Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Fordonen är nu obesiktade, oskattade, oregistrerade, oförsäkrade och de körs av 16–17 åringar utan körkort och trafikutbildning.
Polisen tycks inte bry sig!
Problemet är att dessa fordon efter att de godkänts av Svensk Bilprovning undantagslöst ändrats av ungdomarna så att de nu går att köra lika fort som en personbil och låter som en trimmad dragster bakom ett svart rökmoln, alltså gjorts olagliga.
Fordonen är nu obesiktade, oskattade, oregistrerade, oförsäkrade och de körs av 16–17 åringar utan körkort och trafikutbildning.
Polisen tycks inte bry sig!
Problemet är att dessa fordon efter att de godkänts av Svensk Bilprovning undantagslöst ändrats av ungdomarna så att de nu går att köra lika fort som en personbil och låter som en trimmad dragster bakom ett svart rökmoln, alltså gjorts olagliga.
Fordonen är nu obesiktade, oskattade, oregistrerade, oförsäkrade och de körs av 16–17 åringar utan körkort och trafikutbildning.
Polisen tycks inte bry sig!
Tycker det är otroligt dåligt att peka ut alla epa/a-traktor ungdomar.
Många av dessa har traktorn som transportmedel i obygder o oväder.
I mina trakter är det en sport att göra dem så olagliga som möjligt, det vill säga att se vem som kan trimma motorn så att de svarta strecken i asfalten blir så långa som möjligt!
Att sen också hävda att alla fyrhjulingar undantagslöst trimmas och sen framförs obesiktigade, oskattade, oregistrerade och oförsäkrade av 16-17 åringar utan körkort är ju bara löjligt.
Fakta på den eller är det också bara ”pensionärsgnäll” ?
Rubriken på tråden är "Epatraktor/A-traktor - pest/kolera"!
Möjligtvis har de ett existensberättigande i glesbygd men absolut inte nattetid i tätbebyggda områden i händerna på ansvarslösa ungdomar där de bara ställer till obehag bland övrig befolkning.
Bort med dem - ju fortare desto bättre!
Tanken bakom Epa-traktorn var från början en helt annan än den leksak den är idag, nämligen ett nyttofordon i brist på vanliga traktorer.
Citat Wikipedia:
EPA-traktorerna blev vanliga under 30-talet, och var strax innan andra världskriget uppe i ca 5000. Den svenska staten gick då in och tillsatte år 1939 en utredning, som 31 maj 1940 utmynnade i EPA-traktorkungörelsen (1940:440) om "hänförande av vissa automobiler till fordonstypen motorredskap", där beskrevs bestämmelserna om hur en EPA-traktor fick konstrueras och framföras. Den 1 juli 1952 infördes registreringsplikt för EPA-traktorerna.
Under 1950-talet började EPA-traktorerna att dö ut, nya riktiga traktorer hade sjunkit i pris och fanns mer tillgängliga, och när trepunktslyften infördes på de riktiga traktorerna, till exempel Ferguson TE20, Fordson Höglund och Volvos T-serie, blev det mer eller mindre dödsstöten för EPA-traktorerna.
EPA-traktorerna var nästan bortglömda, när finurliga ungdomar upptäckte att de med hjälp av EPA-traktorlagen kunde få köra innan de fyllt 18 år. Under 60- och 70-talet ökade antalet EPA-traktorer snabbt igen, så både regeringen och trafiksäkerhetsverket fick upp ögonen för dem.
Man införde då år 1963 möjligheten att kunna bygga om och registrera bilen/lastbilen som A-traktor. Detta utnyttjades inte i den omfattning trafiksäkerhetsverket hade tänkt, då ungdomarna snabbt lärde sig att A-traktorerna hade hårdare regler för utväxlingen och topphastigheten än EPA-traktorn, och gick därför inte att köra snabbare än 30km/h.
Den då sittande regeringen bestämde att den 31 mars 1975 skulle EPA-traktorerna förbjudas och EPA-traktorreglerna ersätts av A-traktorreglerna, på grund av att de ansåg EPA-traktorerna vara en fara i trafiken och en olycksrisk. De i trafik varande fick dispens att användas i trafik i tre år fram till mars 1978, men dispensen för brukandet förlängdes 1976 av kommunikationsministern till att gälla fram till mars 1980. Men efter protester och insamling av ca 6800 namnunderskrifter, ändrade regeringen 1978 sin uppfattning, och beslöt att de EPA-traktorer som redan finns skall få finnas kvar.
Efter att regeringen 1978 ändrat sig och de EPA-traktorer som redan fanns i trafik skulle få finnas kvar, så ombads fordonets ägare att till länsstyrelsen anmäla om han eller hon avsåg att bruka fordonet efter utgången av mars månad 1980, samt uppge registreringsnummer, för från och med mars 1980 infördes besiktningsplikt för de gamla EPA-traktorerna.