Sv: Erfarenheter av Mc Louis
Hej!
Vi hämtade vår McLouis Steel 464 den 22 december i Örebro. Vi böjade köra i 29 april och har kört 570 mil i dagsläget. Vad det gäller bodelen har vi inte haft stora problem. Jag har gjort en del egna modifieringar. Vi bytte alla gardiner och draperier och vi satte kardborrband på yttergardinen. När jag tryckte dit bandet for hela skenan ner. Materialet är klent men det är det nog i många bilar. Jag har satt dit genomgående skruv med vingmutter på undersidan, den kan inte vibrera av. Skåpen har inga mellanhyllor. I många av skåpen har jag satt dit en 6mm playwood. Jag limmade kvartsstav i hörnen så skivan går att lyfta bort.
Sängen är ju gasdämpad och slapprar när man kör. Där har jag fäst en hasp i sängbottnen och öglan på väggen under. Jag förstärkte på baksidan med en plyfabit.
Bordet som är flyttbart och med skjutbar skiva har jag bytt stoppskruven på och ersatt med en snabbspännare. Det kan du läsa om i senaste numret av Husvagn&Camping nr 9 2007 sid 99. Jag har också satt upp ett antal upphängare köpta på Kama, en grå modell. Både på köksbänkens sida och på toaletten. Jag ska sätta en också på garderobsväggen, på vår bil finns ju några bra fack mot bodelsdörren, skohylla, paraplyställ eller för gångstavar, fiskespö, över detta kan man hänga jackor om man sätter dit en hängare.
Jag tycker att stöden under sängen är ganska veka om man lastar lite oförsiktigt. Jag tänker skruva på några trekantstöd på dessa.
Dock ska man säga att McLouis är bättre än många andra som är dyrare när det gäller varmluftslangarna. Dom är fint skyddae i lastutrymmet. Jag har sett många bilar som har sina helt oskyddade.
Ventilationen upp i skåpen är obefintlig. Jag överväger att förstärka under skåpen med något skivmaterial och sedan borra upp hål för ventilation/värmeflöde.
En annan sak som jag sett och åtgärdat är att bodelbatteriet som sitter under passagerarstolen inte har något skydd på pluspolen. Har man barn som leker i bilen kan lätt något lite föremål föras in och kortsluta batteriet. Jag har lindat vulktejp och lagt ett plastlock över.
Mer kommer jag inte på just nu utom att det saknades några bruksanvisningar på svenska. Kontrollpanelen för bodelen, 4 andra språk, Vattenpumpen o Markisen.
Enligt svensk lag ska man ha allt på svenska.
Vi får nog säga att vi är ganska nöjda med bodelen om man som vi ska köra den snöfria delen av året. Däremot har vi haft mer problem med FIAT. Se gärna min tråd om detta.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t19757/
Campinghälsningar Curt.