• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet LCD TV

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Hej på er
Är det någon som har erfarenhet av DM Tech LCD TV, 12v -220v (19")?
- Kvalté
- Kanalsökning? (snabb och enkel, eller)
- Strömförbrukning?
- Bildkvalite och synbarhetsvinklar?
Ja, vi är tacksamma att få ta del av alla era erfarenheter, eller om ni har tips på andra LCD TV apparater.
Vi har testat Anysee med PC, men tröttnat lite på det omständiga handhavandet.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet LCD TV

Det jag är lite fundersam över är att många av dessa 12v apparater är gjorda för 12v och inget annat. Det kan ju bli högre från ett batteri. OnOff sålde en apparat där dom gjorde reklam för att den gick på 12v och skrev att den var för husvagn mm.Tror att det var en Finlux. Gjorde då en sökning på tillverkarens sida och där stod inget om 12v och lämplig till husvagn. Skrev då till OnOff och frågade om jag använder den i min husbil och batteriet lämnar 12,6v gäller garantin då om den går sönder. Fick till svar att då gäller den inte den är gjord för 12v och inget annat.Man blir lite mörkrädd för hur lite dom vet. Så köper man en sådan apparat så är det viktigt att skriva ut fakta och reklam om apparaten. Så att man kan påvisa att det är säljaren som har gjort fel. Jag vet inte hur det är för apparaten ni skriver om har inte forskat efter den.
Ha det
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Erfarenhet LCD TV

Hej,

Jag tog hem precis den apparaten, satte upp den bredvid hemma-TV'n och jämförde.

Det blev retur till affären direkt dagen därpå. Mycket suddig och kontrastlös bild. Efteråt lärde jag mig att de flesta 12V apparater har så dälig kontrast att bilden blir suddig.

Köp en kvalitetsapparat, tyvärr går ju kvalitet oftast ihop med pris, eller en 19" 220V och kör via inverter. Helt annan bild.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Erfarenhet LCD TV

Beställde en Lava som är märket 15 tum och bättre bild har jag inte sett, fast jag var misstänksam att det skulle bli dålig mottagning. Givetvis är det inbyggd box och det fungerar bra även betalkanaler som Boxers kanal plus. Men inte på den underbara ön
Öland där är det lite besvärligare av någon anledning.
 

Haren

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
KARLSTAD
HBK-Nr
1747
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet LCD TV

DM Tech 19" DVD/DVB-T 19” LCD-TV med digital TV-tuner och DVD-spelare inbyggt. Men mest fantastiskt är den krispiga bildkvalliten och dess extremt fräscha utseende.
Perfekt i husvagnen eller sommarstugan då den kan drivas med 12 eller 230 volt.
Helt perfekt TV.
/Haren
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenhet LCD TV

Tack för ert svar Anita & Jyrki
Bra att kunna göra en sådan test och jämföra hemma - och dela med sig av erfarenheten:) .
Har ni tips på bra "kvalitetsapparater", helst 12v.
Jag har en känsla av att invertern tar betydligt mer ström än den levererar, varför det borde vara mer strömsparande att köra 12v direkt.
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenhet LCD TV

Tack för svaret Haren
Det låter som du är mycket nöjd med din DM Tech.
Men vad menar du med krispig bildkvalitet?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet LCD TV

Dom flesta TV apparater går inte på 220v ofta är det in 220v och inne i TV transformeras spänningen om till en lägre spänning. När man står i butiken så ser man skillnad på apparaterna för man har någonting att jämföra med. Men sedan när den sitter på väggen hemma tycker man oftast Oj vilken bra bild. Lava är nog ett kvalitetsmärke (i alla fall om man ser till priset) Men jag tänker på hur lite man använder Tv i husbilen jämfört med hemma. Så jag köper den billigaste som går att köra på 12v. För då räcker batteriet längre när man slipper effektförlusterna för att transformera om. netonnet.se har tillexempel en Andersson 19" 12v för 2500kr.Den har även inbyggd boxer. Då behövs bara en fjärrkontroll och det går åt mindre ström Säkert helt okej
Hadet
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Erfarenhet LCD TV

Hej på er
Är det någon som har erfarenhet av DM Tech LCD TV, 12v -220v (19")?
- Kvalté
- Kanalsökning? (snabb och enkel, eller)
- Strömförbrukning?
- Bildkvalite och synbarhetsvinklar?
Ja, vi är tacksamma att få ta del av alla era erfarenheter, eller om ni har tips på andra LCD TV apparater.
Vi har testat Anysee med PC, men tröttnat lite på det omständiga handhavandet.

Hej.

Bildkvalliten och "allt i ett" gjorde att jag köpte DMTech. Kanalsökning är inte mycket att orda om, brukar ta några minuter men på vissa ställen blir det störningar. Det var någon som inte fick bild på Öland och har upplevt samma sak. Ekerum funkade dåligt, men Degerhamn och Långe Jan funkade allt perfekt. Har "elvispen" som antenn om någon undrar.

MVH//Peter.:D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet LCD TV

Det hör kanske inte till denna tråd men vi köpte en Denver 19" TV med inbyggd DVD-spelare (och TV-tuner). Jag ville ha en som gick på 12V och det visadde sig efter en del efterforskning att alla Denver gick på 12V via en extern 220V adapter. Det var alltså enkelt att tillverka en vanlig kabel med cig-plugg i ena änden och en BNC-kontakt (tror jag de heter) i andra änden. Inga problem att driva denna TV även om vi skulle stå på 220V och ha batteriladdaren påslagen.

Det är kanske så med många TV-apparater att de går på 12V och har en extern 220V nätdel.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Erfarenhet LCD TV

Dmtech med inbyggd boxer och DVD.

Det tar ca 5 minuter vill jag nog säga att söka in kanaler.

Jag har inte riktigt förstått mig på DVD:n men efter ett antal tryck hit o dit så hoppar den igång.
Nu skall det ju tilläggas att jag inte använder mig av fegisböcker utan test trycker själv.

Visningsvinkeln är inget bra , vi har tv skåpet över kylen och i min bil är det ej gjort för platt tv utan klump-TV.
Jag har i nuläget ingen möjlighet att vinkla ner skärmen.
Så när man sitter i soffan är det ingen bra bild , men lägger man sig uppe i alkoven är det kanon bild.

Så med något som kan vinkla ner TV:n ca 10-15 grader går det nog att titta vart som helst.

Mats o Cilla
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Erfarenhet LCD TV

Hej på er
DM-Tech 19" finns i 2 utföranden.
De ser för ögat exakt likadana ut men har olika beteckningar och det skiljer ca 1000kr mellan dem.
Den stora skillnaden är bildskärmen där den billigare har en klart sämre skärm.
Det som skiljer beteckningarna är LVE19XVM kontra LV19XVM där den senare är dyrare och klart bättre bl.a. Elgiganten har sålt denna billigare modell.
Vad det gäller kanalsökningen så är den lite långsam men å andra sidan mycket enkel.
DVD spelaren är också den enkel så vad tidigare skribent menar med att inte förstå sig på den får han stå för.
Denna tv fins även som 22" och även denna drivs med fördel på 12volt (upp till 14,5volt kontinuerlig drift)
Original 12v kabel finns som tillbehör och skall användas för att garantin skall gälla ni vet!!
Mvh
Michael Rudolfsson
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet LCD TV

Kvarstår svaret på frågan om 12V LCD TV har sämre bild (kontrast) än 220V apparater, vilket Jyrki påstår.
Vilken kvalitetsapparat köpte du istället Jyrki? Och blev det så mycket bättre än DMTechs 19"/22" ? Påverkar inte 220V transformatorns (DC-AC inverterns) växelspänning TVbilden också negativt (jämfört med vanlig nätspänning)?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Erfarenhet LCD TV

Detta skrivet med tanke på trafoförsedda 230V TV och är en helt ovetenskaplig test.

