Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du uppfattar "din" spegelbild som en "annan" människa. Står du mitt emot en annan människa så vet du att dennes högra hand är mitt emot din vänstra. Om du står framför spegeln och vickar lite på din vänstra hand så tycker du att spegelbilden vickar på den högra.I en spegel växlar vänster och höger men inte upp och ned. Varför?
Faktiskt ganska logiskt, används även av flyget. Vad har dessa två gemensamt som gör att de använder samma hastighetsmått. Inte så mycket i skärgårdsnavigering eller privatflyg som i större skala. Jo, de kan färdas den kortaste vägen mellan två punkter via den s.k. storcirkeln.Varför ... seglar i x knop?
Då man utformade det romerska räknesättet insåg man inte nollans storhet.Varför finns det ingen nolla i det romerska siffrorna?
185,2 m är en kabellängd.Faktiskt ganska logiskt, används även av flyget. Vad har dessa två gemensamt som gör att de använder samma hastighetsmått. Inte så mycket i skärgårdsnavigering eller privatflyg som i större skala. Jo, de kan färdas den kortaste vägen mellan två punkter via den s.k. storcirkeln.
Jordens omkrets är bra nära 40000 km hur man än mäter det, runt ekvatorn eller via polerna. Man kan dela in jorden vid ekvatorn eller godtycklig storcirkel i 360 grader som i sin tur delas ytterligare i 60 bågminuter. Minns att detta också används i GPS-sammanhang.
Dela omkretsen 40000 km i 360 grader och ytterligare ned till bågminuter så blir det cirka 1.852 km per sådan bågminut (alltså inte tidsenheten).
1 knop är alltså en bågminut/timmen.
Med vänlig hälsning / Erik Edlund
Faktiskt ganska logiskt, används även av flyget. Vad har dessa två gemensamt som gör att de använder samma hastighetsmått. Inte så mycket i skärgårdsnavigering eller privatflyg som i större skala. Jo, de kan färdas den kortaste vägen mellan två punkter via den s.k. storcirkeln.
Jordens omkrets är bra nära 40000 km hur man än mäter det, runt ekvatorn eller via polerna. Man kan dela in jorden vid ekvatorn eller godtycklig storcirkel i 360 grader som i sin tur delas ytterligare i 60 bågminuter. Minns att detta också används i GPS-sammanhang.
Dela omkretsen 40000 km i 360 grader och ytterligare ned till bågminuter så blir det cirka 1.852 km per sådan bågminut (alltså inte tidsenheten).
1 knop är alltså en bågminut/timmen.
Med vänlig hälsning / Erik Edlund
Yia mas = För ossHej
Jamas säger man i Grekland i stället för skål och kom till Sverige efter kriget på Cypern, har jag hört.
Jag vet inte om det är så.
Mvh. Klas
Man kan undra varför det metriska systemet är så poppis .Vem har kommit på den bisarra idén att tillverka insexnycklar med måttet 5,5 millimeter ? Det finns
7/32" mycket enklare .
Ett räkneex 7/16"+1/2" =15/16" eller 7/8"+11/16"= 1-9/16"
En ölburk är 4.5" hög och 2.5" i diameter .mycket lättare
I en spegel växlar vänster och höger men inte upp och ned. Varför?
Varför är 4,5" enklare än 5,5 mm?
Om man nu vill ha ett enklare system använd SI-systemet som nästan alla länder använder utom tre. Se nedan.
Vi behöver bara använda 7 grundenheter för allt som har med storheter att göra.
I tekniska sammanhang vid beräkning använder Jänkarna ofta vårat system.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
Visa bilaga 111254
Usa med sina egna storheter
Visa bilaga 111258
Varför krongla till det?
//Arne B
Man kan undra varför det metriska systemet är så poppis .Vem har kommit på den bisarra idén att tillverka insexnycklar med måttet 5,5 millimeter ? Det finns
7/32" mycket enklare .
Ett räkneex 7/16"+1/2" =15/16" eller 7/8"+11/16"= 1-9/16"
En ölburk är 4.5" hög och 2.5" i diameter .mycket lättare