• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En uppförandekod, hjälp till självhjälp - behövs det?

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Dekal på nummerskylten är ju inte tillåten men på skylthållaren kan man ju ha det.
Ops, såg nu att du skrev skylthållaren….
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag är egentligen emot onödiga regleringar och även dekaler, men...

Tänk om kloka människor skapade ett levande, frivilligt "HBK extended Code of Conduct" med en frivillig SNYGG & MODERN dekal att sätta bak och fram på bilen. Kanske på nummerplåtshållaren för dekalhatare, men det måste vara frivilligt.

Huvuddekalen skulle kunna ha
Titel: "Jag följer HBK extended Code of Conduct"
Länk: "hbkcoc.se"
Signatur: "En sirlig underskrift"
Sist men inte minst: "Tycker du att jag stör? Beskriv händelsen på www.hbkcoc.se"

Hur en dekal till nummerskylthållaren skulle se ut får någon annan tänka ut, jag lyckas inte...

Att skapa dekalen är nog betydligt enklare än att skapa och enas om en frivillig "HBK extended Code of Conduct"

hbkcoc.se är ledig för registrering just nu
Rapporteringsmöjligheten tycker jag var ett kanonbra förslag!

Det skulle nämligen ge möjlighet till självreglering så att en anslutning inte bara blir en "läpparnas bekännelse", utan också medför lite krav på att man håller sig till det man säger sig stå för.

Gick det sedan att få till en morot som kan skapa incitament att ansluta sig - kanske att populära ställplatser kräver anslutning till "HBKCoC" för att man ska få stå där (efterfrågan är ju i dessa fall oavsett större än utbudet!) - då skulle det kunna bli rätt effektivt för att påverka husbilisternas beteende, istället för bara en "präktighets-symbol" eller papperstiger för att väcka debatt och eftertanke!

Dock tycker jag personligen att någon annan förkortning än "COC" kunde vara lämpligt... de som förstår, förstår varför, och för de som inte förstår kan det vara olämpligt förklara varför. :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Dani

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Linköping
HBK-Nr
29459
Medlemskap
2024
Jag tycker att en gemensam uppförandekod är en bra idé. Det känns som mentaliteten ”Me, myself and I” börjar bli norm (inte bara i husbilssammanhang) och behöver få lite motstånd. Att enas i en värdegrund som genomsyras av hänsyn och respekt till varandra och omgivningen tror jag är värdefullt.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
En uppförandekod är förenad med mänskliga rättigheter... varje människa har rätt till frihet för att agera, göra saker, etc., men denna rätt är måste ses i ömsesidighet perspektiv. I min frihet måste jag respektera annans människa rätt till frihet, ffa rätt till frihet hos den människan som är/kan direkt eller indirekt påverkas av min handling. Den relation i handlande människans tankar och beslut är självklart komplicerat och kan kräva mer eller mindre besvärlig analys. Ändå är det värdefullt att göra det, så undviker vi att mötas av reaktioner från irriterade medmänniskor och även (ibland/ofta) slipper vi skam känsla när vi rannsakar oss senare...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur kan ni tro att folk skulle ta till sig innehållet i en uppförandekod, när de inte ens kan ta till sig de enklaste trafikregler?
Man kan ju spekulera i hur det skulle se ut om det inte fanns några trafikregler..
Att några bryter trafikreglerna är ett svagt argument för att inte ha trafikregler.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hur ser problemen ut? Vem eller vilka är del av lösningen?

Några exempel verkar röra tömmningsmöjligheter, visst det är ett ansvar för den enskilde att sköta det på rätt sätt, men det krävs också lätt åtkomliga platser där man kan tömma. Det borde betyda att kraft ska ägnas åt att fixa till det problemet. Kommuner, Trafikverket, campingar behöver se sina ansvar. Där behöver hbk lägga mycket mer kraft.

Många problem uppstår tydligen vid fricamping. Hur fixar man det? Ett exempel kan väl vara att, förutom att lägga ansvar på husbilarnas förare, så borde förstås den sortens camping styras mot ställen som är lämpliga. Kommuner borde tillsammans med privata intressenter kunna ta fram lämpliga platser. Priserna är nog viktiga i sammanhanget. Fricamping brukar förstås innebära att service saknas, därför är nog service inte så viktig vid sådana platser, men de kan förstås kompletteras med tömningsmöjligheter där så är lämpligt. En målsättning på hundra (?) nya platser enl den här modellen i respektive kommun i södra halvan av Sverige vore väl ett första steg i att lösa de problem, som tydligen finns.
I länder som Tyskland, Frankrike etc har man ju lyckats med att fixa till det här, som det verkar.

