Inge Johnsson
HBK Medlem
Sv: En svart dag inom naturfotografin
Det finns massor djurarter vi aldrig hade fått skåda om inte gömsle och åtel hade funnits. Att det inte skulle vara riktigt naturfoto har jag svårt att förstå. Vi kan ta ett exempel när Brutus Östling lägger ner kanske ett hundra tusen kronor på att fånga en viss fågel på bild genom att vara tvungen att ha kamoflage kläder eller gömsle plus långa resor. Jag tycker vi skall vara tacksamma för dessa fotografer, som ligger i veckor i gömsle för att förmedla nägot fantastiskt på bild till oss. Att sjunka så lågt som att manipulera bilder med gott samvete som Terje gjorde, då är gränsen nådd
Åtelfotografering är väl mer regel än undantag inom naturfotot idag. Personligen anser jag att fotografen ska tala om om det är en åtlad bild eller ej. Många betalar idag en rejäl slant för ett dygn i gömsle med garanti för att vilda djur dyker upp. De är vana att få mat utanför gömslet, så givetvis kommer de dit varje kväll och kalasar. Vi har haft livliga debatter om detta, en del anser att det inte spelar någon roll, men jag tycker man lurar betraktaren. Det är i stort sett omöjligt att få sådana bilder på vilda djur utan gömsle och åtel.
Just därför har jag aldrig varit intresserad av djurfotografering. Jag gillar helt enkelt inte grejen att sitta inne i ett litet krypin och fota genom en kamouflerad glugg. Det känns inte som riktigt naturfoto för mig. Och som sagt, att få dessa bilder utan gömsle är ju oerhört svårt, just därför har jag istället riktat in mig på landskapsfotograferingen. Där kan jag röra mig fritt i naturen, "jaga" ljuset och använda mina kunskaper om området, hur ljuset rör sig och årstidenas skiftningar i ett område jag lärt känna ganska väl för att få en bra bild.
Jag har tidigare varit mycket kritisk till hur många djurfototgrafer valt att gå tillväga för att få bra bilder, och det blir ju inte bättre av det här.
Men det är givetvis synd om de djurfotografer som seriöst arbetat utan åtel och gömsle. Har precis haft ett långt telefonsamtal med en av dom nyss, och han var djupt bekymrad över framtiden inom genren.
Det finns massor djurarter vi aldrig hade fått skåda om inte gömsle och åtel hade funnits. Att det inte skulle vara riktigt naturfoto har jag svårt att förstå. Vi kan ta ett exempel när Brutus Östling lägger ner kanske ett hundra tusen kronor på att fånga en viss fågel på bild genom att vara tvungen att ha kamoflage kläder eller gömsle plus långa resor. Jag tycker vi skall vara tacksamma för dessa fotografer, som ligger i veckor i gömsle för att förmedla nägot fantastiskt på bild till oss. Att sjunka så lågt som att manipulera bilder med gott samvete som Terje gjorde, då är gränsen nådd