• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Enligt Hymer: Att Euro6 inte laddar bodelsbatterier är en egenskap, inte ett problem

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
vet ni att problemet med euro 6 och laddning är EN EGENSKAP INGET FEL! DET ÄR EN EGENSKAP!! ENLIGT TILLVERKAREN HYMER
 
Senast ändrad:

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
då ska fanken alla som köper en sådan bil bli informerade att det kostar ytterligare 7.10 000 att få den att funka och med egen erfarenhet så gör den inte det trotts att en booster laddare är monterad av dom till detta belopp
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Løsningen med å stenge av Smartcharge funksjonen koster ikke stort, men en må benytte et autorisert MB verkstad for jobben og en må spesifisere at en vill ha denne funksjonen avstengt (tror ikke de har lov til å foreslå dette). Hymer har ikke mulighet til å slå av funksjonen systematisk, og få av Hymer sine service steder kan gjøre jobben. En systematisk avstengning av dette kan koste MB mye i bot til EU da det øker gjennomsnittet på CO2 utslipp fra solgte biler.

Du vil finne samme problem på alle bobiler bygget på MB Sprinter etter 2016, selv om enkelte mindre påbyggere som kjenner til problemet sørger for å slå av Smartcharge (helst uten at det blir rapportert til MB).

En ladebooster for bobatteri fra CTEK koster ikke mange tusen kroner. Men om den fungerer fullt ut sammen med Smartcharge er en annen sak.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
då ska fanken alla som köper en sådan bil bli informerade att det kostar ytterligare 7.10 000 att få den att funka och med egen erfarenhet så gör den inte det trotts att en booster laddare är monterad av dom till detta belopp
Fungerar inte laddningen skall du kontakta verkstaden som monterad då har det blivit felkopplat,enligt din andra tråd var detta i Tyskland,som tidigare detta är inget fel att Euro6 inte laddar bodelen utan en systemfunktion.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En så grov miss får tillverkarna inte tillåta sig, och om det ändå blir så måste ju kunderna hållas skadeslösa. I varje fall borde man ju bekosta bortprogrammeringen av den intelligenta laddningen. Då fungerar ju generatorn normalt. Jag anser att det är ett garantifel. En husbil utan laddning av bodelsbatteriet är ju närmast oanvändbar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja ett så uppenbart fel från biltillverkaren, bodelstillverkaren eller leverantören.... sk.. samma vem egentligen.... har man ju inte ens någon anledning att fundera själv på hur man skall åtgärda.

Åk tillbaka till firman man köpt den från, ställ bilen utanför, gå in och lägg nyckeln på försäljarens bord, säg "FIXA jag kommer och hämtar bilen i morgon e.m."
Skulle de vifta med en räkning vid leverans så är det väl bara att säga skicka den till den klant som glömde att se till att laddningen funkade när de slutkollade bilen efter tillverkning..... ta nyckeln och åk därifrån.
Alla andra tillkrånglade situationer som verkar uppstå har jag nog inte någon förståelse för. En husbil som inte laddar bobatteriet rejält är ju ingen husbil, och det är ju en husbil man köpt......

Batteriet skall ju laddas till fullo redan från början naturligtvis, om man sedan ev. vill förfina laddningen från ren generatorladdning till kontrollerad laddning med typ en Ctek 250 eller liknande extra låda för att behandla batteriet på bästa sätt och som inte ingick vid köpet, får man ju avgöra efteråt om man vill kosta på. Men ladda till fullo från generatorn skall ju bilen naturligtvis klara från början. Allt annat är ju egentligen rätt löjligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Olof!
Menar du att Mercedes ändrat så att laddningen fungerar som en vanlig generator?
Det beror nog på vilken husbilsbyggare som gör bilen,men kan konstatera att booster ingår i standard utrustningen på vissa i allafall,man är numer väl medveten om problemet att Euro6 endast laddar under motorbroms i stort sett.
Om Mercedes har tagit bort det helt får du du nog fråga husbilsbyggaren hur dom beställt chassit.
 
Senast ändrad:

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Håller med men när dom inte tar sitt ansvar så ska trådar dyka
Ja ett så uppenbart fel från biltillverkaren, bodelstillverkaren eller leverantören.... sk.. samma vem egentligen.... har man ju inte ens någon anledning att fundera själv på hur man skall åtgärda.

Åk tillbaka till firman man köpt den från, ställ bilen utanför, gå in och lägg nyckeln på försäljarens bord, säg "FIXA jag kommer och hämtar bilen i morgon e.m."
Skulle de vifta med en räkning vid leverans så är det väl bara att säga skicka den till den klant som glömde att se till att laddningen funkade när de slutkollade bilen efter tillverkning..... ta nyckeln och åk därifrån.
Alla andra tillkrånglade situationer som verkar uppstå har jag nog inte någon förståelse för. En husbil som inte laddar bobatteriet rejält är ju ingen husbil, och det är ju en husbil man köpt......

Batteriet skall ju laddas till fullo redan från början naturligtvis, om man sedan ev. vill förfina laddningen från ren generatorladdning till kontrollerad laddning med typ en Ctek 250 eller liknande extra låda för att behandla batteriet på bästa sätt och som inte ingick vid köpet, får man ju avgöra efteråt om man vill kosta på. Men ladda till fullo från generatorn skall ju bilen naturligtvis klara från början. Allt annat är ju egentligen rätt löjligt.

M.v.h. JANKRO.
Men är våran bil efter att man ändrat laddningen fortfarande euro 6? och jag håller med däng nycklarna i bordet och få en ännu sämre bil tillbaka! dessutom tro mig när jag hämtar bilen efter 2- 3 månader så blir jag upplyst om att du har inte gjort tät test så nu gäller inte garantin !!!!!! tiden hade gått ut med 1 vecka 1 vecka ren skam ere!
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
En så grov miss får tillverkarna inte tillåta sig, och om det ändå blir så måste ju kunderna hållas skadeslösa. I varje fall borde man ju bekosta bortprogrammeringen av den intelligenta laddningen. Då fungerar ju generatorn normalt. Jag anser att det är ett garantifel. En husbil utan laddning av bodelsbatteriet är ju närmast oanvändbar.
Så rätt men hymer Örebro Marcus ansvarig svarar inte bryr sig inte han har cachat hem firman är såld sitter på jobbet 1 år för eventuell bonus förmodligen enligt avtal. har sökt försökt kontakt honom män nä så KÖP INTE EN HYMER.vill inte lägga ut namn men han är ansvarig.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Så rätt men hymer Örebro Marcus ansvarig svarar inte bryr sig inte han har cachat hem firman är såld sitter på jobbet 1 år för eventuell bonus förmodligen enligt avtal. har sökt försökt kontakt honom män nä så KÖP INTE EN HYMER.vill inte lägga ut namn men han är ansvarig.
Är Caravan trailer Örebro sålt?
 
Toppen