• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfabank för nyblivna husbilsägare

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Hej alla glada husbilsägare!
Jag är nybliven medlem i HBK och har ingen husbil ännu, men kommer att köpa en i början av nästa år. Har kollat runt ett tag på hemsidan för att försöka inhämta så mycket kunskap som möjligt. Hemsidan är verkligen suverän!

Kom ändå på att jag saknar ett ställe för oss nybörjare, dit vi kan gå in för få enkla praktiska råd och kunna ta del av erfarenheter från er som kört husbil i många år.

Vi bor i Stockholm och är golfspelare som gillar att spela på olika golfbanor. Har då läst och kommit på att husbil är det mest ultimata man kan nå. Förmodligen helt perfekt.
Har haft husvagn en gång i tiden och fick redan då uppleva en del avigsidor t.ex. när man är ute på vägarna med ett större ekipage och barnen i baksätet behöver stanna för att kissa. Min minnesbild från västkusten t.ex. var då att det fanns bommar nästan överallt, det gick inte att komma av vägen förutom vid p-platser.
Osäker på om det är samma förhållande idag, har inte haft anledning att kolla in detta på ett tag. Vi har kört motorcykel några år och då har det varit andra platser som gällt.

Jag har ett förslag på en Erfarenhetsbank där råd och erfarenheter kan samlas ihop och dit nyblivna husbilsägare och vi på tankestadiet kan gå för att kunna ta del av erfarenheter m.m.
Det skulle vara intressant, så här i början, att t.ex. få tips och idéer beträffande sådana praktiska saker som:
- Var kan man t.ex. ställa husbilen när den inte används, finns det bevakade platser?
- Får man ställa upp husvagnen på tomten?
- Hur gör man på vintern, finns det möjligen någon lokal i Stockholmstrakten?
- Det där med gråvatten och spillvatten har jag också funderat på och kunnat läsa mig till att vissa aktiviteter redan är på gång beträffande detta.
- Ställplatser och hur det funkar är också intressant för oss nybörjare.
- Finns det någon bra HBK-försäkring eller specialförsäkring för husbil?
- Vad ska man tänka på när man köper en husbil?

Listan kan säkert göras längre, jag stannar här och hoppas på att jag inte slår in öppna dörrar eller att detta redan finns på hemsidan.
V-backen :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Erfabank för nyblivna husbilsägare

Stockholm Parkering har en inhägnad parkering i Grimsta, vid Vällingbyrondellen där det står flera husbilar. Den är dock inte bevakad.

Birgitta
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Erfabank för nyblivna husbilsägare

Tack för tipset!
Har varit där och kollat läget.
Enligt Stockholms Parkering AB så är det en husvagnsuppställning med 40 platser.
Där står flera husbilar.
Låst grind och högt stängsel, verkar vara en bra parkering och relativt nära.
V-backen
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Erfabank för nyblivna husbilsägare

............
- Vad ska man tänka på när man köper en husbil?

Listan kan säkert göras längre, jag stannar här och hoppas på att jag inte slår in öppna dörrar eller att detta redan finns på hemsidan.
V-backen :rolleyes:[/quote]
------------------------------
Kände ungefär likadant när jag började i sensommar/höst att leta husbil (igen).
2-3 timmars letande på nätet nästan dagligen och att gå med i olika forum gav MYCKET!
Men ....
Det finns ingenstans att leta på det sätt som du beskriver - och skulle nog vara lite svårt att få till det - kan jag tro.
Vilket HB-forum nappar på den idee´n??
Mitt bästa råd är att lungt och stilla vara ute på nätet och läsa och åter läsa.
Å sen börja skriva och fråga och fundera och fråga igen och åka runt till olika HB-handlare och diskutera och fråga och läsa mera på nätet och fråga igen på olika forum. Hmmmmm blev mycket konstigt formulerat men jag tror du/ni förstår. :)

Blocket, annonsbörsen eller nån tysk nätsida om HB ger väldigt mycket information som man behöver som grund - bla för att kunna ställa frågor och följdfrågor. Även om det är otroligt dålig information i många annonser plus att många inte svarar på mejlfrågor - det verkar som om de (vissa) inte vill sälja.
Sen verkar ju en del HB som är från sent 80-tal till tidigt 90-tal vara prissatta på ett sätt som få förstår. Dvs lite väl höga priser på dessa - jämför med bilbranschen. :cool:
Nåväl priserna kommer nog att gå ner i vinter och ev. även vara låga våren -09 med den lågkonjuktur vi nu ser framför oss.
.
Lycka till! :)
.
 
F

F.d. 1765

Guest
Sv: Erfabank för nyblivna husbilsägare

Hej! Mycket bra. Jag och min man har också planer på att köpa en husbil. Vi har ingen erfarenhet av varken husvagn eller husbil förut. Vore bra om det fanns något forum där man kan få tips och råd inför husbilsköpet. MVH christina Eleonor medlem nr 2997
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Erfabank för nyblivna husbilsägare

Hej jag tror det bästa som patric skriver är å kasta in en fråga här i forumet när nästan alla frågor kanske är eller blir specifika för just frågeställarn iomed olika erfarenhet å husbilsmärken å modeller är nästan lika många som medlemmar (ja nästan i alla fall):cool:

fråga på
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen