• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarehet av Copilot??

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har tröttnat på Cygics dåliga färdberäkningar och tänker prova Copilot. Har problem med att lägga in pois och kartan saknar vissa vägar. Finns det någon som har erfarenhet av Copilot?
//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarehet av Copilot??

Vilken telefon/platta använder du?

Copilot har blivit bättre med åren men ett tips är att prova Skobbler som är gratis online och endast 49 kr för hela Europa (iOS) om man väljer att ladda ned kartorna. Jag har ännu inte testat den i någon större utsträckning men den verkar lovande.

Till iPhone/iPad tycker jag att iGO är bäst, Western Europe är billig.

Intressepunkter (POI) kan man importera till POIViewer på ett enkelt sätt om man använder iPhone/iPad.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Hej.

Jag använder Copilot och är mycket nöjd med det.

Smidigt att använda och får mig bara att köra fel ibland ;)
senast hamnade jag mitt i Antwerpen av någon anledning när jag skulle köra förbi.

När man lägger till POI:s så räcker det med att lägga poi filen i en katalog och Copilot installerar dem åt dig, du får döpa vad samlingen skall heta sen e de klart. Den senaste uppdateringen förändrade gränssnittet och gjorde det mer användarvänligt.

Jag kör det både i plattan och telefonen, Android förstås.. Som alla fritänkare gör ;)


//Freddy
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Även jag använder CoPilot, är en hängiven Androidare, och det finns inte så många bra andra alternativ på den plattformen. Iaf inte till rimliga priser.
Har provat Map Factors Navigator (Free), men jag tycker den gör helt tokiga vägval, och gränssnittet är sisådär.

Jag har även Autoroute (Microsoft) och Map Factors Navigator i laptopen - men de matchar inte CoPilot i precision och användarvänlighet.
Autoroute klarar inte heller min 4K-upplösta Lenovo Yoga.

Jämfört med navigatorn i BMW'n finns det en del övrigt att önska när det gäller vägval, trafikinformation, mm.
Men det är lätt att lägga in egna POI i CoPilot, och appen är snabb att ändra sig om man bryter mot den föreslagna rutten.
Och BMW navigatorn och CoPilot gör för det mesta samma vägval (om man kör en rutt med båda två påslagna).

Använde CoPilot senast nu i december, på en resa till East Sussex (i närheten av Hastings).
Inga problem på vägen till Dunkerque eller i England, appen hittade allt okay, inklusive alla "sketna engelska stigar".

Så, mobilt sett, är CoPilot överlägsen. Jag kör den i min Nexus 7 platta och Samsung S3 LTE mobil helt utan problem.

Kan inte jämföra med Applevarianter, Iphone och Ipad är diskvalificerade för min del av ett antal skäl;
Bl a Apples sätt att styra upp användarna och svårigheten att göra som man vill på enheten.
Är det att "svära i kyrkan"?

Bosse
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarehet av Copilot??

Tack Bosse och Freddy. Jag har en Samsung platta. Jag har laddat in en gratisversion av Copilot, finns det någon annan version som är bättre och då tänker jag på betalversion.
//Tommy
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Jag kör både Copilot och Sygic.
Vad jag inte kan få in i huvudet är varför inte Copilot lägger till att man kan zooma ut under pågående navigering ??? Jag använder den funktionen i Sygic hela tiden. Och varför kan man inte få lika mycket information som i Sycic (t.ex hastighet, ETA, återstående sträcka + en till parameter jag brukar ha) samtidigt.

Hade Copilot haft de funktionerna hade jag lätt använt den i stället för Sygic då jag gillar Copilot bättre. Nu kör jag Sygic beroende på fördelarna den har.

Helst skulle jag vilja ha iGo som tyvärr för privatpersoner endast finns till iOs.

