• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarehet av Copilot??

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Erfarehet av Copilot??

Hej Anders,

Har också haft problem med att importen (uppstarten med ny POI-fil) hänger sig.
Lösningen, åtminstone som det har fungerat för mej, är att rensa alla specialtecken i csv-filen (eller ov2-filen).
Och se till att det bara finnas kommatecken som skiljer longitude/latitide/name: Inga kommatecken på andra ställen i texten!
Däremot är det inget krav att filen har UTM-8 format (kräver t ex Map Factor Navigator).

Beträffande versioner CoPilot, köpte en gång en version till en xPeria nånting, 2005 eller så. Hade sedan inga problem att uppdatera den till min Samsung S3 LTE.
Kan du inte gå in på Live 8 och begära Update eller nåt liknande?


Bosse

Jo, och den är uppdaterad till senaste version. Det jag avsåg var att CoPilot inte mera utvecklar den utan nu har den nya linjen med Copilot GPS och versioner på den.

Anders
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Anders Knarrevik,
  • Hade du en csv-fil som innehåller alla HBK platser för 2014? Åtminstone rykande aktuell för januari 2014?
  • Plus en beskrivning av platserna, en beskrivning som fungerar i CoPilot?
  • Och. hur gör man för att få dem att synas i CoPilot?

Så kan man tolka ditt inlägg.

Intresserad, nyfiken och angelägen!

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarehet av Copilot??

Filen från augusti 2013 har 2871 poster, alltså en plusdiff med drygt 300 mot den nya. Sjöberg håller som bäst på att uppdatera filen med text och bild för att passa Garmin. Han skrev häromveckan att platserna för Sverige var klara och vet var man kan ladda ned den.

Det var några år sedan jag konverterade filer till ov2 för att passa Copilot och Tomtom. Idag är det betydligt lättare med POIViewer som kan importera de flesta filtyper men tyvärr finns inte appen för Android.

Kanske att Sjöberg ser inlägget och kan svara?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Filen från augusti 2013 har 2871 poster, alltså en plusdiff med drygt 300 mot den nya. Sjöberg håller som bäst på att uppdatera filen med text och bild för att passa Garmin. Han skrev häromveckan att platserna för Sverige var klara och vet var man kan ladda ned den.

Det var några år sedan jag konverterade filer till ov2 för att passa Copilot och Tomtom. Idag är det betydligt lättare med POIViewer som kan importera de flesta filtyper men tyvärr finns inte appen för Android.

Kanske att Sjöberg ser inlägget och kan svara?

Bra. Jag avvaktar, kommer faktiskt inte ihåg varifrån jag hämtade originalfilen:
Men ov2, cvs, gpi eller gpx har ju inte med Android eller IOS att göra - format är format.
Det handlar om vilket format en app klarar.
ov2, cvs, gpx, gpi, mca, etc - Rätt format kan du plocka in i respektoe navigator oavsett operativsystem.
Tror jag, är nästan säker.
Eller inte?

//Bosse
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Filen från augusti 2013 har 2871 poster, alltså en plusdiff med drygt 300 mot den nya. Sjöberg håller som bäst på att uppdatera filen med text och bild för att passa Garmin. Han skrev häromveckan att platserna för Sverige var klara och vet var man kan ladda ned den.

Det var några år sedan jag konverterade filer till ov2 för att passa Copilot och Tomtom. Idag är det betydligt lättare med POIViewer som kan importera de flesta filtyper men tyvärr finns inte appen för Android.

Kanske att Sjöberg ser inlägget och kan svara?

Android? Korrigering:

POIViewer: Jag kör programmet på min PC, har ingen koppling till Android.
Därifrån kan jag konvertera filer hit och dit, många format - filer som jag kan lagra på min hårddisk och därifrån ladda ner till Linux, IOS, Android eller Windows maskiner, bara "maskinerna" har en en disk att lägga dom på;
Filerna kan läsas oavsett plattform av respektive appar, bara de har stöd för formatet.

Formatet styr, inte operativsystemet ...

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarehet av Copilot??

image-718101.png
image-714566.png
image-798558.png


POIViewer är en app som på en mängd olika sätt kan visa intressepunkter (POI) med både text och bild och som har koppling till diverse navigeringsappar.

Import av POI till appen sker enkelt genom att klicka på filen (csv, ov2, arc, kml, zip, m.fl.)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Jag har POIViewer installerat, och har försökt lägga in bilder.
Om jag sedan sparar det som .ov2 eller .csv och lägger in i CoPilot-mappen "Save" spelar ingen roll.
Bilderna kommer inte med, åtminstone inte i min CoPliot installation.
Har dock inte provat att bara lägga till en separat Description.

Anders: Vad gör jag fel?

