• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av pomeranian.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi förlorade vår älskade "baby" Flisan, den 8 januari. En hund som var en stor del utav vårt liv, alltid tillsammans med oss, en del av oss.

Det har varit 10 mycket sorgsna dagar och självklart fortsatt är. Flisan fattas ju!

Men i kväll har vi i alla fall börjat prata om det "förbjudna", en ny hund!

För mig finns egentligen bara en ras, Shi Tzu, precis som Flisan, men Carola har en annorlunda inställning. Vi kan inte få en ny Flisan och hon vill ha en ras som kanske passar vår livssituation ännu bättre än vad Shi Tzu´n gör.

Vi reser mycket med flyg, bor både i Spanien och i Sverige. Där i mellan åker vi massor med husbilen under sommaren. Förra sommaren 2300 mil.

Vi söker alltså en liten tålig hund, under fem kilo, eftersom vi aldrig mera vill skicka vår hund i lastutrymmet på flyget. Nej hon skall flyga i kabinen med oss. Vidare skall hon vara ganska oöm som klarar vår livstil med mycket resande och nya miljöer.

Carola är duktig på hundar, påläst och intresserad och nu har pomeranian, blivit ett alternativ och vi undrar om det kanske finns kunskap och erfarenhet här i klubben av just den rasen.

Tommy
 
Senast ändrad:

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av pomeranian.

Hej,
jag har ingen erfarenhet av den rasen, mer än att de jag sett är fruktansvärt söta. Har själv dvärg/toypudlar. Men vet att kennel Kudos, Mikael Nilsson, föder upp denna rasen. Han vinner en hel del utställningar med sina hundar.// Helen
 
G

Granducan

Guest
Sv: Erfarenhet av pomeranian.

Förstår precis hur jobbigt ni har haft det. Jag har varit uppfödare av Norwichterrier i 15 år men har numera slutat p.g.a husbilen. Som uppfödare har man ingen frihet och nu är det husbilen som lockar. Nu har vi 2 hundar kvar som alltid hänger med och trivs gott i husbilen. Våra grannar har en Pomeranian och det är en oerhört söt hund men mentalt sett ganska olik din tidigare ras. Pomeranian är inte särskilt social utan vill helst sitta i famnen på sin ägare, kan vara mycket skällig. Dessutom ganska ömtålig då benstommen är mycket klen och de lätt kan bryta ett ben när de hoppar ner från en lite högra stol. Grannhunden har nyligen opererat ett trasigt korsband. Det här är min egen personliga erfarenhet och det bästa sättet är att kontakta rasklubben för att få mer information och tips om uppfödare. Nästan alla raser har några problem och hundar är som oss man vet aldrig vad man kan drabbas av. Men till sist tror jag att du själv formar din hund på det mentala planet, men ju mindre hund desto lättare att "klema" bort den och överse små olater. Var frågvis och ta reda på fler olika uppfödare som du ska besöka. Börja inte med att se på valpar för då är risken att man faller direkt. Jag önskar er all lycka med en ny hund för utan kan man ju inte leva.:dog::twitcy::twitcy:
 

Valborg8

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Finland
HBK-Nr
650
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenhet av pomeranian.

Hejsan vi har en pomerania vi har bara trevliga erfarenheter av honom.Lätt att resa med , skäller nästan aldrig, älskar att åka husbil .I dag är han 13 år gammal o har hjärtfel men med medicinering klarar han sig bra o rätt så pigg o glad fortfarandecamping lae Florida 007.JPGHär sitter han o väntar på vad det ska bli för gott till frukost.
Hälsningar HBK 650
Eva Hasse o Linus
Det är fjärde vintern han får vara med oss i Spanien o Portugal tror nog han har lika härligt pensionärs liv som vi.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Erfarenhet av pomeranian.

Hade en Dvärgspets i 10 år och Lady som hon hette var helt fantastisk och finns fortfarande i mitt medvetande efter 8 års frånvaro en helt fantastisk hundras som är underbart söt, men kanske inte en hund för barnfamiljer efterom dom kan vara lite envisa och min kunde säga ifrån då. Kan rekommendera denna ras men orkar inte gå igenom ett avsked till.
 

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenhet av pomeranian.

Hejsan!
Jag har ingen erfarenhet av Pomerian men om jag var som ni så skulle jag ringa en uppfödare och få lite svar på mina frågor. Har en på förslag som har fött upp hundar i några år och är kunnig på rasen. Kennel Sable Shade's - Mittelspitz L

Lycka till

// AnnBritt
 
Toppen