Det är nog viktigt att inte bara skuldbelägga husbilar utan att också samtidigt ta tag i lösningarna. Och visst tror jag att HBK gjort en del när det gäller det här, men det verkar vara mycket långt ifrån tillräckligt.

Det måste vara lätt att göra rätt!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Så lenge jeg hadde egen husbil i Australia var jeg med i CMCA sitt Leave No Trace og Self Contained Vehicle opplegg. Leave No Trace er nå et registrert varemerke for lnt.org med underavdelinger rundt i verden. CMCA tok derfor opp Self Contained Vehicle som sitt nasjonale varemerke som benyttes sammen med det internasjonale LNT på markeringen en får sette på bilen og som gir tilgang til endel steder som kun er tilgjengelig for de som forplikter seg til å følge reglen - enkelt: ta ikke med annet enn minner og legg ikke igjen noe annet enn hjulspor. https://cdn.cmca.net.au/cloud/2fd8148b-591a-4ac0-91a6-ecb57fef5e95_LNT-CodeofConduct.2.5.17.pdf og https://cdn.cmca.net.au/cloud/f1782...he environmental impact of RV tourists using kan gi endel ideer rundt en coc for husbilbrukere -
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att lära sig skillnaden mellan parkering och camping hade löst många problem.

Krister.

Då gäller det bara att såväl husbilsanvändare som kommuner och myndigheter kommer fram till samma definition av skillnaden.

Själv tycker jag att "det spanska systemet" verkar någorlunda genomtänkt och lättbegripligt.

Pålle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Att lära sig skillnaden mellan parkering och camping hade löst många problem.

Krister.
Ja, det låter som den enkla lösningen, men...

I Spanien har man verkligen gått till botten med frågan och där är det inga tveksamheter längre vad som gäller när husbilen parkerat på en legal parkeringsplats.

Är husbilen parkerad korrekt, d.v.s. alla fönster, dörrar stängda och inga av dina saker ligger utanför bilen, ja då är du korrekt parkerad och kan göra vad du vill i bilen, t.ex. äta middag eller nerbäddad i sängen för 8 timmars sömn. Visstja.. takluckorna får du ha öppna på vid gavel.

Problemet är att definitionen visserligen är enkel att förstå, men ogynnsam för oss husbilsresenärer och kontrollen på efterlevnad är rigid av lokalpolisen i vissa kommuner. Därför blir efterlevnaden vad den blir när vi möter regler och restriktioner som vi inte anser korrekta, justa eller logiska, vi accepterar dem helt enkelt inte.

I Sverige svävar vi mera i en gråzon, undrar om inte det är bättre? Skulle vi kräva enkla klara definitioner, vem tror att det skulle göra husbilslivet enklare.... någon? Räck upp en hand.... :msn_embarrassed:

Tommy
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om jag Parkerar med min Pb1 eller Pb2 på en parkeringsplats utmärkt med ett P, vad är skillnaden?
Jag kan inte se någon skillnad.
Om jag ryms inom parkeringsrutan.

Krister

Men det gör väl de flesta inte, vad jag kan se blir husbilarna i genomsnitt bara större och större? Med undantag för plåtisar och vans, men en plåtis på 6,30 ryms ju heller inte i en normal parkeringsruta.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
...
Problemet är att definitionen är enkel, men ogynnsam för oss husbilsresenärer och kontrollen på efterlevnad är rigid av lokalpolisen i vissa kommuner. Därför blir efterlevnaden vad den blir när vi möter regler och restriktioner som vi inte anser korrekta, justa eller logiska, vi accepterar dem helt enkelt inte.

I Sverige svävar vi mera i en gråzon, undrar om inte det är bättre? Skulle vi kräva enkla klara definitioner, vem tror att det skulle göra husbilslivet enklare.... någon? Räck upp en hand.... :msn_embarrassed:

Tommy
Nu börjar vi i debatten komma in på juridiska frågor i ämnet och vill jag passa på att inflika lite. I svensk lagstiftning har vi en grund grundregel som säger att om merparten av befolkningen inte följer regler som de upplever som orättfärdiga, orättvisa eller meningslösa, så ska lagstiftarna ta bort dessa. Samma sak gäller för lagar och bestämmelser som inte används av rättsvårdande instanser, polis, åklagare och domstol. I första fallet har vi ett exempel med "att gå mot röd gubbe", vilket togs bort för ett antal år sedan just för att väldigt få brydde sig i regeln. Ett exempel på andra fallet är att det tidigare fanns en regel som sade att man när man närmar sig en "stopplikt" eller "lämna företräde" så ska man sakta ned i god tid. Denna regel togs bort, helt enkelt för att polisen aldrig använde den, ingen rapporterades. Det som bryter i mönstret för första fallet kan väl anses vara hastighetsöverträdelser, som väl de flesta bryter emot, men trots det tas inte brottet bort. Detta motiveras med att många fler skulle bli skadade eller dödade om så skedde.

