F
F.d. 56341
Guest
Står i begrepp att skrämma upp min 130hk Ducato lite, vad har Ni för erfarenheter av KCR?
Fredrik
Fredrik
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag skulle rekommendera en Tuning/optimering istället, brukar gå på runt 5Kkr.
om du nu inte får KCR-boxen gratis, maken till dålig optimering får man leta efter.
Det man eftersträvar är en hög och plan vridmomentskurva.
KCR-kurvan är lika dålig som originalet.
Se bif. vridmomentskurva jag fick vid en bra optimering av en MB diesel.
Nu tar du väl ändå i
Din kurva är ju också precis lika dålig eller bra som din bil i original. Bara lite högre.
Precis som skillnaden i kurva mellan med KCR box och Fiat original...
Förmodligen beror kurvans utformning en hel del på andra variabler i motorn som inte kan påverkas oavsett box eller omprogrammering ?
Tittar man på BSR's kurva före och efter trimning av en Fiat 2,3 är det även där i princip samma typ av kurva men bara "högre".
Nästan så man börjar undra om det i praktiken verkligen är så stor skillnad mellan en box och en omprogrammering.
Visa bilaga 125811
.....Kolla igen, o igen ifall du inte ser skillnaden.
Vridmoment- och effekt-kurvor skall stiga eller ligga kvar vågräta på toppvärde genom ett så brett arbetsområde som möjligt! inte vända och sjunka och skapa ett smalt varvtalsområde med toppvärde.