• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.855
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Instämmer i att man bör vara medveten om vad man gör när man trimmar sin bil men nog verkar risken för någon form av haveri vara i princip obefintlig när det gäller våra vanliga svennetrimningar av husbilar med uppdaterad programvara eller box.

Jag har aldrig hört eller läst om ett haveri som beror på den typen av trimning. Knappt man hört om några andra haverier än kamremsrelaterade heller. I alla fall när det gäller Fiat och husbilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.693
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Det ligger inte i någons intresse att säga;
Kolla vad dum jag var, jag sprängde motporn / kollpingen / växellådan på grund av tuning / box och får skylla mig själv när garantin / maskinskadeförsäkringen inte tar kosnaden. jag fick själv punga ut med 85 000 kronor!

Ingen lär erkänna detta, utan det smygs och återställs, och nybilsgarantin eller maskinskadeförsäkringen får ta dessa haverier.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.855
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Det ligger inte i någons intresse att säga;
Kolla vad dum jag var, jag sprängde motporn / kollpingen / växellådan på grund av tuning / box och får skylla mig själv när garantin / maskinskadeförsäkringen inte tar kosnaden. jag fick själv punga ut med 85 000 kronor!

Ingen lär erkänna detta, utan det smygs och återställs, och nybilsgarantin eller maskinskadeförsäkringen får ta dessa haverier.

Vet du att det är så och att det förekommer en massa motorhaverier eller menar du bara att det är teoretiskt möjligt att det skulle kunna vara så?
Vet att jag låter provocerande men jag tycker att alla former av större motorhaverier på åtminstone Fiat husbilar verkar vara extremt sällsynta oavsett trim eller inte. Med tanke på det stora antalet bilar som rullar otrimmade som trimmade verkar motorerna vara skottsäkra och tåla hur mycket som helst.

Vill inte påstå att det inte finns en risk med trimning men jag tror den är klart överdriven och att med det lilla vi trimmar och som vi kör våra fordon ligger vi långt inom marginalerna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.553
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Mej veterligen så har de flesta skapliga marginaler på sina motorer.
Enligt BSR så är det bara Kia som det var meningslöst att optimera,
de godkänner bara 1hk ytterligare :rolleyes:
BMW är "värst", godkänner 170hk ökning på sin 2L snurra.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.693
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Vet du att det är så och att det förekommer en massa motorhaverier eller menar du bara att det är teoretiskt möjligt att det skulle kunna vara så?.

Inget jag vet, det var en del skriverier om detta i Tysk press. ADAC hade märkt en ökning av motorproblem i sin bärningsservice på just husbilar.
Kan inte hitta detta på nätet, är inte bra på Tyska.

Så ja, det blir ett antagande, på goda grunder.
Varför skulle någon medge att det blev ett motorhaveri på grund av trimning?
-Han som säljer och tjänar pengar på tuning / box? Nej, dom säger inget.

-Den som råkat ut för haveriet? Nej då är man ju dum! (bättre låta någon annan betala för sitt misstag, försäkring eller garanti)

Det finns inte många andra som kan berätta om detta.

Vill inte påstå att det inte finns en risk med trimning men jag tror den är klart överdriven och att med det lilla vi trimmar och som vi kör våra fordon ligger vi långt inom marginalerna

Problemet med ovanstående, är att det är precis tvärt om.

Trimningsgrad;
I exemplet i denna tråd ökas momentet med ca 30% och effekten med 20%. Detta är väldigt mycket att begära extra från samma komponenter som fabriken bedömde klarar, just det 30 respektive 20% mindre än trimprogramvaran. Motortillverkarna kanske höjer effekt och vrid med 4-8% med en ny konstruktion och samma slagvolym.
Här höjs det med 20-30%, hej o hå, utan att förstärka något!!!

Körning;
En motor i en husbil belastas mycket hårdare under hela sin livslängd än tex en personbilsmotor. Detta syns lätt på bränsleförbrukningen, vilken är ett direkt mått på belastning. (Liter per timma, inte liter per mil)
Om man då dessutom har trimmat, så skapas mycket mer värme, minst dessa 20-30 % mer som vrid och effekt ökat.
(när man använder detta, tex i långa uppförsbackar, eller med släp.)
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Jag har en fundering. Den ökade motorstyrkan används ju bara kortvarigt. Vid fartökningar och uppförsbackar. Vid normal landsvägskörning, som ju är den allra största delen av all körning, används ju samma effekt hos motorn oavsett om den är trimnad eller otrimmad. Så frågan är hur mycket av tiden den ökade motorstyrkan utnyttjas.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.855
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Inget jag vet, det var en del skriverier om detta i Tysk press. ADAC hade märkt en ökning av motorproblem i sin bärningsservice på just husbilar.
Kan inte hitta detta på nätet, är inte bra på Tyska.