Hej, för tre år sdan köpte jag en 19'' 4/3 platt TV. Utbudet var sämre då än nu och valet stog mellan "riktiga" 12Voltare med överpris eller några billigare 230Voltare med 12V trafo. De riktiga 12Voltarna var 15'' med rätt dålig bild, och de trafoförsedda 19'' med DVD, lite bättre bildruta och som sagt billigare. Det blev en med trafo, jag får väl köra den på invertern i värsta fall och ta effektförlusten tänkte jag.
Nästa steg var att ringa serviceverkstaden och fråga om området på 12V driften eftersom jag ofta har hört att det fattas komponenter i TV'n för skydd. Svaret blev följande.
"Jaa....så här är det....vet du! Dom funkar bara med trafon och kör du den på batteri så går den sönder och då gäller inga garantier. Om du ska köra'n på batteri så får du vänta till garantin är ute för det tar vi inget ansvar för."
Eftersom jag aldrig har litat på folk som inleder sitt uttalande med det överlägsna "så här är det vet du" så kopplade jag genast in den på mitt spänningsaggregat. Köra'n på batteri, det är väl upp till er att bevisa och upp till mig att erkänna, tänkte jag.
Jag började på 12,2V som trafon gav och och minskade spänningen sakta ner till 8,5V, funkade bra, lite ändrad ljusintensitet på skärmen bara. Och så uppåt. Jag gav mig inte förrän det stog 15,5V på displayen och en fortfarande fungerande tv. Jag lät den gå en hel dag på olika spänningsnivåer och nu tre år och några hundra timmar senare på batteridrift så funkar den lika bra.
Det jag hela tiden dock har varit försiktig med är att aldrig starta bilen när TV'n är inkopplad för jag betvivlar att det finns något skydd för de spikar som ev. kan komma när bilgeneratorn drar igång, och de få gånger jag är inkopplad på laddning så brukar jag använda mig av orginaltrafon.
Nu vet jag ju tyvärr inte vilka fabrikat som funkar och vilka som kanske inte alls funkar. Det finns/fanns en del apparater med en 12V kontakt som påminner om en S-video med fyra stift, men mindre och som inte verkar att finnas som tillbehör. Montro om den skall vara en spärr för att koppla batteri till vissa apparater.

Som sagt ovetenskapligt men funkar bra JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Erfarenhet LCD TV

Hej på er
DM-Tech 19" finns i 2 utföranden.
De ser för ögat exakt likadana ut men har olika beteckningar och det skiljer ca 1000kr mellan dem.
Den stora skillnaden är bildskärmen där den billigare har en klart sämre skärm.
Det som skiljer beteckningarna är LVE19XVM kontra LV19XVM där den senare är dyrare och klart bättre bl.a. Elgiganten har sålt denna billigare modell.
Vad det gäller kanalsökningen så är den lite långsam men å andra sidan mycket enkel.
DVD spelaren är också den enkel så vad tidigare skribent menar med att inte förstå sig på den får han stå för.
Denna tv fins även som 22" och även denna drivs med fördel på 12volt (upp till 14,5volt kontinuerlig drift)
Original 12v kabel finns som tillbehör och skall användas för att garantin skall gälla ni vet!!
Mvh
Michael Rudolfsson

Jag har som sagt vad inte läst i fegisboken så jag gör säkert fel de få ggr jag försökt stoppat i en DVD.
Jag trycker på väljaren för val av bilttyp till jag kommer till DVD
Jag försöker sedan få DVD spelaren att vilja "äta upp" min skiva men den är inte hungrig.
Jag trycker på alla knappar på dvd spelaren utan resultar , och sedan helt plötsligt blir den som den skall och sedan funkar allt perfekt.
Är det någon form av fördröjning från att man trycker om till DVD tills den är igång ?
För mig kan det ta allt från 1-3 minuter innan jag får i skivan.

Mats o Cilla
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Erfarenhet LCD TV

Hej!

Jag behöver oxå tips på en lcd-tv till bilen, funderar på en 19" med inbyggd dvd samt boxer box.

Behöver råd snabbt, ska ut med bilen till påsk :)

Tack på förhand
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet LCD TV

Hej
Gör som jag,köpte tv på siba(deras eget märke)på öppet köp.Gjorde så tills jag hittade en som jag var nöjd med:blev en Samsung 19 tum,4:3 format,utan dvd som jag driver men 12/220 omvandlare,fungerar kanon.Ända man kan klaga på är ljudet som är undermåligt på alla testade tv
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet LCD TV

Titta på LAVA. Den innehåller bl.a. DVD och kortplats, USB, SD, flera kabelanslutningar.
LAVA
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenhet LCD TV

Vi köpte igår en Andersson 19", med DVD, plats för CA modul och en massa ingångar från diverse data tillbehör (USB, dator, mem. stick m.m.)
Har inte testat i husbilen under resa än, men i bostaden verkade allt fungera till belåtenhet.
Detta är, enl. uppgift, en ny modell som kom ut på marknaden förra månaden - och har fler mediaingångar än föregångaren.
Vi jämförde med DM Tech 19" och Dantex 19" och tyckte att denna generellt hade bättre prestanda, och ett hyggligt pris.
Pris på NetOnNet: 2990:- + cigplugg (12volt) 125:-
Vi tror och hoppas att detta blir bra!
Har tidigare kört via separat digitalmottagare till PC men tröttnat. Vi tyckte det var lite omständigt - lång uppstarttid när vi hade flyttat oss, vilket är lite naturligt med en husbil
:spinny:
 
Senast ändrad:
Toppen