Peter :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Vad jag inte kan få in i huvudet är varför inte Copilot lägger till att man kan zooma ut under pågående navigering ??? Jag använder den funktionen i Sygic hela tiden. Och varför kan man inte få lika mycket information som i Sycic (t.ex hastighet, ETA, återstående sträcka + en till parameter jag brukar ha) samtidigt.

Din första synpunkt, zooma ut; du menar säkert att få en mindre skala på kartan. Kan jag inte svara på, har inte heller reagerat på det.
Din andra synpunkt, parametrarna som visas:
Vad jag förstår kan man bara ha två uppe, i och för sig valfria (klicka på t ex ETA så kan du välja).
Är antagligen begränsat till två på skärmen, men vet egentligen inte om man kan få flera.
Dock kan man få hastighetsbegränsning och hastighetsvarning en bit uppe till höger på skärmen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarehet av Copilot??

Jag kör både Copilot och Sygic.
Vad jag inte kan få in i huvudet är varför inte Copilot lägger till att man kan zooma ut under pågående navigering ??? Jag använder den funktionen i Sygic hela tiden. Och varför kan man inte få lika mycket information som i Sycic (t.ex hastighet, ETA, återstående sträcka + en till parameter jag brukar ha) samtidigt.

Hade Copilot haft de funktionerna hade jag lätt använt den i stället för Sygic då jag gillar Copilot bättre. Nu kör jag Sygic beroende på fördelarna den har.

Helst skulle jag vilja ha iGo som tyvärr för privatpersoner endast finns till iOs.

Peter :)

Det du beskriver om Sygic är också något jag uppskattar mycket. Att jag tappat sugen är att jag ofta kör till platse jag inte varit tidigare eller kör jag till destinationen från olika platser. Sygic räknar då på en färdväg om 15-20 mil ut en tid som är ca 2-3 timmar för mycket. Kan man ladda in HBK,s ställplatser i CoPilot.
//Tommy
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Det du beskriver om Sygic är också något jag uppskattar mycket. Att jag tappat sugen är att jag ofta kör till platse jag inte varit tidigare eller kör jag till destinationen från olika platser. Sygic räknar då på en färdväg om 15-20 mil ut en tid som är ca 2-3 timmar för mycket. Kan man ladda in HBK,s ställplatser i CoPilot.
//Tommy

Det går att få in egna POI, tar väldigt lång tid om det är många. Nog räknar den tiden lite fel, tycker den räknar mer fel vid korta sträckor än längre (100mil). Har du lagt in din egen hastighet vi olika typer av väg ?

Din första synpunkt, zooma ut; du menar säkert att få en mindre skala på kartan. Kan jag inte svara på, har inte heller reagerat på det.
Din andra synpunkt, parametrarna som visas:
Vad jag förstår kan man bara ha två uppe, i och för sig valfria (klicka på t ex ETA så kan du välja).
Är antagligen begränsat till två på skärmen, men vet egentligen inte om man kan få flera.

Använder att jag kan zooma ut för att titta längre bort på färdvägen och zooma in igen. t.ex för att få överblick om område/stad/avfarter innan jag kommit fram, dubbelkolla att rätt väg är vald etc.

Jag är väl bekant med Copilot, endast två parametrar kan väljas mot Sygics fyra (som också är valfria)

Har mailat Copilot om att jag saknar dom här funktionerna, kan ju hoppas att de lägger till dom.

Peter :)
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Det du beskriver om Sygic är också något jag uppskattar mycket. Att jag tappat sugen är att jag ofta kör till platse jag inte varit tidigare eller kör jag till destinationen från olika platser. Sygic räknar då på en färdväg om 15-20 mil ut en tid som är ca 2-3 timmar för mycket. Kan man ladda in HBK,s ställplatser i CoPilot.
//Tommy

