• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EP stödben, klen kabeldimension

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
EP har monterat stödben, kopplat 25 kvadrat pluskabel till bodelsbatteriet avsäkrad, minus har man anslutit till chassi, det innebär ett orginalkablage på 16 kvadrat leder minus, som dessutom är relativt långt och skarvat, jag anser att detta är för klent ,hydraulpumpen drar momentat upp till 120A, men normalt 50-70A i drift,ska jag vara nöjd med installationen?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
E&P ansluts alltid till startbatteriet, har aldrig hört att deras ombud frångår detta.
Mitt kablage är 25mm. osäker på hur minus är dragen på min.
Jag har dock alltid motorn igång för högsta möjliga spänning när jag manövrerar benen som drar en rejäl ström.
På min bil är det kopplat närmaste vägen och det är bodelsbatteriet,för att köra benen måste tändningen vara av.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Det är bra att ha stödbenen kopplat till bilbatteri och att ha den kopplat så att handbromsen måste vara på så kan man starta motorn när man använder den och inte riskera att batteriet tar slut.

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!

Miro hjälpte mig med att koppla det på ett annat sätt.

- Vi står still 5-6 månader i Spanien och vill absolut inte stå så länge med handbromsen aktiverad.

- Strömmen kopplad från bodelsbatterierna. 200 Ah Lithium.

- Stödbenen går upp automatiskt när tändningen slås på.

Jag är jättenöjd med den lösningen.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har ju inte handbromsen aktiverad när jag har parkerat, å andra sidan så har jag inte tändningen till heller :) Det värsta som händer är att jag glömmer att dra till handbromsen innan jag slår till tändningen men då tutar det ju bara och benen går upp.

Det har ju inte med tråden att göra men jag besiktade igår med blankt papper, känns bra efter att bilen rullat drygt 2200 mil förra säsongen :)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej!

Miro hjälpte mig med att koppla det på ett annat sätt.

- Vi står still 5-6 månader i Spanien och vill absolut inte stå så länge med handbromsen aktiverad.

- Strömmen kopplad från bodelsbatterierna. 200 Ah Lithium.

- Stödbenen går upp automatiskt när tändningen slås på.

Jag är jättenöjd med den lösningen.
På samma sätt är den kopplad på min bil, enligt EP gör man så på Mercedes med elektrisk handbroms, men på en FIAT går det bra att lossa handbromsen efter man slagit av tändningen.
Nu var frågan kabeldimension, har du orginal klen minuskabel bara, jag tror inte EP tänkt på detta,utan jordar till chassi utan att fungera på vilken väg strömmen tar, är det kopplat till startbatteri är det inget problem där finns ordentligt kablage.
När det gäller strömförbrukningen spelar det ingen roll, dra kanske 0.5Ah att köra ned benen.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När jag kört ner benen och stängt av tändningen så kan jag lägga ur handbromsen utan att benen går upp, så länge jag inte slår på tändningen. Som någon skriver så vill man inte ha den ansatt i månader.
Min handbroms går på tryckluft.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
På samma sätt är den kopplad på min bil, enligt EP gör man så på Mercedes med elektrisk handbroms, men på en FIAT går det bra att lossa handbromsen efter man slagit av tändningen.
Nu var frågan kabeldimension, har du orginal klen minuskabel bara, jag tror inte EP tänkt på detta,utan jordar till chassi utan att fungera på vilken väg strömmen tar, är det kopplat till startbatteri är det inget problem där finns ordentligt kablage.
När det gäller strömförbrukningen spelar det ingen roll, dra kanske 0.5Ah att köra ned benen.
Har du nära till ev. Inverter så har du bra jord på dess minusanslutning, kan vara ett bättre alternativ.

Toppen