Så ja, det blir ett antagande, på goda grunder.
Varför skulle någon medge att det blev ett motorhaveri på grund av trimning?
-Han som säljer och tjänar pengar på tuning / box? Nej, dom säger inget.

-Den som råkat ut för haveriet? Nej då är man ju dum! (bättre låta någon annan betala för sitt misstag, försäkring eller garanti)

Det finns inte många andra som kan berätta om detta.



Problemet med ovanstående, är att det är precis tvärt om.

Trimningsgrad;
I exemplet i denna tråd ökas momentet med ca 30% och effekten med 20%. Detta är väldigt mycket att begära extra från samma komponenter som fabriken bedömde klarar, just det 30 respektive 20% mindre än trimprogramvaran. Motortillverkarna kanske höjer effekt och vrid med 4-8% med en ny konstruktion och samma slagvolym.
Här höjs det med 20-30%, hej o hå, utan att förstärka något!!!

Körning;
En motor i en husbil belastas mycket hårdare under hela sin livslängd än tex en personbilsmotor. Detta syns lätt på bränsleförbrukningen, vilken är ett direkt mått på belastning. (Liter per timma, inte liter per mil)
Om man då dessutom har trimmat, så skapas mycket mer värme, minst dessa 20-30 % mer som vrid och effekt ökat.
(när man använder detta, tex i långa uppförsbackar, eller med släp.)

Jag kan hålla med om allt du skriver men fortfarande verkar det inte vara något problem eller ens någon risk i praktiken.
Hur ofta hör du om någon som skjutit sin motor i husbilen? Hur många sprängda motorer där kolvar, vevstakar eller annat har gett upp? Med alla dessa tusentals bilar därute borde man ju ha hört om en hel del som rasat. Trimmade som otrimmade.
Den som mörkat att dom kört med trim när det rasat lär ju knappast mörka att motorn rasat. Då borde det ju ändå finnas ett antal exempel på "otrimmade" bilar som rasat... Hur ofta läser vi här i forumet om att någon sprängt sin motor?
Jag tror faktiskt också att husbilar på Fiat rent procentuellt sett är bland dom bilmodeller/motorfamiljer där det trimmas oftast. Det borde alltså finnas ett rejält underlag om det var ett problem.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Välj BSR. Jag optimerade min 130 hästars direkt när den var ny. Har nu kört 1500 mil. Går perfekt. Fick ca 160 hkr och bättre vrid. BSR säljer boxen på postorder. Det är väldigt enkelt att själv läsa in programmet och även återställa till original. Kan verkligen rekommendera detta.

Har oxå gjort detta, 130hk med robotlåda, fick lite proffsig hjälp av fordonsexperten i Gävle. ska bli intressant att åka på semester midsommarafton. :D

/Pelle
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Det låter som ni ska åka rally har ni inte semester.Om man vill ha mera pulver i maskin kan man väl köpa en sån från början och slippa problem med garantier:twitcy:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Det handlar inte om rally, det är trivselgången som gör det och jag jobbar på midsommarafton, blir väl några mil innan sillen kommer på bordet så särskilt bråttom har vi inte.
Garanti är det oxå om du inte visste det.:cool:
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Jag tycker det skrivs om att dom återställer eller dom får stå för kostnaden själva om man får haveri:swoon:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Vart står det om optimering? Där jag köpte mitt på BSR står dom för garantin och dessutom kan jag återställa motorn till ursprungsskick om det skulle behövas, inte hört någon ha problem med optimering.

/Pelle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.419
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Dom flesta Ducato går som transport/budbilar och är dimensionerade för plattan i mattan 1000mil i månaden minst, håller dom inte för detta får nog Fiat svårt att sälja några.
Det extra vrid/effektuttag som finns på en optimerad husbil och som används tämligen sällan spelar ingen roll.
Om man är orolig för trim så är det bara att låta bli.
Är det någon som vet om det skiljer något i växellådorna 130/150/180hk?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Tror inte det skiljer något på hållbarhet, bara olika utväxlingar beroende på hur stark motorn är.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Jag har haft box på två bilar och det gav bra effekt och någon deciliter i bränslebesparing när man räknade med penna. Men det gäller att se upp med de extra kontakter som det blir. Efter 10 000 mil blev det störning i båda fallen p g a fukt i kontakt.
 
Toppen