Här kommer Hbk Ställplatser 2014 (januari) som en csv-fil.
Ladda ner t ex till "Hämtade filer".
Koppla in din platta eller mobil, i PC:n via USB, Kies, bluetooth eller whatever.
ES File Explorer är också bra. Du måste komma åt mapparna i din Android-enhet.
Gå in i Utforskaren, välj mobilen/plattan, välj Phone eller SD kort, välj "com.alk.copilot.mapviewer" (på min Samsung), välj "EU" (om du har Europakartor), välj "Save".
Klistra in filen från Hämtade filer till Save. Starta CoPilot och följ instruktionerna.
Om du vill ta bort POI, från mappen Save, dubbelklicka på "user_places", välj din fil och delete.
Prova med min bifogade fil, har den i min Samsung CoPilot;

PS. CoPilot gillar inte specialtecken, ü, spanska n, etc. Rensa alla liknande om du gör en egen innan import. Du kan skapa csv-filer i Excel t ex. Tre kolumner: "Longitude,Latitude,Name" i första raden, sedan fyller du bara på med plats efter plats, rad efter rad. DS.

Denna fil får inte läggas på HBKs öppna del. Ladda upp den i forumdelen "POI till GPS" istället.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarehet av Copilot??

Tusen tack Bosse. Har just fått helgjobb låter det som. Är ute på resa och har bara plattan med mig. Hoppas det blir någon timme över mellan skidåkningen i helgen.
Ha de gott // Tommy
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Erfarehet av Copilot??

Kämpar också med detta. Har en tidig Samsung Tab 7 och Sygic i senaste version, som ju egentligen är bra med både stor visning av siffror och med POI-import som fungerar, kraschar tyvärr väldigt ofta.

Har Copilot 8 Live sedan tidigare. Fungerar OK men är ju inte så modernt mera och uppdateras vad jag vet inte mer.

Laddade ner nya Copilot GPS och försökte importera POI:s men såsom för andra hänger den sig halvvägs. Trots lång väntan och kontakt med supporten har jag inte lyckats få in HBK:S POI:s. Gett upp nu eftersom CoPilots siffror och instruktioner är alldeles för små för mig där de ligger i underkant på skärmen. Finns ju mycket plats för större. Dessutom kunde man inte stänga av rösten på ett enkelt sett vad jag kunde leta mig fram till innan jag gav upp.

Så jag får väl omstarta plattan några gånger per dag med Sygic eller testa Navigon på nästa tur.

Anders
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Det går att få in egna POI, tar väldigt lång tid om det är många. Nog räknar den tiden lite fel, tycker den räknar mer fel vid korta sträckor än längre (100mil). Har du lagt in din egen hastighet vi olika typer av väg ?

Använder att jag kan zooma ut för att titta längre bort på färdvägen och zooma in igen. t.ex för att få överblick om område/stad/avfarter innan jag kommit fram, dubbelkolla att rätt väg är vald etc.

Jag är väl bekant med Copilot, endast två parametrar kan väljas mot Sygics fyra (som också är valfria)

Har mailat Copilot om att jag saknar dom här funktionerna, kan ju hoppas att de lägger till dom.

Peter :)

Zoom out: Okay, förstår det du säger om zoom, ETA, etc. Har inget svar.

Ladda in POI: Har inga problem, är dock noggrann när jag editerar csv-filen, inga specialtecken, rätt koordinater, +/-, etc.
Framför allt inga kommatecken i beskrivningstext (åtskiljer ju fälten).
Har lagt in cirkus 3000 ställplatser, går på 3 sekunder.

Egen hastighet: Gå in på "Rutt" och välj "Fordonsinställningar", där hittar du det mesta.

Bosse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.758
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Erfarehet av Copilot??

Anders, jag skulle nästan tro att du har något annat problem, kanske minnesbrist, om Sygic kraschar ofta, vi kör den senaste versionen i en relativt gammal HTC, och den kraschar aldrig?
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarehet av Copilot??

Ja Anders,vissa av oss har problem. Vad jag inte förstår är varför vi har så olika problem. Beror det på vad vi använder för "maskin" eller? Det verkar som att de problemen jag har med fel restider inte finns hos någon annan och de problemen du har med att plattan hänger sig etc har inte ja.
//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarehet av Copilot??

