bytt stoppskruven på och ersatt med en snabbspännare. Det kan du läsa om i senaste numret av Husvagn&Camping nr 9 2007 sid 99. Jag har också satt upp ett antal upphängare köpta på Kama, en grå modell. Både på köksbänkens sida och på toaletten. Jag ska sätta en också på garderobsväggen, på vår bil finns ju några bra fack mot bodelsdörren, skohylla, paraplyställ eller för gångstavar, fiskespö, över detta kan man hänga jackor om man sätter dit en hängare.
Jag tycker att stöden under sängen är ganska veka om man lastar lite oförsiktigt. Jag tänker skruva på några trekantstöd på dessa.
Dock ska man säga att McLouis är bättre än många andra som är dyrare när det gäller varmluftslangarna. Dom är fint skyddae i lastutrymmet. Jag har sett många bilar som har sina helt oskyddade.
Ventilationen upp i skåpen är obefintlig. Jag överväger att förstärka under skåpen med något skivmaterial och sedan borra upp hål för ventilation/värmeflöde.
En annan sak som jag sett och åtgärdat är att bodelbatteriet som sitter under passagerarstolen inte har något skydd på pluspolen. Har man barn som leker i bilen kan lätt något lite föremål föras in och kortsluta batteriet. Jag har lindat vulktejp och lagt ett plastlock över.
Mer kommer jag inte på just nu utom att det saknades några bruksanvisningar på svenska. Kontrollpanelen för bodelen, 4 andra språk, Vattenpumpen o Markisen.
Enligt svensk lag ska man ha allt på svenska.
Vi får nog säga att vi är ganska nöjda med bodelen om man som vi ska köra den snöfria delen av året. Däremot har vi haft mer problem med FIAT. Se gärna min tråd om detta.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t19757/

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Tack Curt!

Det var ett föredömligt och uttömmande svar på mina funderingar.

Vi skall gå över från en Kabe husvagn till en husbil.
Vagnen har varit ganska gedigen och fungerat väl under många år utan några modifieringar, vilket ställer krav på den kommande husbilen.

För oss är det viktigt att husbilen fungerar året om!

/Bosse
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej BosseA!

Ska man ha en bil för vintern blir det nog i regel lite andra lösningar än vad Mc Louis kan ge.
Det kanske också ska sägas att det funnits tips om hur man gör t.ex. med avloppsvatten i en bil som inte är tänkt för vintercamping. Det skrevs om det i Husvagn&Camping en gång. Den lösningen var att montera en lunga på avloppsröret i diskbänken och en i tvättstället. Duschen får man i det läget låta bli att använda.

Vinterbil lär ju dessutom bli ett helt annat pris. Vår bil med all utrustning, Radio, Markis, Cykelställ för 2, dubbla P11 med Duo Pluskoppling och utvändigt gasoluttag, gaslarm, bord, 2 stolar, gasolgrill med 2 plattor, stödben, kostade strax under 400 000.

Pannan i denna bil är en Truma 4002 och har ingen elpatron. Vill man värma med el får man ha element som då inte sprider värmen lika effektivt. En sak som många monterar fel på dessa pannor är den genomskinliga plastslangen som ska säkerställa att pannan får luft när man tömmer den. Den ska ha en böjning med en radie av 40 mm. På min bil var den hårt dragen med ett stramt veck, ingen luft kom in där. Detta har jag åtgärdat med en extra bit slang och en skarvnippel.
I skåpen har man satt en litenplastplutt som ska möta luckan, det var alltför glappt, jag har tagit självhäftande möbeltassar och klippt i fyra delar och satt två per lucka så nu är det tyst.

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
Ps.
En nackdel som jag glömde är att bodelsdörren är svårstängd, man får slå ganska hårt för att den ska gå i låsläget. Detta problem finns för övrigt även på andra bilar med samma lås. T. ex. på Rimor.Ds.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Brorsan köpte en MacLouis Alkov i våras och han är nöjd i stora drag, dock har själva chassiet krabbat lite vilket man ju inte kan lasta MacLouis för!
Jag tycker att den ser vällbyggd och trevlig ut och planlösningen som brorsan valde med vånings säng bak för ungarna är ju praktisk, och när en eller båda ungarna inte vill följa med så har han ett stort bagage då den ena sängen går att hissa upp!
Jämför jag med min bil som är tysk(LMC) så är väll inte kvalitetsintrycket så mycket sämre, dock har jag elektrisk golv värme vilket inte brorsan har samt att det inte finns någon elpatron på MacLouisen.
Jag vet inte vilken Truma panna han har heller för på den stora 6000 pannan så verkar ju elpatron vara standard, på min sitter det en Alde.
I stora drag en trevlig bil som drogs med lite barnsjukdommar på chassiet, bla läckaget ner i motorutrymmet samt lite problem med bromsarna.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej!

Vi, HBK 669, upptäckte på mässan att vår Mc Louis Steel 464 var borttagen ur sortimentet. Vi är så nöjda med den bodelen vi har.
Nu såg vi att Miller har en liknande lösning, den hette Erie. Men fy vilken avskalning.
Dom 35 000 kr man sparat på den var det värsta jag sett. Vi skulle absolut inte köpa den.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej alla

Det här var precis vad jag behövde höra.
Vi slog till och signerade köpekontrakt på en ny McLouis på mässan i söndags.
Och har väl i ärlighetens namn varit lite oroliga sedan dess. Har ju förstått att McLouis är ett lågprismärke, och därför undrat över kvaliten och utrustningsnivån.
Dock la vi till all extrautrustning vi kunde få - till och med elpatron, som någon annan nämde tidigare.

