• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Endast laddning med solpaneler (ej generator)

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag har en gammal dam, Fiat Ducato 1990 med en en jämrörelsevis enkel EBL. Bodelsbatteriet laddades tidigare från två håll, dels direkt från generatorn och dels via en CTEK-laddare (Marin200) kopplad till 220V när det fanns tillgängligt. Det gamla bodelsbatteriet åker ut och ersätts med 2 st AGM 100A vardera. 2-3 solpaneler på 100W vardera ska via MPPT-regulator ladda batterierna (och startbatteriet). Eftersom jag är osäker på hur MPPT'n och generatorladdning är kompatibla tänker jag endast låta solpanelerna ladda bodelsbatteriet (och CTEK'n när jag kan). 2-300 w borde kunna klara det ganska galant. Några synpunkter på detta? Jag är ju ny på det här med solpaneler. :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en gammal dam, Fiat Ducato 1990 med en en jämrörelsevis enkel EBL. Bodelsbatteriet laddades tidigare från två håll, dels direkt från generatorn och dels via en CTEK-laddare (Marin200) kopplad till 220V när det fanns tillgängligt. Det gamla bodelsbatteriet åker ut och ersätts med 2 st AGM 100A vardera. 2-3 solpaneler på 100W vardera ska via MPPT-regulator ladda batterierna (och startbatteriet). Eftersom jag är osäker på hur MPPT'n och generatorladdning är kompatibla tänker jag endast låta solpanelerna ladda bodelsbatteriet (och CTEK'n när jag kan). 2-300 w borde kunna klara det ganska galant. Några synpunkter på detta? Jag är ju ny på det här med solpaneler. :)
Koppla inte ur generatorladdning, det fungera bra med flera laddkällor, många har generator,solcell, 230V laddning ,du behöver inte fundera på detta ,utan det går bra att kombinera.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Startbatteriet och bodelsbatteriet laddas från MPPT, via var sin utgång BATT1 och BATT2 (1A). Men Bodelsbatteriet och Startbatteriet är sammankopplade via generatorn. Hur påverkar det?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det betyder ju också att om du inte har koll så kan du dra ner även startbatteriet så bilen inte startar.

Den vanliga och normala kopplingen är ju att startbatteri och generator/bildelen kopplas samman med bodelsbatterierna av ett relä som som styrs och drar när D+ från generatorn ger ström och bilmotorn är igång (den signal som släcker laddlampan på panelen).
När bilen är avstängd och generatorn inte laddar så skall bildelen och bodelen separeras av reläet så man inte blir utan ström i bildelen om man somnar ifrån TV'n ;).
Ofta original är det en ren till/från reläfunktion som jag skrev, men det finns även lite andra varianter med spänningsavkännande relä och även om man har ex. en DC/DC laddare mellan bil och bodel som då oftast funkar även som skiljerelä, alltså en laddare som går på 12V ström från generator/bilbatteri och laddar bobatterierna med intelligent ström när bilen är igång (ex. en Ctek 250 dual eller liknande).
Om du nu inte har den separerande funktionen på din bil (kan vara ett ihopbränt gammalt skiljerelä som spökar om du bara utgår från att det skall vara/är sammankopplat) vilket kan göra att du inte får igång bilen som sagt.
Du behöver nog se till funktionen och vad som ev. gör att alla batterier nu är sammankopplade hela tiden, för så skall det inte vara.

Ooops !!
Jag ser nu efter att jag kanske har missuppfattat dig och du syftar på att det är sammankopplat endast när motorn är igång, ber i så fall om ursäkt. Men det är nog helt klart att du även skall ha generatorladdning till bobatterierna, för om solen inte skiner, eller det räcker att det är gråmulet ett tag så bör man kunna utnyttja laddning från bilen så man slipper att leta reda på en elstolpe.
Men då kan ju ex. solpanelsregulatorn bli lurad av generatorströmmen/spänningen och stänga av den laddningen till batterierna, men å andra sidan sett så är det svårt att trycka i massor med laddning om man inte har Li batterier. Det du kan göra i så fall är att skaffa laddare till både solceller och generatorström av samma fabrikat som är specade för att samarbeta och inte lura varandra, typ Victron eller annat.

Kanske en brytare så du kan välja laddning från generatorn eller inte till bobatterierna.....

Hoppas det blev begripligt, och fråga gärna mer så vi kan hjälpa till att reda ut olika varianter och inte krångla till det i onödan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Krångla inte till det. Behåll det som du har idag. Koppla solcellspanelerna direkt på bodelsbatterierna via regulatorn.
Du behöver normalt inte stödladda bilbatteriet. Det räcker med generatorn vid normalt användande.
Hej
Det är helt riktigt, startbatteriet behöver mycket sällan laddas under delen av året som bilen används. Vill man ändå kunna ladda startbatteriet med solcellerna så löste jag det med att koppla MPPT: till en manuell omkastare med tre utgångar 1, 0, och 2. Vid läge 2 så laddas bodelsbatterierna och läge 1 laddas startbatteriet och läge 0 så är laddningen helt avstängd ( om man behöver göra något i elsystemet är det inte bra om solcellerna samtidigt laddar).
Med detta är bilens ordinarie elsystem helt orört och solcellerna laddar bara om batterierna behöver det och när bilen körs så laddas den bara av bilens generator.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Krångla inte till det. Behåll det som du har idag. Koppla solcellspanelerna direkt på bodelsbatterierna via regulatorn.
Du behöver normalt inte stödladda bilbatteriet. Det räcker med generatorn vid normalt användande.
Håller med till fullo. Vi är i Grekland sen flera månader med en extrapanel direkt på batterierna, det fungerar jättebra. (Har med startkablar för säkerhets skull)
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har dessa kopplade för att få bästa laddning både från generator och solceller. Fungerar ypperligt. Jag har kopplat som på sidan 9 men inte den gula kabeln. Laddar det mer än 20 Amp som det gör från generator går det via Smartpass och sedan tar CTEK 250 över och toppladdar bodelsbatterierna.
 

Bilagor

  • Cetek 250 och Smartpass.pdf
    1,5 MB · Visningar: 40

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Hej
Det är helt riktigt, startbatteriet behöver mycket sällan laddas under delen av året som bilen används. Vill man ändå kunna ladda startbatteriet med solcellerna så löste jag det med att koppla MPPT: till en manuell omkastare med tre utgångar 1, 0, och 2. Vid läge 2 så laddas bodelsbatterierna och läge 1 laddas startbatteriet och läge 0 så är laddningen helt avstängd ( om man behöver göra något i elsystemet är det inte bra om solcellerna samtidigt laddar).
Med detta är bilens ordinarie elsystem helt orört och solcellerna laddar bara om batterierna behöver det och när bilen körs så laddas den bara av bilens generator.
Bra förslag Stig, en omkopplare som bryter mellan MPPT och startbatteri är lösningen. Då fungerar laddning av bodelsbatteri som vanlig när jag kör och jag kan sedan lätt koppla in laddning av startbatteri via solpaneler när bilen står stilla under vintern. Ja jo jag vet, det finns åtskilliga åsikter om underhållsladdning under vintern, så dom tar vi i en annan tråd :) Tack för alla synpunkter! :)
 
Toppen