Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato
Vet du att det är så och att det förekommer en massa motorhaverier eller menar du bara att det är teoretiskt möjligt att det skulle kunna vara så?.
Inget jag vet, det var en del skriverier om detta i Tysk press. ADAC hade märkt en ökning av motorproblem i sin bärningsservice på just husbilar.
Kan inte hitta detta på nätet, är inte bra på Tyska.
Så ja, det blir ett antagande, på goda grunder.
Varför skulle någon medge att det blev ett motorhaveri på grund av trimning?
-Han som säljer och tjänar pengar på tuning / box? Nej, dom säger inget.
-Den som råkat ut för haveriet? Nej då är man ju dum! (bättre låta någon annan betala för sitt misstag, försäkring eller garanti)
Det finns inte många andra som kan berätta om detta.
Vill inte påstå att det inte finns en risk med trimning men jag tror den är klart överdriven och att med det lilla vi trimmar och som vi kör våra fordon ligger vi långt inom marginalerna
Problemet med ovanstående, är att det är precis tvärt om.
Trimningsgrad;
I exemplet i denna tråd ökas momentet med ca 30% och effekten med 20%. Detta är väldigt mycket att begära extra från samma komponenter som fabriken bedömde klarar, just det 30 respektive 20% mindre än trimprogramvaran. Motortillverkarna kanske höjer effekt och vrid med 4-8% med en ny konstruktion och samma slagvolym.
Här höjs det med 20-30%, hej o hå, utan att förstärka något!!!
Körning;
En motor i en husbil belastas mycket hårdare under hela sin livslängd än tex en personbilsmotor. Detta syns lätt på bränsleförbrukningen, vilken är ett direkt mått på belastning. (Liter per timma, inte liter per mil)
Om man då dessutom har trimmat, så skapas mycket mer värme, minst dessa 20-30 % mer som vrid och effekt ökat.
(när man använder detta, tex i långa uppförsbackar, eller med släp.)