Varför vi valde McLouis? Dom hade den bästa planlösningen för oss. Helt perfekt, faktiskt. En Lagan 202, alkov, 599cm lång med våningssängar bak som vi kan fälla upp och därmed få in cyklarna. På under 6meter!
Vi hittade inget annat märke som kunde matcha det.
Och bilen fanns att beskåda på mässan. Dom flesta andra fabrikat, visade bara dom stora modellerna.
Säljarna i montern var trevliga och tillmöteskommande. Vilket - otroligt nog - inte alla säljare har varit. Vi har letat husbil under hela sommaren, och bland annat varit på Hobby tre gånger med avsikt att köpa en ny bil av dom, dock utan att lyckas!!

Vi lämnar vår Dethleff 5420 -98 till Weidars husbilar i morgon och ser fram emot leverans av den nya bilen inom ett par månader.

MvH
Smålänning
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Grattis till köpet!!!

(Och som en parentes: Visst var det intressant att se hur olika säljare betedde sig på mässan. De flesta jättebra att ha att göra med, men en del hade absolut vaknat på fel sida eller missat fortbildningen i "kundkontakter"...)
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej Smålänning!
Grattis ctill ett bra köp! Har själv en Mc louis 363 Tandy+Garage och vi är kanonnöjda med den. vi har liksom du handlat av Weidars i Kalmar. Han är kanon att ha att göra med bland annat så satte han in halvjusautomatik helt gratis i vår bil inget snack där inte. För övrigt har vi inget att klaga på vad det gäller Mc louis. LYCK TILL!
mvh Stiffe:wink:
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej,

angående McLouis och att använda den på vintern. Om jag inte minns helt fel när jag var i Kalmar och tittade så kunde man för ett tillägg på 14 500 få den vinterisolerad avseende färskvatten och spillvattentankarna och dess ledningar.

//Bengt
 
Senast ändrad:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej igen

Bara ett par funderingar: McLouis använder glasfiber i stället för aluminium i bodelen. Vad är fördelarna/nackdelarna med det?

Och efter att ha lusläst en hel del broschyrer och tekniska data om olika husbilar, har jag lagt märke till att McLouis har 70mm golv, medan dom flesta andra har 30-40mm.
Det kan väl inte vara så dumt, eller???

MvH
Smålänning
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

:wub: Hei,

Vi kjørte McLouis Lagan 253 Garage (5,99m!) i 2 år.
Jättebra bil!

Vi benyttet bilen til vintercamping, med dubbfria dekk, med overnatting helt ned til minus 20 grader.
Det gikk helt fint, og som det er sagt tidligere her, så er gråvannstanken frostsikret. For sikkerhetsskyld, så hadde vi på litt glycol i denne.
Hadde ellers ferskvann i tanken og anlegget fungerte perfekt.

Bilen er nå solgt, i og med at vi er i ferd med å flytte til Sverige, og denne var norskregistrert.

Hadde en Pössl før McLouisen, og endte nå på den nye Fiat Adria Twin, med det nye chassiet, som er blitt litt større.
Også en veldig bra bil, men tåler nok ikke så mange kalde grader som McLouisen.

Fordelen med denne er at man er litt mer anonym, da vi liker best å fricampe, og selvsagt blir også kjørecomforten bedre i en bil uten påbygg.

Men det er altså "ingen fara" att kjøpa en McLouis, det er jättebra bilar!

:yes:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hej!

Vad det gäller vinterbruk av Mc Louis så finns det som sagts isoleringsmöjlighet av gråvattentanken. Men kolla hur den bil ser ut som du tänker köpa. På vår Steel 464 2007 är det två gråvattentankar, en för duch-tvättställ och en för köksdelen och då blir det inte lika lätt att isolera, dessutom ska man tänka på att det går åt batterikapacitet för att värma dessa tankar vilket ju sker med batteriströmmen.
Vad det gäller färskvattentanken kan jag inte tänka mig att det behövs någon åtgärd alls. Alla vattenledningar går ju tillsammans med värmeslangen och det främre värmeutsläppets slang ligger ju inbygd under en hylla på vattentanken, helt oisolerad.
När vi senast använde bilen under mässan på Elmia så ströp vi spjällen på toaletten och under sängen för att få fram värmen mot förarhytten, detta ledde till att vi hade ljummet vatten i tanken på morgonen. Dessutom går ju vattenslangarna oisolerade tillsammans så när man tappar varmvatten på toa så värms även kallvattnet till viss del på den sträcka dom går gemensamt.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Hei

Takk for bra synspunkter.
Jeg er også norsk, men har bodd i Sverige i 20år.

Lykke till i Sverige :)

MVH
Smålänning
 
F

F.d. 7276

Guest
Sv: Erfarenheter av Mc Louis

Det har varit trevligt att läsa så många positiva omdömmen om McLouis för en som väntar på en Lagan 211! Bilen levereras av Autohallen i Hol och står just nu i Lerum för montering av drag o. mc-ramp. Någon gång i början av oktober är det klart och då skall jag även bli fullvärdig medlem i Husbilsklubben. Mvh. Pythonbrother,HBK-wannabe.:mcride:
 
Toppen