Bosse
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarehet av Copilot??

image-718101.png
image-714566.png
image-798558.png


POIViewer är en app som på en mängd olika sätt kan visa intressepunkter (POI) med både text och bild och som har koppling till diverse navigeringsappar.

Import av POI till appen sker enkelt genom att klicka på filen (csv, ov2, arc, kml, zip, m.fl.)

POIVeiwer finns väl inte till Android, den funkar väl bara med Apples "maskiner"??
// Tommy :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Du kanske menar POIEdit eller POILoader?

Jag får nog säga "aha", det har gått upp ett ljus för mej;
Vi talar inte samma språk - jag pratar om Extra POI Editor för desktop.
Skärmklipp.JPG
Jag kör alltså programmet på min PC och flyttar över .csv-filer till platta/mobiltelefon.

Inte heller jag lyckas hitta POIViewer-appen på Google Play.
Oavsett, jag tror inte man kan få in Description eller Image/Link i CoPilot.

Bosse
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Jag har lagt in POI till CoPilot (Android) som en ny tråd i forum POI till GPS.
Där hittar man bl a .csv och .mca filer med innehåll enligt inläggen nedan (status november, ca 300 saknade av någon anledning).
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Erfarehet av Copilot??

Jag får nog säga "aha", det har gått upp ett ljus för mej;
Vi talar inte samma språk - jag pratar om POIViewer för desktop.
Jag kör alltså programmet på min PC och flyttar över .csv-filer till platta/mobiltelefon.

Inte heller jag lyckas hitta POIViewer-appen på Google Play.
Oavsett, jag tror inte man kan få in Description eller Image/Link i CoPilot.

Förresten, hur kopierar man in en bild i ett inlägg? Bifoga bildfil?

Bosse

Jag tog kontakt med utvecklaren för poiviewer för nån månad sen och frågade om det i framtiden är tänkbart att det kommer en version till android.
Svaret :

Well, unfortunately I don't have the time to make POIViewer for Android
in the foreseeable future.
Maybe later (but certainly not in 2014)

Sorry about that.

Regards,
David.
PS: There are a lot of good reason to buy an iPad beside POIViewer. :)


mvh jocke
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarehet av Copilot??

Det går att få in egna POI, tar väldigt lång tid om det är många. Nog räknar den tiden lite fel, tycker den räknar mer fel vid korta sträckor än längre (100mil). Har du lagt in din egen hastighet vi olika typer av väg ?



Använder att jag kan zooma ut för att titta längre bort på färdvägen och zooma in igen. t.ex för att få överblick om område/stad/avfarter innan jag kommit fram, dubbelkolla att rätt väg är vald etc.

Jag är väl bekant med Copilot, endast två parametrar kan väljas mot Sygics fyra (som också är valfria)

Har mailat Copilot om att jag saknar dom här funktionerna, kan ju hoppas att de lägger till dom.

Peter :)


Var lägge man inhastigheterna för de olika vägarna i Sygic??
// Tommy :wideeyed:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarehet av Copilot??

Nej Anders, den hastighet som Gps,n skall räkna på de olika vägarna.
t.ex 100km/tim på motorväg, 80km/tim på 90väg etc. Jag tror det är detta Peter menar i sitt inlägg. Denna inställning kan jag göra i min Garmin och även min Pioneer som sitter i HB,n.
När Sygic räknar ut tiden måste den veta vilken hastighet jag kommer att köra på de olika vägavsnitten. Jag hittar ingen sådan inställning.
// Tommy
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Erfarehet av Copilot??

Filen från augusti 2013 har 2871 poster, alltså en plusdiff med drygt 300 mot den nya. Sjöberg håller som bäst på att uppdatera filen med text och bild för att passa Garmin. Han skrev häromveckan att platserna för Sverige var klara och vet var man kan ladda ned den.

Det var några år sedan jag konverterade filer till ov2 för att passa Copilot och Tomtom. Idag är det betydligt lättare med POIViewer som kan importera de flesta filtyper men tyvärr finns inte appen för Android.

Kanske att Sjöberg ser inlägget och kan svara?

Jag missade inlägget och jag blev lite förbryllad över antalet platser jag med, men det har Botte styrt upp nu, kan tillägga att nästa fil kommer att innehålla ca 3000-3058 platser.
Idag har vi 3058 platser i ställplatslistan (exklusive privatplatser och Europa camping)
Det kommer att saknas några i den nya filen och den som vill fördjupa sig om varför kan titta här.
Längst ner i det inlägget kan man även lista ut hur långt jag har kommit, en bit i alla fall. :)

Jag kanske har hamnat lite off topic nu men i slutändan kanske erfarenheterna om copilot blir bättre. ;)

mvh jocke
 
Toppen