Vad har nu detta i den har tråden att göra? Jo, själv är jag av princip mest inne på att styra upp de problem som husbilar orsakar, via lagstiftning. Nedskräpning kan straffas via Miljöbalken, felparkeringar via Trafikförordningen och så vidare. Olaga camping är ju ett brott som en del kommuner hotar med på vissa platser om man övernattar i husbilen. Men hur är det med lagligheten. Jag tror att dessa kommuner inser att det inte går att lagföra detta, men behåller förbudet ändå. Polisen avskriver regelmässigt de få anmälningar som de får in. Som i andra fallet enligt ovan skulle detta förbud, och brott emot det, helt enkelt tas bort. Kommunerna kan väl knappast anföra att det skulle kunna rädda liv.

Det finns redan i förarbetena till Ordningslagen skrivet att man inte får införa regler som onödigtvis hindrar allmänhetens (dit vi husbilister hör) rörelsefrihet samt att införa regler som är svåra att upprätthålla.

Därför är jag emot att införa fler lagar för de rörliga friluftslivet som vi husbilister tillhör. Samtidigt tycker jag naturligtvis att man inte får bete sig hur som helst bara man följer de lagar och bestämmelser som redan finns. Tyvärr så tror jag inte att vår debatt här eller att instifta en uppförandekod skulle påverka situationen överhuvudtaget. Hur många är det som läser denna tråd av alla de som reser i husbilar i Sverige? Husbilister är inte ett en homogen grupp utan består av alla möjliga personer, allt från "änglar" till rent kriminella,

Hoppsan, det blev lite mer text än att bara "inflika lite"!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om jag Parkerar med min Pb1 eller Pb2 på en parkeringsplats utmärkt med ett P, vad är skillnaden?
Jag kan inte se någon skillnad.
Om jag ryms inom parkeringsrutan.

Krister
Men då är det väl inga problem, eller... 99% av vanlig Parkeringar har väl inga tilläggsskyltar som säger ”Endast PB 1”, eller är det för att vi är i Norrland som den skyltningen är ovanlig?

Tommy
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nu vill jag inte göra om denna tråden till en parkeringstråd.
Men jag har turen att ha en så liten bil att mina hjul får plats inom en normal parkeringsruta, helt enligt bestämmelserna.

Och att som jag upplevt, att på en normal parkering eller badplatsparkering inte släppa någon personbil närmre än 4 meter, det gör oss inte populära.
Obs detta gäller parkeringar.
Inte ställplatser eller campingar.


Krister.

PS. Inte läst tråd 37, 38 när jag svarade.
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Ja, det låter som den enkla lösningen, men...

I Spanien har man verkligen gått till botten med frågan och där är det inga tveksamheter längre vad som gäller när husbilen parkerat på en legal parkeringsplats.

Är husbilen parkerad korrekt, d.v.s. alla fönster, dörrar stängda och inga av dina saker ligger utanför bilen, ja då är du korrekt parkerad och kan göra vad du vill i bilen, t.ex. äta middag eller nerbäddad i sängen för 8 timmars sömn. Visstja.. takluckorna får du ha öppna på vid gavel.

Problemet är att definitionen visserligen är enkel att förstå, men ogynnsam för oss husbilsresenärer och kontrollen på efterlevnad är rigid av lokalpolisen i vissa kommuner. Därför blir efterlevnaden vad den blir när vi möter regler och restriktioner som vi inte anser korrekta, justa eller logiska, vi accepterar dem helt enkelt inte.

I Sverige svävar vi mera i en gråzon, undrar om inte det är bättre? Skulle vi kräva enkla klara definitioner, vem tror att det skulle göra husbilslivet enklare.... någon? Räck upp en hand.... :msn_embarrassed:

Tommy
Gråzonen är bättre!
Låt oss sköta oss så att vi får behålla den, alla regleringar kommer att missgynna oss…
 
Toppen