Här kommer Hbk Ställplatser 2014 (januari) som en csv-fil.

image-716309.png


image-721886.png


Skillnaden mellan HBK-filerna, den övre gpx och den undre csv är som synes att gpx-filen innehåller information om husbilsplatsen.
Det finns dessutom gpi-filer med bild på respektive plats som Sjöberg lägger ned stort arbete på.

Vidare kan jag se att csv-filen från 2014 innehåller några hundratal färre platser än tidigare, man kan undra varför?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Erfarehet av Copilot??

Ja Anders,vissa av oss har problem. Vad jag inte förstår är varför vi har så olika problem. Beror det på vad vi använder för "maskin" eller? Det verkar som att de problemen jag har med fel restider inte finns hos någon annan och de problemen du har med att plattan hänger sig etc har inte ja.
//Tommy

Jo, jobbigt. Speciellt som Sygic tidigare fungerat felfritt men nu efter en av alla dessa uppdateringar inte längre vill vara med.

Anders
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

Kämpar också med detta. Har en tidig Samsung Tab 7 och Sygic i senaste version, som ju egentligen är bra med både stor visning av siffror och med POI-import som fungerar, kraschar tyvärr väldigt ofta.

Har Copilot 8 Live sedan tidigare. Fungerar OK men är ju inte så modernt mera och uppdateras vad jag vet inte mer.

Laddade ner nya Copilot GPS och försökte importera POI:s men såsom för andra hänger den sig halvvägs. Trots lång väntan och kontakt med supporten har jag inte lyckats få in HBK:S POI:s. Gett upp nu eftersom CoPilots siffror och instruktioner är alldeles för små för mig där de ligger i underkant på skärmen. Finns ju mycket plats för större. Dessutom kunde man inte stänga av rösten på ett enkelt sett vad jag kunde leta mig fram till innan jag gav upp.

Så jag får väl omstarta plattan några gånger per dag med Sygic eller testa Navigon på nästa tur.

Anders

Hej Anders,

Har också haft problem med att importen (uppstarten med ny POI-fil) hänger sig.
Lösningen, åtminstone som det har fungerat för mej, är att rensa alla specialtecken i csv-filen (eller ov2-filen).
Och se till att det bara finnas kommatecken som skiljer longitude/latitide/name: Inga kommatecken på andra ställen i texten!
Däremot är det inget krav att filen har UTM-8 format (kräver t ex Map Factor Navigator).

Beträffande versioner CoPilot, köpte en gång en version till en xPeria nånting, 2005 eller så. Hade sedan inga problem att uppdatera den till min Samsung S3 LTE.
Kan du inte gå in på Live 8 och begära Update eller nåt liknande?

Bosse
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarehet av Copilot??

image-716309.png


image-721886.png


Skillnaden mellan HBK-filerna, den övre gpx och den undre csv är som synes att gpx-filen innehåller information om husbilsplatsen.
Det finns dessutom gpi-filer med bild på respektive plats som Sjöberg lägger ned stort arbete på.

Vidare kan jag se att csv-filen från 2014 innehåller några hundratal färre platser än tidigare, man kan undra varför?

Hej Anders Knarrevik,

Den csv-fil jag lagt ut innehåller inga bilder whatsoever, bara longitud,latitude,name. Det jag har fått CoPilot att fungera med.
Har provat med POI Editor m fl, inget fungerar för att få med bilder.
Detta eftersom jag använt den till CoPilot.
  • Kan man få med bilder in i CoPílot?
  • Hur gör man då?
  • Vilken originalfil använder man?

Varför den saknar ett antal ställplatser kan jag inte svara på.
Har du en aktuell HBK-fil csv som jag kan ladda ner är jag tacksam.

Hör av dej, pls!

Bosse
 
Toppen